2024. február 25. 19:51
KezdőlapMotoGPVeszélyes a MotoGP-ben gyakran alkalmazott büntetés, véli Álex Márquez

Veszélyes a MotoGP-ben gyakran alkalmazott büntetés, véli Álex Márquez

Álex Márquez szerint minden hosszú körös büntetés veszélyes, ugyanis ha a normál íven lévő versenyző rosszkor bukik, akkor kiütheti a kívül haladót. A Gresini pilótája úgy véli, a hétvége elején érdemes kipróbálni a pályának ezen részét is.

A legmagasabb motoros géposztályokban manapság a leggyakrabban alkalmazott büntetési tétel a hosszú kör. Ha egy pilótát ezzel sújtanak, akkor a pálya egyik arra kijelölt szakaszán nem a normál nyomvonalon kell menni, hanem egy hosszabb úton, amellyel az adott motoros 2-3 másodpercet veszít. Azonban akad, aki szerint ez a büntetési tétel veszélyes.

Egy olyan szituációt kell elképzelni, amikor a szankcionált versenyző mögött ennél valamivel kisebb különbséggel jön az ellenfele, és utóbbi elveszíti a motorját. Ekkor akár az is előfordulhat, hogy az immáron irányíthatatlanul csúszó versenygép pont az éppen bűnhődő pilóta motorját találja el, amivel nagy balesetet és potenciálisan sérülést okoz. Mindezt Álex Márquez vetette fel.

Álex Márquez szerint a hosszú körös büntetés ehhez hasonló baleseteket hozhat

„Szerintem minden hosszú kör veszélyes, mert ha valaki belül bukik, akkor kiüti az embert – nyilatkozta a spanyol motoros. – Azonban ez van, és tudjuk, hogy amikor egy srác hosszú kört tölt le [előttünk], akkor úgy kell venni, mintha sárgazászló lenne. A futamon viszont ezt nehéz megtenni, mert az ember minden körben próbálja nyomni.”

Az ilyen eset ahhoz hasonlítható, ami a Német Nagydíj második edzésén történt Marc Márquezzel és Johann Zarcóval. A Honda versenyzője a bokszkijáratnál elcsúszott, motorja pedig hatalmas erővel csapódott bele a Ducatiba, és a francia pilótát csak a szerencse mentette meg a sérüléstől. Az incidens ismét előtérbe helyezte azt a kérdést, hogy az ilyen esetekben kié a felelősség.

Ami a hosszú kört illeti, a szervezők részéről talán az lehet a megoldás, hogy a versenyzőknek nem nagy féktávokon vagy tempós szakaszokon kell letölteniük, de ez nem mindenhol megoldható. Emellett ráadásul a pilótáknak arra is figyelniük kell, hogy kívülre se csússzanak ki, mert hiába nem nyernek időt, a sportfelügyelők szabálytalannak minősítik. Ez történt Fabio Quartararóval a Spanyol Nagydíjon, vagy éppen Alonso Lópezzel a mugellói Moto2-es futamon. Álex Márquez úgy véli, a mezőny tagjainak ezt is gyakorolniuk kell a hétvége elején.

Jerezben Quartararo épphogy túlcsúszott, de a sportfelügyelők nem kegyelmeztek neki

„Érdemes legalább egyszer megtenni egy hétvégén, hogy nagyjából tudjuk, mi történik – utalt a hosszú körre. – [López esete] érthető, mert az ember ideges, nagyon gyorsan akarja teljesíteni a hosszú kört, ő pedig a győzelemért küzdött, és azt is gondolta, hogy a hosszú kör igazságtalan. Szóval mindennek hatása lehet, ő pedig túl optimista volt, amikor belement. Mugellóban kipróbáltam, és már akkor láttam, hogy egy ponton nagyon szűk volt.”