back to top
2024. május 02. 11:00
KezdőlapMotoGPMégsem a Honda és a Yamaha a hibás? – Stoner a szabályokat...

Mégsem a Honda és a Yamaha a hibás? – Stoner a szabályokat okolja a japánok szenvedéséért

Casey Stoner úgy véli, nem a Honda és a Yamaha a hibás a saját küszködéséért, hanem sokkal inkább a MotoGP döntéshozói a felelősek. Az ausztrál exversenyző elárulta, tart a japán gyártók kiszállásától.

A MotoGP jelentősen megváltozott az elmúlt években, ami a technikai szempontokat illeti. Előtérbe került az aerodinamika, és a motorokon megjelentek a szárnyak, és a versenyzőknek olyan segítségeik vannak, mint például a magasságszabályozó. A változások azonban sokaknak nem tetszenek, és ebbe a táborba tartozik Casey Stoner is.

Ennek a trendnek számos következményt, illetve hatást lehet tulajdonítani, ezek közül az egyik legfontosabb az erőviszonyok jelentős alakulása. Azok után, hogy az elmúlt évtizedeket a japán gyártók uralták, most az európaiak kerültek előtérbe: a Ducati tavaly már az egyéni bajnokságot is behúzta a gyártók és a csapatok közötti pontverseny mellett, és nagy bizonyossággal kijelenthető, hogy ez idén is meg fog történni (még ha ezúttal nem is a gyári alakulat zár majd az élen). Utánuk pedig a KTM és az Aprilia következik az erősorrendben.

Mindeközben a japán gyártók borzasztó időszakon mennek keresztül. A Honda évek óta szenved, és még Marc Márquez sem képes csodát tenni a motorral. Ezen a tényen még Álex Rins austini győzelme sem változtat, legfeljebb annyit, hogy emiatt nem ők, hanem a Yamaha áll a konstruktőri tabella utolsó helyén. A hangvillások tavaly még a vb-címért küzdöttek Fabio Quartararo révén, ám idén ők is gyengén teljesítenek. A harmadik japán gyártó, a Suzuki a tavalyi év végén intett búcsút a MotoGP-nek, és Stoner attól tart, hogy ez a veszély a másik kettő esetében is fennáll.

Stoner kifakadt: A MotoGP jelenleg kiábrándító, az összes sz*rságnak mennie kell

„Nem hiszem, hogy a Honda és a Yamaha a hibás a jelenlegi helyzetért – nyilatkozta a Goodwoodi Sebességfesztiválon. – Inkább úgy gondolom, hogy a szabályokat azért változtatták meg, hogy az aerodinamikával segítsék az európai gyártókat. Néhány évvel ezelőtt úgy döntöttek, hogy minden aerodinamikai segédeszközt betiltanak, de aztán ezt a tervet hirtelen felborították. Ezért hagyta el a Suzuki a MotoGP-t, és attól tartok, hogy a Honda és a Yamaha is távozni fog, mert ami most van, az nem az, ami mellett elkötelezték magukat. A motorok most Forma–1-es autók két keréken.”

Stoner ezzel arra célzott, hogy a négykerekű királykategóriában évtizedek óta nagy szerepe van az aerodinamikának, de ez gyakran megöli az élvezetes versenyzést, mert a hátul lévő nehezen tudja követni az előtte haladót a turbulens levegő miatt. A kétszeres MotoGP-világbajnok azonban nem csak ebből a szempontból tartja problémásnak a sorozat jelenlegi irányát.

„Nekik már itt vannak a szélcsatornáik meg minden – célzott az európai gyártókra. – Amikor utoljára néztem, az még motorsport volt, és nem Forma–1. Néhány éve még azt mondták, hogy más irányba kellene elmenni, de most hirtelen megváltozott a helyzet. Az aerodinamika sok erőforrást emészt fel, és az is igaz, hogy Japánban nehezebb gyorsan kifejleszteni valamit, mint Európában, de az aerodinamika pontosan erről szól. Nehéz megmondani, mi jár a japán gyártók döntéshozóinak fejében, személyesen nem beszéltem velük. Az viszont tény, hogy küszködnek, és talán nem akarják követni ezt a fejlődést. Véleményem szerint egyébként sem kellenének szárnyak meg ilyenek.”