Pit Beirer elárulta, idén minden eddiginél jobban akarnak teljesíteni, és a tesztpilóták szerepéről is beszélt. A KTM Motorsports igazgatója annak ellenére sem tartja jónak a technológiai fejlődést, hogy mérnöki szempontból élvezik a kihívást, és a sprintfutamokról is elmondta a véleményét.
Az előző két hét során számos MotoGP-csapat bemutatta motorjának idei festését. Köztük volt a Red Bull KTM is, amely tavaly története legjobb eredményét érte el a csapatok közötti tabellán megszerzett második hellyel. Az osztrák alakulat azonban nem elégszik meg ennyivel, és a csapattagok többször is hangoztatták, hogy a javulás a cél.
Vajon mennyit ér a világbajnoki segítség? – újabb gyári MotoGP-csapat mutatta be idei külsejét
Ebben a Miguel Oliveira helyére érkező Jack Miller is segíthet, aki a Ducatinál testközelből láthatott működni egy világbajnok csapatot, illetve gyártót. A KTM emellett a Red Bull F1-es részlegével is együttműködik, hogy aerodinamikai szempontból javítsák a motort, és előbb-utóbb felérjenek a csúcsra. Azonban már idén is nagy eredményeket szeretnének elérni. „Többé nem lesz elég nekünk, hogy csak ott legyünk egy jó, szervezett csapatként – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM Motorsports igazgatója. – Eredmények kellenek. Nagy erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy 2023-ban jobbak legyünk, mint valaha.”
A bemutató napján azt is bejelentették, hogy Dani Pedrosa versenyzőként visszatér a MotoGP-be. A 37 éves versenyző a KTM tesztpilótájaként, szabadkártyával indulhat el a Spanyol Nagydíjon a csapat színeiben. Amióta 2018 végén visszavonult az állandó versenyzéstől, másodszor lesz ott a rajtrácson, hiszen a 2021-es Stájer Nagydíjon hasonló feltételek mellett vett részt.
„Kezdettől fogva kulcsfontosságú volt a projektünk sikeressége szempontjából, hogy egy erős tesztcsapatunk legyen – magyarázta Beirer. – Mika [Kallio] és Dani fantasztikus munkát végeztek nálunk. A tesztcsapat munkája alapvető fontosságúvá válik, amikor az ember elveszíti a koncessziós jogokat, mert fejleszteni kell a motort.”
A KTM-et tavaly csak a gyári Ducati előzte meg az istállók közötti világbajnokság tabelláján. Az olasz gyártó az utóbbi években élen jár a technikai fejlődésben, és nekik köszönhető, hogy az elmúlt időszakban egyre nagyobb szerepet kap az aerodinamika a MotoGP-ben. Az osztrák szakember szerint azonban nem ez a jó irány, főleg a rajongók igényeit figyelembe véve.
„Nem titok, hogy meglehetősen kritikusak voltunk, ami a fejlesztéseket, az aerodinamikát és a magasságállító eszközöket illeti – jelentette ki. – Őszintén szólva szerintünk ez nem tesz jót a sportágnak. Az erőforrás, a váz, valamint a futómű már így is remekműnek számít. Nyilván hozzátehetjük a csúcstechnológia alkatrészeit, de oda kell figyelnünk, hogy ez milyen hatással van a költségekre, és mennyiben teszi bonyolultabbá a sportágat. Végső soron a széles közönséget kell bevonzani, és a nézők azt akarják látni, hogy a versenyzők csatáznak egymással a pályán. Nem a gyártók közötti technológiai küzdelmet szeretnék figyelni.”
Már tavaly is megfigyelhető volt, hogy kevesebb volt az előzés, mint a korábbi években. Mindez elsősorban az aerodinamikai fejlesztéseknek tudható be, amelyek megnehezítik a hátul lévő motoros helyzetét. Beirer attól tart, hogy ha ezen az úton haladnak tovább, akkor még kevesebb lesz a pozíciócsere, ami nyilvánvalóan csökkenti az izgalmakat.
„Úgy vélem, a mostani motorok annyira jók, hogy bármilyen változtatás későbbi fékezéshez és nagyobb kanyarsebességhez vezetne fogalmazott. – Ugyanakkor hol kellene előzni a jövőben? Az aerodinamikai turbulencia és más tényezők megnehezítenék a versenyzők helyzetét, szóval szerintem veszélyes területhez közeledünk.”
Az 50 esztendős szakember hozzátette, hogy mérnöki szempontból ettől függetlenül élvezik a kihívást, és aerodinamikai téren nagyot léptek előre, a magasságállító rendszerük pedig jól működik, így készen állnak a szezonra. A szezonra, amelyben a MotoGP-ben egy eddig nem látott formátum, a sprintfutam is debütálni fog, ráadásul a Forma-1-gyel ellentétben minden alkalommal így fog zajlani a nagydíjhétvége.
„Egyértelmű, hogy szombaton nagyobb lesz a nyomás, és tudjuk, hogy izgalmas lesz a show, a csapatnak viszont nehezebb lesz, mindenkinek készen kell állnia – vélekedett Beirer. – A motorok szerintem más bánásmódot igényelnek majd, és a hétvégi programon is változtatni kell. Végső soron viszont szombaton lesz egy futam, ami nagyon vonzó lesz mind az otthoni, mind a helyszíni szurkolók számára, és természetesen nekünk is. Másfelől pedig senki sem tudja pontosan, milyen lesz, ki kell próbálnunk.”