Hervé Poncharal, a Tech3 csapattulajdonosa, egyben az istállók szakszervezetének elnöke meglepődött Francesco Bagnaia kijelentésén, amellyel egyáltalán nem ért egyet. A MotoGP címvédője szerint szavait kiragadták a szövegkörnyezetből, és elege van, hogy mindig magyarázkodnia kell.
Francesco Bagnaiát nemrég arról kérdezték, hogy szerinte idén miért gyakoribbak a balesetek, mint korábban, különösen a futamok elején. A Ducati versenyzője ennek kapcsán kijelentette, hogy most már nincs meg az a 6-7 tizedek különbség a gyári és a szatellitmotorok között, mint korábban, így lényegében mindenkinek van esélye a győzelemre, és a szoros mezőny automatikusan több bukással jár.
A világbajnok szerint ez lehet az oka a sok balesetnek a MotoGP-ben
A 26 éves pilóta megszólalása bejárta a világsajtót, és többen is felháborodtak a szavain. Ennek oka elsősorban az volt, hogy sokan azt szűrték le belőle, hogy gyári versenyzőként vissza akarja fogni az ügyfélcsapatokat, amelyek közül a VR46 motorosa, Marco Bezzecchi van hozzá a legközelebb a tabellán. Többek között Hervé Poncharal tetszését sem nyerte el a nyilatkozat.
„Nagyon meglepődtem ezen a regnáló világbajnoktól, egy olyan embertől, aki tiszteletet érdemel – jelentette ki a Paddock GP-nek a Tech3 csapattulajdonosa, és egyben az istállók szakszervezetének, az IRTA-nak az elnöke. – Nagyon tisztelem és csodálom őt, mindig nagyon higgadtan nyilatkozik. Aztán az ember olvas egy ilyen dolgot, vagy mondhatnám azt is, hogy ekkora baromságot, mert Pecco Bagnaia, mint minden versenyző, a Moto3-ból jött, megjárta a Moto2-t, a MotoGP-be pedig egy független csapattal érkezett meg, amelyet lehet privátnak vagy szatellitnek nevezni. Hívhatjuk, aminek akarjuk, ő pedig örült, hogy egy nagy teljesítményű motorral rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy felfigyeljenek rá. Aztán, ahogyan haladt előre a MotoGP géposztályában, gyári ülést ajánlottak neki, amolyan álomülést, amelyre minden tehetséges versenyző vágyik. Ebből a rendszerből profitált, független [csapatnál] is erős motorjai lehettek, így meglepődve olvastam, hogy [szerinte] jó lenne, ha körönként hat-hét tized lenne [a különbség], amiről a mezőnyben lévő gyártók mérnökei döntenek.”
A francia szakember azt is felrótta Bagnaiának, hogy a nagy négyes, azaz Valentino Rossi, Casey Stoner, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa időszakát hozta fel pozitív példaként, amikor még sokkal nagyobb volt a különbség a motorok között. Hozzátette, hogy a maguk részéről a jelenlegi helyzetet akarták elérni, és úgy véli, a jelenlegi szituáció jót tesz a sportágnak, hiszen egyrészt a fiatal versenyzők is meg tudják mutatni magukat, másrészt a szatellitcsapatok is könnyebben találnak szponzort. Csakhogy Bagnaia szerint a közvélemény nem úgy értelmezte a szavait, ahogyan kellett volna.
„Ami megjelent, azt kiragadták a kontextusból, mert egyesek úgy értelmezték – fogalmazott az Autosportnak. – A biztonságról és az egyre gyakoribb balesetekről kérdeztek, én pedig egyszerűen megpróbáltam felállítani egy párhuzamot, és azt mondtam, hogy ez korábban nem fordult elő. Úgy vélem, évekkel ezelőtt kevesebb volt az összeérés, mert nagy volt a különbség az élversenyzők és a többiek között. Most minden sokkal szorosabb. Én egy szatellitcsapattal kerültem a MotoGP-be. Azt javasolnám, hogy teremtsünk szakadékot a gyári és a szatellitmotorok között? A bukások számának növekedése annak köszönhető, hogy a világbajnokság ennyire szoros. Egyre közelebb kerülünk egymáshoz, és mindannyian a határon fékezünk. Még ha hátulról is indul az ember, és tudja, hogy nincs meg a tempója ahhoz, hogy az élre kerüljön, akkor is megpróbál a lehető legtöbbet javítani a rajtnál, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az új gumikból. Ezért történik olyan sok baleset a futamok elején.”
A jelenlegi MotoGP-ben érzékelhetően sokkal kevesebb a konfliktus a versenyzők, illetve a csapatok között, mint néhány évvel ezelőtt, és ezt többen is kritikaként rótták fel a sportágnak. Bagnaia úgy véli, az, hogy szavait szerinte többen félreértették, egy újabb jele annak, hogy sokan a viszály szításában érdekeltek, de ő ebből nem kér.
„Le Mans után három napra mindent kikapcsoltam, nem volt telefon, és amikor újra felmentem [az internetre], láttam a Poncharal kapcsán kialakult vitát, amelyet a bajnokság hivatalos honlapja felnagyított – folytatta. – Egyre nagyobb és nagyobb lett a hógolyó, holott soha, semmilyen alkalommal nem tettem olyan megjegyzést, amellyel vitát szítottam volna. Épp ellenkezőleg, tisztában vagyok azzal, hogy a biztonság nagyon komoly kérdés. Sajnos egy olyan folyamatba kerülünk be, amelyben egyesek inkább a vitát keresik, minthogy arról beszéljenek, hogy ki nyer, vagy a pályán zajló gyönyörű csatákról. Az utóbbi időben túl sok szó esett olyan dolgokról, amelyek nem az én hatáskörömbe tartoznak. Versenyző vagyok, szeretem ezt a sportágat, az egyetlen célom pedig az, hogy futamokat nyerjek, és együtt dolgozzak a csapatommal. Mostantól csak a sportról fogok beszélni, amihez a legjobban értek, a többit pedig meghagyom másoknak. Elegem van abból, hogy minden egyes szót meg kell indokolnom, amit kiragadnak a szövegkörnyezetből, hogy ezzel az ürüggyel vitát nyissanak.”