2024. február 25. 19:34
KezdőlapMotoGPMarc Márquez, illetve Quartararo miatt is van mély gödörben a Honda és...

Marc Márquez, illetve Quartararo miatt is van mély gödörben a Honda és a Yamaha?

Gigi Dall’Igna úgy véli, mind a Honda, mind a Yamaha stratégiai hibát követett el, amikor kizárólag az élversenyzőjük visszajelzései alapján fejlesztették a motort. A Ducatinál más a helyzet, és a versenyrészleg vezérigazgatója leszögezte, a pilóták nem csak ezen a téren részesülnek egyenlő bánásmódban.

A Ducati történelmi tettet hajtott végre azzal, hogy a Német Nagydíjon versenyzői kisajátították az első öt helyet. Ilyesmire ugyanis eddig csak egyszer volt példa a MotoGP történetében: a Honda a 2003-as riói versenyen volt képes ugyanilyen bravúrra. Pár éve elképzelhetetlen lett volna ilyen dominancia az olasz gyártó részéről, ám a japánok az elmúlt szezonokban nagyon visszaestek.

2011 és 2015 között kizárólag a Honda és a Yamaha versenyzői nyertek futamot a királykategóriában. Utána előbbi gyártó dominált Marc Márquez révén, de a problémák már 2019-ben is látszódtak, hiszen mások messze nem voltak képesek olyan teljesítményre, mint a spanyol versenyző, akinek súlyos sérülésével a márka számára is megkezdődött a lejtmenet. A Yamahánál ennél valamivel gyorsabban játszódott le a folyamat, hiszen Fabio Quartararo 2021-ben még világbajnoki címet ünnepelhetett, és még a tavalyi idény első felében is kifejezetten versenyképesek voltak, mára viszont általában a középmezőny sűrűjében kell keresni őket. Gigi Dall’Igna szerint mindkét esetben ott követték el a hibát, hogy csak az említett motorosok véleményére alapoztak.

„Stratégiai hiba volt, hogy csak egy versenyzőt követtek, és a motorjaik fejlesztését az első számú pilótájuk eredményeire és visszajelzéseire alapozták – nyilatkozta a Ducati Corse vezérigazgatója a La Stampának. – Gyakran nem az az igazság, amit az élpilóta, a bajnok mond, mert az ő tehetsége elfedi azokat a problémákat, amelyektől [mások] szenvednek a motorral. Ahhoz, hogy jól fejlesszünk egy projektet, paradox módon minden hangot, minden versenyzőt meg kell hallgatni.”

Luigi Dall'Igna
Dall’Igna leszögezte, senkit nem fognak támogatni a többiek kárára, amíg nem muszáj (Fotó: Ducati Media House)

Persze ezen a téren a Ducatinak van a legkönnyebb dolga, hiszen a gyári istálló mellett három szatellitcsapattal is rendelkeznek, ami kettővel több a Hondáénál, nem beszélve az ügyfél nélkül maradt Yamaháról. A nyolc pilótájuk közül négy a bajnokság első négy helyét foglalja el, ami remekül hangzik, de könnyen megágyazhat egy házon belüli konfliktusnak. Dall’Igna azonban leszögezte, hogy ha nem változik a helyzet, akkor senkit nem fognak favorizálni.

„Mindegyik versenyzőmet szeretem, és azt kívánom, hogy bárcsak mindenki olyan elégedett lenne, amennyire azt megérdemli, de egyértelmű, hogy év végén csak az egyikük lesz bajnok – fogalmazott. – A tisztesség a fontos, ez az, ami a legjobban érdekel. Ha az egyik pilótánk egy másik márkánál lévő ellenféllel harcol a bajnoki címért, mindent megteszünk, ami lehetséges annak érdekében, hogy segítsük őt. Másfelől, ha év végén a jelenlegihez hasonló lesz a szituáció, akkor minden Ducati-versenyzőnek szabad lesz kijátszania a kártyáit.”

Az eddigi hét (fő)futamból hat alkalommal Ducati-győzelem született, háromszor a listavezető Francesco Bagnaia, kétszer Marco Bezzecchi, legutóbb pedig Jorge Martín révén. Az egyetlen kivételt Álex Rins austini meglepetésszerű diadala jelenti. Érdekes módon a Yamaha is az Amerikai Nagydíjon érte el szezonbeli legnagyobb sikerét Quartararo dobogójának köszönhetően.