2024. február 24. 20:31
KezdőlapMotoGPAz Aprilia talált egy kiskaput az aerodinamika fejlesztésére?

Az Aprilia talált egy kiskaput az aerodinamika fejlesztésére?

A MotoGP-ben az évek múltával egyre nagyobb szerepet kapnak az aerodinamikai elemek. Az Aprilia egy újabb lehetőséget lát az aerodinamika fejlesztésére, ami nem a versenygép része, hanem maga a versenyző.

A versenyző nyakán és hátán lévő púp, amely csökkenti a fékezéskor a sisak mögötti légörvényeket, így védi a nyakat és javul a végsebesség is, már régóta létezik. A bőrruhákat gyártó Dainese 1988-ban vezette be a púpot. Azóta a sisakokat spoilerekkel látták el, de további fejlesztések nem történtek.

Most az Aprilia szabadalmi kérelmet nyújtott be, mely szerint a versenyzők bőrruháinak törzsére és végtagjaira kagyló alakú külső panelt helyeznének el tépőzárral. Ezek közé tartozik egy pár alkarpanel, amelyek a kormányról és a versenyző kezéről érkező áramlást vezetik el, valamint még kettő a felkaron és a vállakon, amelyek simábbá teszik a motor szélén kiáramló levegő útját. Ezen felül elhelyeznének egy pár oldalsó panelt, amely segít kitölteni a versenyző hónalja és csípője közötti rést. A lábakon egy combpanel és egy alsó lábszárrész – utóbbi a térdkoptatót is magában foglalja – tenné teljessé átalakítást. Ezek a tervek szerint csökkentenék a fékezéskor kialakuló turbulenciát. Az aerodinamikai törvények szerint ez a végsebesség javulásához vezetne, de a versenyző is védve lenne, mert a légáramlat kevésbé húzná végtagjait.

A MotoGP szabályzata korlátozza a versenymotorok aerodinamikai módosításait a szezon során, azonban a versenyző ruházatán lévő aerodinamikai segédeszközökről nem írnak semmit. Alapvető fontosságú, hogy a versenyruhák elsődleges célja, hogy ütközés esetén védelmet nyújtsanak. Emellett a versenyző nem lehet akadályozva a jobb aerodinamika érdekében. Amennyiben az Aprilia tervei a további párnázást a versenyző mozgásának akadályozása nélkül tudják beépíteni, akkor ezek a bőrruhák újdonságot hozhatnak az aerodinamika fejlődésében.