A MotoGP versenyzői számára korántsem biztonságos a portimãói pálya kavicságya, amint azt a hétvégi teszten is láthattuk. A pilóták évek óta panaszkodnak erre, mégsem történt eddig érdemi változás.
A portimãói kavicságyak nem felelnek meg a szabályoknak: a 6-15 mm átmérőjű kavicsok helyett helyenként ökölnyi méretű darabok vannak, amelyek súlyosabb sérülésekhez is vezethetnek.
Fabio Di Giannantonio rengeteg veszített a szombati bukását követően, hiszen ki kellett hagynia a nagyon értékes vasárnapi tesztnapot és néhány nap edzést is ki kell hagynia a 2 hét múlva kezdődő szezon előtt. Az olasz versenyző agyrázkódást szenvedett, amikor a kavicságyba csapódott.
„Minden évben panaszkodunk a kavicsokra, mert nagyon nagy darabok vannak közte. És amikor belecsapódsz, az sokkal fájdalmasabb, mint az aszfaltnak ütközni. Csak csúsztam a pályán, és amint beértem a kavicságyba az olyan volt, mint egy robbanás. Amint a fejem nekicsapódott a kavicsnak, teljesen ‘kikapcsoltam’. De ha megnézed a sisakot, az valami hihetetlen. Soha nem láttam még ilyet. Megkértem a csapatomat, hogy mondjanak valamit, mert nagyon odafigyelünk olyan dolgokra, mint a versenyzők biztonsági felszerelése, a festék a szegélyköveken és a pálya szélén lévő vonalak, szóval szerintem kell egy irányelv a kavicságyakra is. Mert így olyan, mintha a falnak mennénk, és azt mondtam, hogy ha így kell versenyeznünk, akkor jobb, ha Monacóba megyünk! Ott nagyobb a show, és a kockázat is ugyanolyan. Sok-sok éve kérjük őket, hogy változtassák meg itt a kavicsot, de csak az 1-es kanyarban változtattak, a pálya többi részén nem. Minden alkalommal azt mondják ‘igen, megcsináljuk’. Mi, a versenyzők, a versenyigazgatóság és a személyzet is kéri a pályát, hogy tegyenek valamit, de úgy tűnik, hogy nem.” – jellemezte az esetet utólag a Gresini versenyzője.
A szombaton agyrázkódást szenvedő versenyző erősen kritizálja a portugál pályát
Amikor Álex Márquez bukott, Ducatija úgy nézett ki utána, mintha széttépték volna, a nagy, éles szélű kövek miatt. A spanyolnak a bőrruhája sem volt sokkal jobb állapotban…
A probléma nem újkeletű, hiszen 2020-ban Francesco Bagnaia bukása után a kavicsokat bevitte a csapathoz is, hogy megmutassa, veszélyes méretűek. 2022 világbajnoka a tavalyi szezonban is panaszkodott a portugál kavicságyra. „Ahhoz képest, hogy mekkora volt a bukás, a motor túlságosan megsérült. A kavics túl nagy, nem olyan sima, mint a szabványos kavics, amit a pályákon kell használni, és ez olyasmi, amiről beszélnünk kell a biztonsági bizottságban a mi biztonságunk és a motorjaink biztonsága érdekében is.”
Grava de Cheste Vs Grava de Portimao
Quedan 2 semanas para el GP, no sé si será posible hacer algo en ese tiempo. Lo que es evidente es que con la grava de Portimao hay más posibilidades de que los pilotos se hagan daño en caso de caída. pic.twitter.com/kd2kMv8KhS— Maca (@jdpmad) March 13, 2023
A pálya illetékesei ígéretet tettek arra, hogy megoldják a problémát, de érdemi előrelépés eddig nem történt az ügyben.
„Négy éve panaszkodunk emiatt, de semmi sem történik” – nyilatkozta Aleix Espargaró. „Folyamatosan panaszkodunk, de nem hallgatnak ránk. Mi mást tehetnénk? Tegnap Mavericknek [Viñalesnek] és [Fabio] Di Giannantoniónak is voltak gondjai a kavicsággyal. Jerezben is 1000-szer kellett felszólalnunk, mielőtt változás történt.”
A MotoGP-ben szigorú szabályoknak kell megfelelni, így még inkább érthetetlen, hogy a szervezők nem tesznek semmit. A kavicságyaknak 6-15 mm átmérőjű kavicsból kell készülniük, a rétegnek 25 cm vastagnak kell lennie.
Az Autodromo Internacional do Algarve illetékesei most ígéretet tettek arra, hogy a március 24-26-i hétvégéig változtatásokat hajtanak végre, hogy megfeleljenek az előírásoknak. A következő, kevesebb mint két hétben nemcsak több ezer tonna kavicsot kell beszerezniük, de a finanszírozásukat is biztosítani kell. Hogy megtörténik-e valóban a csere, az rövidesen ki fog derülni.