back to top
2024. május 02. 05:52

Apu vedd meg!

 

Ha apu tényleg megvenné a várost, automata váltós kocsi helyett gyorsváltós KTM-el szelném a dombokat. Főleg, ha friss érettségivel a kezemben szeretnék elkezdeni motorozni, vagy éppen szintet lépni az A1-es jogosítványról. Az Duke 125-ös és 390-es változatai eddig is a kategóriájuk legmodernebb gépei közé tartoztak. Az új modellek nem hoznak áttörést, de minden bizonnyal továbbra is évekig referenciaként tekinthetünk majd rájuk.

A kisebb kategóriákban kevés olyan motorkerékpárt találni, amelyikre igazán jó ránézni. Mert hiába a látványos színek és formák, a költséghatékonyság általában nem enged teret a műszaki igényességnek. A KTM ellenben a kisebb motorjainál is próbálja fenntartani a „Ready to race” szellemiségét, még ha a boltbán vásárolható kis Duke-ok igen messzire is állnak egy versenymotortól. Az útólsó csavarig új modellek továbbra is legmodernebb elektronikákkal vannak felszerelve. A 125-ös esetében ugyan hiányzik az IMU, de 15 lóerővel azért dőlésszög-érzékeny kipörgésgátló nélkül is el lehet boldogulni. Rendelhető ellenben gyorsváltó, ami egyeltalán nem megszokott dolog az A1-es kategóriában.

A 390-es blokkja a 4 miliméterrel növelt löketnek köszönhetően már 398 köbcentis. Ez 44 lóerős csúcsteljesítményt jelent 8500-as fordulaton. Bár eddig is igen vidám szerkezet volt az indiában gyártott „legnagyobb” kis Duke, a teltebb középtartománynak köszönhetően valószínűleg még egyszerűbb lesz felszippantani az elejét – ahogyan az a gyári sajtófotókon is látható. Látványos változás továbbá az új felnik mellett a banán-lengővilla és az oldalra helyezett rugóstag. A két utóbbi minden bizonnyal a környezetvédelmi normák következménye: csak így lehet helyet nyerni nagy méretű kipufogó-középdobnak. Az  új idomok a látványos menetfénnyel együtt igazán mérges megjelenéssel ruházzak fel a kis egyhengerest, melynek egy centivel 820 miliméterre csökkent az ülésmagassága. A teljesen új térhálós acélvázhoz egy öntött alumínium segédváz kapcsolódik. Ezt egyszerűbb gyártani, és modern öntési eljárásoknak köszönhetően dizájn-elemként is funkcionál.

A 125-ös eddig is kimaxolta a korlátozást, ülésmagassága további két centivel alacsonyabb a 390-esnél. Egyszerűbb elektronikája mellett a futóműve is mellőzi az állítási lehetőséget. Az újdonságok elvileg még idén elérhetőek lesznek a KTM márkakereskedésekben.