2024. február 28. 18:02
KezdőlapHírekÚjabb versenyző kelt ki a MotoGP „értelmetlen és veszélyes” változtatása ellen

Újabb versenyző kelt ki a MotoGP „értelmetlen és veszélyes” változtatása ellen

Marco Bezzecchi után Álex Márquez is felemelte a szavát a guminyomásra vonatkozó tervezett szabályváltoztatások ellen. A spanyol versenyző a hátsó abroncs esetében nem talál kivetnivalót, ellenben az első esetében ő is veszélyesnek tartja az előírás bevezetését.

A MotoGP, illetve a gumiszállító Michelin azt tervezi, hogy az idei szezontól szigorúbban ellenőrzi a guminyomást. Ennek oka, hogy a tavalyi idény második felében számos versenyző, csapat, illetve gyártó a megengedett minimum alá ment. Ennek következtében azzal a megoldással álltak elő, hogy egy szenzor segítségével folyamatosan mérik az első, illetve a hátsó abroncs nyomását.

Ami az értékeket illeti, az első gumin 1,85, míg a hátsón 1,68 bar lesz az a minimumérték, amit a mezőny tagjainak be kell tartaniuk. Ha ezt 3 századbaros toleranciaküszöbbel nem érik el, akkor szabadedzésen és időmérőn körelvétel, míg sprintfutamon és versenyen kizárás a büntetés. A maximális érték mindkét esetben 2,2 bar lesz.

Rossi versenyzője veszélyesnek tartja a MotoGP szabálytervezetét

A sepangi teszten téma volt a guminyomás, ugyanis több pilóta is aggályait fejezte ki. Néhányan visszalépésnek tartják az új, egységes szenzort a McLaren által gyártott darabhoz képest, és többek szerint a módosítás biztonsági kockázatokat is rejt. Marco Bezzecchi egyenesen veszélyesnek titulálta a tervezetet, akihez az új rendszert tesztelő Álex Márquez is csatlakozott, igaz, csak részben.

Számomra ennek nincs igazán értelme, mert veszélyes lehet, főleg a versenyen, mert a gumik felforrósodnak, amikor együtt motorozunknyilatkozta az immáron a Gresininél versenyző motoros. – A hátsó gumi nyomására [vonatkozó szabállyal] teljesen egyetértek, de az elsővel problémák lehetnek a futamon. Tavaly Ausztráliában tizenhárom versenyzőt zártak volna ki, ha ez az előírás már akkor létezik. Soha nem lehet tudni, mi történik a versenyen, és ha az első gumin alacsony a nyomás, az nem jelent előnyt, ezt meg kell érteni. Lesz kísérletezés, utána pedig eldöntik, hogy mit tesznek, de én úgy gondolom, hogy az első [abroncsra] nem kellene alkalmazni ezt a szabályt.”

A túl alacsony és a túl magas nyomással is okozhat súlyos problémát: előbbi esetben az abroncs akár robbanásszerűen is tönkremehet, míg utóbbinál vezethetetlenné válik a motor. A mezőny tagjai emiatt jobban aggódnak. Márquez ráadásul ezt is felvetette, hogy a guminyomást számos tényező határozza meg, és ezek közül messze nem mindegyik ismert a rajt előtt. Például azt sem lehet biztosan tudni, hogy egy adott versenyző üres pályán vagy forgalomban teljesíti a futam nagy részét.

Ha az ember valaki mögött halad, és a nyomás 2,2 bar fölé megy, bukik, ami számomra nem tűnik helyesnek – jelentette ki. – Ha dobogóra áll, nem fogja tudni, hogy valóban [megszerezte-e] vagy kizárják. Ha alacsony nyomással rajtol, és utána egyedül találja magát az élen, mit lehet tenni? Mindenkinek nehéz lesz, és dolgoztunk azon, hogy jobban megértsük a helyzetet.”

MotoGP, Álex Márquez, Gresini, Sepang teszt 3. nap 2023
Álex Márquez szintén veszélyesnek tartja a tervezett szabálymódosítást (Fotó: Gresini Racing)

Valószínű, hogy erről még bőven lesz szó a szezonkezdetig, illetve az első futamok során. Ami biztos, hogy az első három versenyen ugyan már mérni fogják az adatokat, de semmilyen következménnyel nem jár, ha valaki kicsúszik a megengedett tartományból. Ezt követően a tervek szerint már szigorúan fogják venni, de nem kizárt, hogy a pilótáknak ehhez még lesz egy-két szavuk.