Vajon Pecco Bagnaia idén is meg tudja ismételni azt a fantasztikus teljesítményt, amit tavaly nyújtott Spielbergben? Vajon Fabio Quartararo a 2022-es sikerek nyomán új erőre kap? Esetleg Marc Márquez lepi majd meg a mezőnyt? Hétvégén kiderül!
A spielbergi Red Bull Ring Ausztria stájerországi régiójában található. A pálya eredetileg 1969-ben épült, akkor Österreichring néven. Hermann Tilke, a versenypályák világhírű tervezője kapta a feladatot, hogy megtervezze az új aszfaltcsíkot. Az összes épületet a Domenig & Wallner építésziroda tervezte. 1996-ban átépítették a ma ismert vonalvezetésre, és 2011-ben Red Bull Ring néven nyitotta meg újra kapuit, hogy ismét az osztrák motorsport központjává váljon.
A lejtőiről és hatalmas szintkülönbségeiről ismert aszfaltcsík közepén áll az úgynevezett „Spielberg-bika”, egy 18 méter magas bikát formázó szobor. A 4318 méter hosszú pálya 10 kanyarból áll. 2016-ban a Red Bull Ring adott otthont az első MotoGP hétvégének 1997 óta.
A leghosszabb egyenes mindössze 626 méter hosszú, ami egyben a célegyenes is. A pálya első kanyarja a négy éve elhunyt, háromszoros Forma-1-es világbajnok, Niki Lauda nevét viseli, míg a 9-es a máig egyetlen posztumusz világbajnok, Jochen Rindtét.
A crash for @eneabastianini triggered chaos in #Moto2! 😱
Thankfully, @Hafizh_pescao55 avoided serious injury after striking the bike! 💥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/X7Aihnr7Wu
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 16, 2020
MotoGP szempontból a legérdekesebb, és egyben a leghorrorisztikusabb eset ezen a pályán 2020-ban történt. A versenynapot a MotoGP és a Moto2-es kategóriában példátlan balesetek sorozata jellemezte. A Moto2-es futam 4. körében az akkor ötödik helyen álló Enea Bastianini hatalmas highside-ot produkált az 1-es kanyar kijáratánál. Bastianini mögött több hátulról érkező versenyző is el tudta kerülni, hogy nekimenjen a pályán keresztben fekvő motornak a 2-es kanyar hátsó egyeneséhez közeledve. Hafizh Syahrin azonban, aki a tizenhetedik helyen haladt ekkor, Jake Dixon szélárnyékából kilépve a másodperc tört része alatt több mint 200 km/órás sebességgel nekiment Bastianini motorjának. Syahrin ezután a baleset következtében óriásit repült. Edgar Pons és Andi Farid Izdihar szintén érintettek voltak ebben a balesetben. Syahrint lábsérülés gyanújával szállították az orvosi központba, ezért a következő hétvégén ugyanezen a helyszínen megrendezésre kerülő Stájer Nagydíjon nem indult.
One of the most terrifying #MotoGP crashes we've EVER seen!!! 😱
Watch the Turn 3 accident from all angles! 💥#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/L2GLToviFi
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 17, 2020
A második baleset a MotoGP-futam 9. körében történt Johann Zarco és Franco Morbidelli részvételével, akik a 3-as kanyarhoz közeledve ütköztek össze. Morbidelli és Zarco mindketten leestek a motorjukról, az olasz gépe teljes sebességgel a pálya külső ívén a füvön csúszott át, majd a levegőben kötött, többször is megpördült, majd egyenesen visszazuhant a 3-as kanyar csúcspontjára, és eközben alig kerülte el a Yamaha mindkét gyári versenyzőjét, Maverick Viñalest és Valentino Rossit, akik a hatodik, illetve a hetedik helyen haladtak. Zarco motorja szintén nagy sebességnél érintőlegesen a biztonsági falnak ütközött, és a pálya fölött repült el, ugyancsak kis híján eltalálva Rossiékat. Mindkét futamot azonnal piros zászlóval leintették, majd később indították újra.
A tavalyi versenyhétvégén egyértelműen a Ducatik dominálták a szabadedzéseket, csak Fabio Quartararo tudta felvenni velük a versenyt. A pole pozíció végül Enea Bastianini szerezte meg, mögötte jelenlegi csapattársa, Pecco Bagnaia végzett a második helyen és Jack Miller zárt harmadikként.
Your #AustrianGP 🇦🇹 podium:
🥇 @PeccoBagnaia
🥈 @FabioQ20
🥉 @jackmilleraus #MotoGP 🏁 pic.twitter.com/rwrvxdQj0o— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 21, 2022
A vasárnapi futamon Jorge Martín futotta a leggyorsabb kört egy 1:29,854-es idővel, de ennek ellenére csak a 10. helyen zárt. A versenyt Pecco Bagnaia nyerte, mivel az élről induló Enea Bastianini már a futam első szakaszában valószínűleg technikai probléma miatt elhagyta a pályát és kiszállt a küzdelmekből. Quartararo a futam végére meg tudta közelíteni Bagnaiát, de az olasz okosan osztotta be az előnyét és behúzta zsinórban harmadik futamgyőzelmét (ez utoljára Casey Stonernek sikerült a Ducati kötelékében 2008-ban).
Vajon az idei hétvége milyen izgalmakat tartogat számunkra? Íme a hétvégi menetrend:
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | 1. edzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | 1. edzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | 2. edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | 2. edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
08:40 – 09:10 | Moto3 | 3. edzés |
09:25 – 09:55 | Moto2 | 3. edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | 1. időmérő |
11:15 – 11:30 | MotoGP | 2. időmérő |
12:50 – 13:05 | Moto3 | 1. időmérő |
13:15 – 13:30 | Moto3 | 2. időmérő |
13:45 – 14:00 | Moto2 | 1. időmérő |
14:10 – 14:25 | Moto2 | 2. időmérő |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:45 – 9:55 | MotoGP | Warm up |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |