back to top
2024. július 23. 16:15
KezdőlapSuperbikeSérülés miatt nem lehetett világbajnok, csapatvezetőként lett sikeres Talmácsi egykori ellenfele

Sérülés miatt nem lehetett világbajnok, csapatvezetőként lett sikeres Talmácsi egykori ellenfele

Ma lenne 47 éves a nemrég elhunyt Mirko Giansanti, aki akkor szenvedett kézsérülést, amikor vezette a világbajnokságot. Csapatvezetőként viszont sikerült felérnie a csúcsra a Supersport-vb-n.

Ezen a napon ünnepelné 47. születésnapját Mirko Giansanti, de ezt már sajnos nem teheti meg, ugyanis augusztus elején elhunyt. Pilótaként tíz szezonban indult a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, és bár győznie nem sikerült, egyszer így is vezette az összetettet. Később csapatvezetőként vált igazán sikeressé.

Giansanti hétévesen kezdett el motorozni, és az 1996-os Olasz Nagydíjon debütált a gyorsaságimotoros-vb 125 köbcentiméteres kategóriájában. Mugellóban szabadkártyával versenyzett, ám nem ért célba, az idény utolsó három futamán viszont szintén lehetőséget kapott egy Hondán, és a barcelonai tizennegyedik helyével meg is szerezte első pontjait.

1997-ben Apriliára váltott, és a tizenöt futamból tízszer növelte az egységeinek számát. A szezonnyitó Malajziai és a Katalán Nagydíjon is a negyedik helyen intették le, összesítésben pedig kilencedikként fejezte be a szezont. Egy évvel később visszatért a Hondához, és már a szezon második futamán felállhatott a dobogóra. Ezt még háromszor megismételte, pontszáma pedig a tabella hatodik pozíciójára volt elég. Mint kiderült, ez volt pályafutása legeredményesebb idénye ebből a szempontból.

A következő évben újra Aprilián versenyzett, de dobogót nem szerzett, aztán 2000-ben megint a Honda jött. Giansanti remekül kezdett, hiszen az első hat futamon egy kiesés mellett négy második és egy harmadik helyet szerzett, 96 pontjával pedig futamgyőzelem nélkül is vezette a bajnokságot. Aztán viszont kézsérülést szenvedett, aminek következtében két futamot is kihagyott, majd az utolsó két versenyen szintén nem indult el, így heten is megelőzték.

A következő három évben egyaránt egy dobogót szerzett. 2002-ben és 2003-ban ez az idénynyitó Japán Nagydíjon történt, ám ezt az eredményt egyik alkalommal sem tudta megismételni a későbbiekben, és a tizenötödik, illetve a tizedik pozícióban zárt az összetettben. Utóbbi már az Apriliával történt, amellyel 2004-ben ugyan egyszer sem végzett az első háromban, de így is javított egy helyet az előző esztendőhöz képest.

Ez volt az utolsó éve a 125 köbcentis kategóriában, ahol Talmácsi Gáborral öt, Tóth Imrével három éven át versenyzett együtt. 2005-ben ugyanis már a 250-esek között szerepelt, ahol a tizenhat alkalomból kilencszer szerzett pontot. A szezont tizenötödikként zárta, legjobb eredménye egy barcelonai kilencedik hely volt.

Ezzel lezárult a karrierje a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyében. Később kisebb kategóriákban indult, emellett néhány alkalommal megfordult a Supersport-vb-n. 2008-ban az első öt futamon kapott lehetőséget egy Hondán, 2011-ben három, 2012-ben pedig egy futamon indulhatott a Kawasakival. A 2011-es monzai versenyt a tizenkettedik helyen fejezte be, így ebben a kategóriában sem maradt el a pontszerzés. Ahogyan a Moto2-es Európa-bajnokságon sem, ahol 2014-ben tizenkettedik lett Jerezben, a másik két viadalán viszont kiesett.

Visszavonulása után nem sokkal csapatot alapított Giansanti Racing Team, azaz rövidítve GRT néven. Mindezt Filippo Contival közösen tette, és a szerepeket is felosztották egymás között. Giansanti lett a sportigazgató, míg honfitársa a csapatfőnök. Az alakulat 2016-ban debütált a Supersport-vb-n, és Gino Rea háromszor is dobogós helyet szerzett a Kawasakival.

A következő évre Yamahára váltottak, és ők lettek a japán gyártó hivatalos csapata a sorozatban. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen Federico Caricasulo révén Buriramban megszerezték az első győzelmet. Sőt, év végén a bajnoki cím is meglett, csak éppen nem az olasz pilóta zárt a tabella élén, hanem csapattársa, Lucas Mahias. A következő évben szintén négy győzelemig jutottak, de a címvédés nem jött össze a francia versenyzőnek, mivel kikapott Sandro Cortesétől.

2019-ben jött az újabb nagy lépés, ugyanis ebben az évben immáron a Superbike-vb-n vettek részt. A csapat Phillip Islanden debütált, ahol Marco Melandri már az első futamon harmadik lett. Ezt a szezon hátralévő részében még kétszer sikerült megismételnie, ahogyan az istálló egy évvel később is három dobogót ért el, csak akkor már Garrett Gerloff révén. Ez a szám aztán idényről idényre eggyel csökkent, vagyis idén az első kilenc forduló során Dominique Aegerter és Remy Gardner sem zárt az első háromban. Ha ez meg is történik, azt már Giansanti nem érheti meg, hiszen augusztus 7-én elhunyt. A gyógyíthatatlan betegség pontos részleteit azóta sem lehet tudni.