back to top
2024. május 03. 09:23
KezdőlapMotoGPMarini zárta az élen a misanói tesztet, Marc Márquez és Quartararo is...

Marini zárta az élen a misanói tesztet, Marc Márquez és Quartararo is elégedetlen

Luca Marini volt a leggyorsabb a MotoGP misanói tesztjén, ahol a gyártók a 2024-re szánt motor első változatát próbálhatták ki. Marc Márquez és Fabio Quartararo is negatívan nyilatkozott a Honda, illetve a Yamaha szerepléséről.

A San Marinó-i Nagydíj hétvégéje után a MotoGP mezőnyének nagy része Misanóban maradt, ahol hétfőn megrendezték a tesztet. A gyártók kipróbálhatták a 2024-re szánt versenygépük első változatát, és fontos adatokat gyűjthettek. Emellett a Michelin is rendelkezésükre bocsátott néhány 2024-es keveréket: a hátsó gumiból a lágyat és a közepeset, míg az elsőből csak a közepeset.

Az állandó mezőny tagjai közül a legtöbben a Ducatitól hiányoztak. A hétvégén az időmérőn, a sprinten és a futamon is az első háromban végző Marco Bezzecchi, valamint Francesco Bagnaia sem volt ott a Katalán Nagydíjon elszenvedett sérülések miatt, Enea Bastianini esetében pedig hasonló okokból még csak szóba sem kerülhetett a részvétel. Rajtuk kívül Fabio Di Giannantonio is hiányzott, mivel fájdalmat érzett a bal vállában, és a bolognaiak tesztpilótája, a hétvégén szabadkártyával versenyző Michele Pirro sem indult a Jack Millerrel történt ütközés következtében.

Azonban ezzel együtt is az olasz gyártó egyik motorja bizonyult a leggyorsabbnak: Luca Marini 1:30.602 másodperccel végzett az élen, 234 ezreddel megelőzve Maverick Viñalest, és további 318-cal Brad Bindert. Az Aprilia és a KTM egyaránt karbonvázat tesztelt, utóbbi esetében ezt már a szintén szabadkártyásként induló Dani Pedrosa is kipróbálta a hétvége során.

A japán gyártók pilótái közül Fabio Quartararo végzett a legelőkelőbb pozícióban, a francia pilóta hatodikként zárt, 575 ezreddel elmaradva Marini idejétől. A Yamaha új erőforrást is tesztelt, hiszen az elmúlt időszakban a motorerő jelentette számukra az egyik legnagyobb nehézséget. 2021 világbajnoka azonban nem volt túlságosan derűlátó ezzel kapcsolatban.

Ezt most nem tudom megmondani – válaszolt az erre vonatkozó kérdésre. – Többet kell tesztelnem, de ennél jobbat vártam. Érzésre más, de, ahogyan mondtam, nagyobb teljesítményre számítottam, és igen, kicsit nehéz volt valami igazán pozitív dolgot mondani az erőforrásról. Azonban optimistának kell maradnunk, és meg kell próbálnunk kielemezni a történteket, hogy a valenciai tesztre javulni tudjunk.”

Mindez már csak azért is rossz hír a Yamaha, illetve Quartararo számára, mert egy évvel ezelőtt ennél jóval optimistább volt. A francia pilóta akkor azt gondolta, hogy sikerült előrelépniük ezen a téren, miután a tervezésbe bevonták a korábban a Forma–1-ben dolgozó mérnököt, Luca Marmorinit. „2022-ben, amikor a 2023-as motort kipróbáltam, szerintem először éreztem úgy, hogy kicsit jobb az erőforrás – fogalmazott a 24 éves motoros. – Most viszont nem éreztem ezt.”

Quartararo hozzátette, a tesztelés szempontjából nem ideális számukra, hogy rendkívül jók a tapadási viszonyok. A Yamaha ugyanis saját magához képest sokkal többet javul ilyen körülmények között, mint a többi motor, és úgy véli, tavaly is részben ez vitte félre őket. Pozitívumként annyit azért megemlített, hogy a „kanál” elnevezésű, a lengőkar alatt lévő aerodinamikai elem jól működött, így azt akár már az idei szezonban is bevethetik.

Ami a Hondát illeti, a Yamahával ellentétben nem hoztak új erőforrást. A gyártó három jelenlévő versenyzője közül a tizenkettedik helyen végző Nakagami Takaaki volt a leggyorsabb, aki 832 ezreddel maradt el Marinitől. A japán motoros 141 ezreddel verte meg a két hellyel mögötte záró Marc Márquezt, Joan Mir pedig a legutolsó lett. A nyolcszoros világbajnok kiemelte, hogy bár eltérő a vezetési stílusuk, ugyanazokat a problémák nem változtak, különösen a rossz hátsó tapadásra vonatkozóan.

Kicsit más pozícióban kell vezetni – kezdte. – Az elején kicsit furcsa volt, de aztán, ahogyan az egy új motornál lenni szokott, körről körre egyre természetesebbé vált. Végső soron azonban az, ahogyan vezetni kell, illetve a köridő hajszolása hasonlít a mostanihoz. Persze az ember mindig többet vár, de mégis ez az első benyomás, és rengeteg új mérnök van a garázsban. Szóval ezekkel az információkkal kell dolgozniuk és továbbmenniük.”

Márquez mindezt még a délelőtti etap után mondta, amikor több mint 1 másodperc volt a hátránya az akkori leggyorsabb körhöz képest. A helyzet azonban alighanem a nap végére sem változott, ami nem sok jót sejtet a Honda számára. „Dolgoznunk kell, még messze vagyunk, ha ez az alap – folytatta. – Sok mindenen módosítanunk kell. A valenciai [tesztig] nincs sok idő, mert két hónap múlva lesz, de meglátjuk, hogy előre tudnak-e lépni.”

A MotoGP misanói tesztjének végeredménye