back to top
2024. május 29. 01:01
KezdőlapMotoGPHamarosan a MotoGP-versenyeken is lesz rádiózás?

Hamarosan a MotoGP-versenyeken is lesz rádiózás?

A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta elárulta, nagyban dolgoznak azon, hogy a jövőben bevezessék a rádiókommunikációt a versenyzők és a csapatok, illetve a versenyirányítás között. Mindez elsősorban biztonsági célokat szolgálna.

A Forma-1-ben hosszú évek óta megszokott, hogy a pilóták és a csapatok rádiókommunikációt folytatnak egymással, ami jó ideje a közvetítéseknek is fontos részét képezi. A MotoGP-ben azonban ez még csak kísérleti fázisban jár, ami persze nem véletlen: a motorversenyzők esetében sokkal nehezebb megoldani, hogy mindez kellően hatékonyan és biztonságosan működjön.

A téma már egy ideje a kétkerekűek királykategóriájában is napirenden van, és egyszer kísérleteztek is vele, ám a versenyzőknek nem nyerte el a tetszését az első rendszer. Mindez azonban korántsem jelenti azt, hogy lemondtak volna az újításról. Carlos Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója elárulta, továbbra is dolgoznak az ügyön.

Nagyon szorosan együttműködünk a versenyzőkkel és a csapatokkal, és az elmúlt években kiemelt fontosságú volt a versenyirányítás és a pilóták közötti kommunikáció nyilatkozta a szervezet vezérigazgatójának, Carmelo Ezpeletának a fia. – A versenyzők 2020-ban panaszkodtak a zászlók rossz láthatóságára. Jobban kell tájékoztatni őket arról, hogy mi történik a pályán, és figyelmeztetni kell őket zászlók, eső vagy bukás esetén. Ezért 2020-ban Misanóban teszteltük a rádiózást. A pilóták azonban nem voltak túlságosan elégedettek az első rendszerrel, kényelmetlenül érezték magukat a zajszint miatt. Ezért úgy döntöttünk, hogy a LED-lámpákat választjuk, amelyek tavaly óta minden pályán kötelezőek, és ez nagyon sikeresnek bizonyult.”

Mindazonáltal fontos volt számunkra, hogy továbbra is segítsük a versenyzőket, és kommunikáljunk velük, amikor a motorokon ülnek – folytatta a spanyol szakember. – A következő fázis az volt, hogy visszatérjünk a rádiós, illetve hangbeli kommunikáció projektjéhez. Ez kihívás számunkra, mert a sisakok szűkek, és a motorok sokkal hangosabbak az autókhoz képest. Sokkal több a mozgás, a pilótáknak szabadon kell tudniuk mozogni a motoron, így jóval nehezebb a helyzet. Ráadásul a versenyirányításnak magával a versenyzővel kell tudnia kommunikálni. Szóval van néhány tényező, amin még dolgoznunk kell, de nagyon elégedettek vagyunk.”

Carlos Ezpeleta
Carlos Ezpeleta (Fotó: MotoGP Media)

A hétfői jerezi teszt nem csak arról szólt, hogy a gyártók kipróbálták az új fejlesztéseket. Emellett ugyanis ismét tesztelték a rádiózást, és két rendszert is kipróbáltak. Az egyiknél a füldugót alkalmazták a hang közvetítéseként, a másiknál erre nem volt szükség. Ezpeleta hangsúlyozta, hogy mindez elsősorban a biztonság növelését szolgálná.

Néhány versenyző már kipróbálta a füldugós változatot, és kényelmesen érzi magát – magyarázta. – Az az elképzelés, hogy a jövőben a rendszer GPS-jelzésekkel működik majd, és időben, az [adott] szektor előtti egyenesben figyelmezteti a pilótákat, ha sárga zászlóhoz, esőhöz vagy csúszós területhez közelednek.”

Jelenleg csak előre felvett, biztonsággal kapcsolatos üzeneteket továbbítanak a versenyirányítás felől a pilótáknak, de a következő években nagy lehetőséget látok [ennek] bővítésére – hangsúlyozta. – Jelenleg csak egyirányú kommunikációt terveznek, és ezt minden versenyző alapvetően pozitívnak látja. Egy későbbi szakaszban, amikor a csapatok megegyeznek, és amikor a pilóták már jobban megbarátkoznak a rendszerrel, úgy gondolom, hogy kétirányú kommunikáció lesz belőle a pilóták és a versenyirányítás, illetve a csapatok és a pilóták között. A versenyzőknek már most is rengeteg munkát kell elvégezniük a motorjaikon a magasságállító eszköz miatt, és így tovább, szóval várjuk meg, mi lesz a technikai szabályzattal. Mindenesetre a következő idényekben sok újítás lesz.”

Hogy mindezt beépítik-e a közvetítésbe, és ha igen, akkor milyen mértékben, arról egyelőre nem esett szó. Az egészen biztos, hogy ebben az idényben nyilvánvalóan nem vezetik be semmilyen szinten a rádiózást, és a későbbiekben is csak akkor, ha ez semmilyen szinten nem sodorja veszélybe a versenyzőket. Emellett vannak más nehézségek is.

A bevezetés különböző tényezőktől függ, és a 2024-es szezon katari kezdete előtt biztosan nem kerül sor rá – szögezte le Ezpeleta. – Csak akkor [valósul meg], ha a versenyzők biztonságban érzik magukat. A szoftveres oldalon még sok a tennivaló. Ha például azt szeretnék, hogy csak bizonyos helyeken legyenek üzenetek, akkor nagyobb kihívás lesz számunkra, hogy elkészítsük ezeket.”