Ramón Forcada úgy látja, hogy a Honda akkor tudja maga mögött hagyni jelenlegi problémáit, ha a japán gyártónál teljes mentalitásváltás történik. A veterán katalán edzővel a DAZN.com Open Paddock című műsorában készült interjú, amelyben Jorge Lorenzo egykori technikai főnöke mélyrehatóan elemezte a tokiói óriásvállalat közel három szezon óta tartó válságát, amelyből úgy tűnik, a Honda soha nem tud kijönni.
A spanyolországi Moià-ból származó szakember sok hasonlóságot lát a Hondánál és a Yamahánál történtek között, és meg van győződve arról, hogy a Honda Racingnél jelenleg nincs olyan technikai szakember, aki képes lenne változtatni a helyzeten, és teljesíteni Marc Márqueznek azon igényeit, amelyeket a nyolcszoros gyorsaságimotoros-világbajnok már hónapok óta elvár, amennyiben a Honda meg akarja tartani őt a következő szezonban.
„Mielőtt az eredmények jönnek, meg kell érkeznie annak, aki megvalósítja az eredményeket – mondta ezzel kapcsolatban Ramón Forcada. – Van ilyen személy a Hondánál? Jelenleg nincs. Fogalmam sincs, mit ígértek Marcnak, de ha Alberto [Puig a Repsol Honda csapatmenedzsere] most megfogná Marcot, és azt mondaná neki, hogy készítünk egy új motort, amely a tökéletes lesz, de ugyanazzal a személyzettel, Marc nem hinné el, és én sem.”
Forcada szerint a japánoknál a jelenlegi problémák eredete a munkamentalitásban és a munkarendszerben rejlik, és ezt hasonlítja össze azzal a fejlődéssel, amelyet a Ducati az elmúlt 15 évben produkált, amikor Casey Stoner letette az első követ Borgo Panigale győztes csapatában. „Amikor a Ducati 2007-ben Casey-vel megnyerte a világbajnokságot, nem volt mindenben megfelelő a motor. Most már az. Ahhoz, hogy egy versenyképes motort készítsenek abból az alapból, amely most a Hondánál vagy a Yamahánál van, túl sok mindent kell megváltoztatni ahhoz, hogy ugyanazok az emberek dolgozzanak rajta, akiknek most az a mentalitásuk, hogy ne hibázzanak. Be kell ugrani a medencébe, aztán megnézni, hogy van-e benne víz.”
Marini zárta az élen a misanói tesztet, Marc Márquez és Quartararo is elégedetlen
A Honda hónapok óta a belső megújulás üzenetét próbálja közvetíteni a versenyzői és a szurkolói felé, mind a csapatnál, mind a japán központban. Forcada számára pozitívum, hogy a japán márka komoly változtatási szándékkal néz szembe a válsággal, de úgy látja, hogy nehezen tudnak előrelépni, ha a munkatársak többsége még mindig japán. „Az új emberek japánok vagy sem? Ez nagyon fontos, elsősorban a mentalitásuk és nem a hatékonyságuk miatt – emelte ki. – Ugyanolyan vagy jobb teljesítménnyel rendelkeznek, de ez inkább a gondolkodásmódjukból adódik. Felveszel egy fiatal japán mérnököt, aki most jött ki az egyetemről, nagyon felkészült, és az első dolog, amit megtanítottak neki, hogy ne hibázzon. Az az igazság, hogy japán gyár ritkán hoz ki olyan új alkatrészt, amely nem működik. Amikor például kihoznak egy új csavart, azt már többször sikeresen letesztelték. Amíg [viszont] kihozzák azt a csavart, addig más harmincat hoz, [amiből] huszonnyolcat kidobott.”
Az olyan versenyzők, mint Jorge Lorenzo és Maverick Viñales korábbi technikai vezetője arról az általános csalódottságról is beszélt, amelyet a Honda versenyzői éreztek a misanói teszt után. Forcada kiemelte, hogy „a misanói teszten fontos a gyorsaság, de nem az a legfontosabb. Be lehet úgy fejezni a misanói tesztet, hogy az ember azt mondja, hogy »megtaláltuk a megfelelő irányt, jól érzem magam, ezt és ezt meg tudom csinálni, van tapadásom, vagy bármi, ami a [korábbi] motornak nem volt meg, de az idő nem jött össze.« Rendben, de már megvan a munka iránya. Most az a probléma, amit Marc mond, hogy »nem érzem jól magam, ráadásul a régi motor jobb«.”
A katalán úgy látja, hogy a teszten a Honda erőfeszítései nem voltak elégségesek, és meglepte, hogy a Honda megváltoztatta a 2024-es RC213V ergonómiáját, és arra kényszerítette sztárpilótáját, Marc Márquezt, hogy változtasson vezetési technikáján. „Ez ugyanaz a Honda más szárnyakkal, de ugyanazzal a régi motorral. Marc szerint megváltoztatták a pilóta pozícióját, amit nem értek. Az egyik legfontosabb dolog a rajtnál, hogy a pilóta kényelmesen helyezkedjen el. Amikor Jorge átment a Ducatihoz, Gigi [Dall’ignával] és a mérnökökkel megharcolt a kényelmes pozícióért. Jorge egyike azoknak a versenyzőknek, akik, ha nem érzik jól magukat, nem tudják a maximumot teljesíteni.”
Forcada felfoghatatlannak tartja, hogy a Honda olyan motort adott Marc Márqueznek, amellyel egyetlen pillanatban sem érezte jól magát. A teszt után kijelentette, hogy több potenciált látott a jelenlegi RC213V-ben, mint a jövő évi prototípusban. „Marc változtathat, elmehet például a Yamahához, és azt mondhatja, hogy »az ülés, a kormány…szörnyen érzem magam«. De ha a márka, amelyik a motorodat gyártja, más ergonómiát készít neked, és nem érzed magad kényelmesen, ez számomra hihetetlennek tűnik” – jelentette ki Forcada.