back to top
2024. június 22. 11:21
KezdőlapP1MotoMotoros hírek200 lovas túragép? Még jó, hogy lehet kapni!

200 lovas túragép? Még jó, hogy lehet kapni!

Legalábbis hamarosan piacra kerül a BMW M1000 XR, az igencsak népszerű S1000 XR tovább hegyezett változata. Igen nagy dilemma azonban, mi szükség van egy egyébként is kifejezetten sportos túra motort tovább hegyezni.

Fotó: BMW Motorrad

A technológia csodálatos! Mi sem mutatja ezt jobban a kétkerekűek között, mint az ezres superbike-ok. Az egy per egyes súly/lőerő arányt már régen elérték, és a modern elektronikáknak köszönhetően boltba járásra is tökéletesen alkalmasak, az elektronikus futóműveknek köszönhetően pedig néhány gombnyomással tudunk pályamotort varázsolni belőlük. Ezt a trendet vitathatatlanul a BMW indította el még 2009-ben, amikor piacra dobták az S1000 RR-t. 2015-ben pedig a superbike technikáját felhasználva bemutatták a mindenre is (majdnem) jó XR-t. A hosszú lábú superbike kategóriateremtőnek bizonyult, mert előtte még senki sem próbálkozott négyhengeres sportmotorral keresztezni egy túra-endurót. A merész húzás azonban bejött, a bajorok crossovere azóta is töretlen népszerűségnek örvend – mellesleg egyszer s mindenkorra leszámoltak az öreges imidzsel.

Az aktuális széria 160 lóereje tényleg mindenre elég. De a presztízsharc úgy tűnik, manapság a versenypályákról a közútra költözött. Ugyanis a 210 lóerős csupasz M1000 R után hamarosan kapható lesz az M1000 XR is. Ezt a modellt vetíti előre a Man szigeten Peter Hickman által megsétáltatott „prototípus”:

A 223 kilogrammos és 280 kilóméter per órás végsebességre képes „túramotor” egyesíti mindazt a tudást, amit a BMW Motorrad az elmúlt 100 évben felhalmozott. Hiszen ötvözi a superbike-ok menetteljesítményét a túragépek kényelmével és használhatóságával. Mindenképpen bátor lépés ez, hiszen a tizennégyezer fölé forgatható sornégyesbe minden bizonnyal nem kevés kilométert fognak rakni a tehetős tulajdonosok. A motor valós tudását azonban csak nagyon kevesen tudják majd kihasználni, és néhány gumisnak is álmatlan éjszakákat fognak okozni, mikor beállítanak a defektes karbonkerékkel.

De az igazán emlékezetes motorokat sosem észérvekkel hozták létre, ezért mindenképpen örülünk az M1000 XR érkezésének. Remélhetőleg ez a lépés a tradicionális japán gyártókat is elgondolkodtatja, hogy érdemes lenne újra izgalmas gépeket is piacra dobni az olcsón gyártható tömegcikkek mellé. A végleges változattal minden bizonnyal valamelyik őszi seregszemlén találkozhatunk.

Fotó: BMW Motorrad