„Logikus lenne egy együttműködés Valentinóval és a VR46-tal, mint szatellitcsapat, jó irány lenne” – jegyezte meg a Yamaha főnöke, Lin Jarvis, de ez az elképzelés számos ponton akadályokba ütközik.
Ami a 2015-ös újrakezdés óta a Suzuki és az Aprilia MotoGP gyári csapataival történt, az most a dicsőséges Yamaha Factory Racing csapattal is megtörtént. A japánoknak idén két MotoGP-pilótával kell beérniük; a MotoGP négyütemű korszakának 2002-es kezdete óta először fordul elő, hogy nem lesz ügyfélcsapat ellátva. Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója már régóta keres egy ügyfélcsapatot 2024-re és a további évekre.
Az RNF-fel való szakítás már a tavaly májusi Mugellói Nagydíjon nyilvánvalóvá vált. Azóta felröppentek olyan spekulációk, hogy a Yamaha csak egyéves szerződést ajánlott az RNF-nek 2023-ra, mert a japánok különböző okokból Valentino Rossi Mooney VR46-os csapatával szerződnének 2024-re.
Már most látszik, mikor lesz nagy hátrányban a Yamaha a MotoGP-ben?
Tény, hogy a Yamahának nincs második csapata, amely támogatná őket az YZR-M1 Yamaha továbbfejlesztésében a gyári versenyzők, Fabio Quartararo és Franky Morbidelli számára a következő szezonban. Cserébe Cal Crutchlow várhatóan egy mindenre kiterjedő tesztprogramot teljesít majd.
„Szombat este Sepangban megbeszéltük, hogy az ügyfélcsapat hiánya hogyan befolyásolhatja a 2023-as szezont” – magyarázta Lin Jarvis a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.
„Egyelőre, amikor arról van szó, hogy visszatérjünk a pályára a tavalyi szezon után, amikor nem volt kellő sebességünk vagy teljesítményünk, az, hogy nincs ügyfélcsapatunk, nem jelent hátrányt. Azonban hátrányt jelenthet a GP-hétvégéken, amikor különböző forgatókönyvekhez kell beállítani a motort, amikor hirtelen változik az időjárás, és pénteken már eldőlt, hogy ki megy egyenesen a Q2-be. Ilyenkor az olasz versenytársunknak rendelkezésére állnak az információk és adatok, hogy nyolc versenyző különböző dolgokat próbál ki, és különböző gumikeverékeket tesztel; szóval biztosan hátrányban leszünk. Ez a véleményem: a motor fejlesztésében nem lesz hátrány, de a versenyben igen.”
A Yamaha hamarosan előzetes megbeszéléseket és tárgyalásokat folytat olyan jelöltekkel, akik a 2024-es MotoGP-világbajnokságon a Yamahára válthatnak.
A választék azonban nem nagy. Lucio Cecchinello 2024 végéig meghosszabbította a HRC-vel kötött szerződését. A Gresini Racingnek 2023 végéig szóló szerződése van a Ducatival, de nem áll szándékában elválni a Borgo Panigale-i honfitársaitól.
Úgy tűnik tehát, hogy Rossi Mooney VR46-os csapata marad az egyetlen komoly jelölt. A kilencszeres világbajnoknak azonban egyrészt 2024-ig van Ducati szerződése, másrészt csak akkor gondolkodik a márkaváltáson, ha a Yamaha ismét versenyképes motor lesz.
A VR46-os csapatfőnök nem bánná, ha gyári csapat „ellopná” valamelyik versenyzőjét
„Szeretnénk minél hamarabb visszatérni egy szatellitcsapattal” ─ ismerte el Lin Jarvis.
„Semmi sürgős nincs, de mégsem akarunk feleslegesen időt veszíteni. Ha 2024-re találunk egy olyan megoldást, amely illeszkedik a jövőre vonatkozó stratégiánkhoz, az jó lenne. Nincs könnyű dolgunk, mert a legtöbb csapatnak érvényes szerződése van. Lucio Cecchinello LCR csapatának pedig például nagyon hosszú múltja és kapcsolata van a Hondával. Szóval egy ilyen megállapodás nehéz lenne.”
„Természetesen rengeteg megbeszélés zajlik a VR46-tal. Szorosan együttműködünk velük, ők vezetik a Moto2 Master Camp csapatunkat, nagyon szoros a kapcsolatunk Valentinóval. A logika azt mondaná, hogy ez egy jó irány lenne számunkra. Valentinónak két abszolút ígéretes versenyzője van Marco Bezzecchi és Luca Marini személyében. Mi pedig Yamaha motorokkal támogatjuk a VR46 Riders Academy-t. Ez az irány tökéletes lenne, csak a Ducatival 2024-re szóló szerződésük van…”