2024. április 27. 09:55
KezdőlapP1MotoMotoros hírek100 év evolúció - bemutatkozott az új BMW R1300 GS

100 év evolúció – bemutatkozott az új BMW R1300 GS

Nem véletlenül időzítette legfontosabb modelljének bemutatóját az idén 100 éves BMW Motorrad. A túragépek etalonja, az R1250 GS hosszú évek óta őrzi vezető helyét a legfontosabb piacokon, így az utóddal nem hibázhatnak. Az R1300 GS sok mindenben szakít a hagyományokkal, formaterv és technika terén egyaránt.

Jóval kompaktabbnak tűnik az 1250-hez képest. (Fotó: BMW Motorrad)

A kéthengeres boxer elrendezés levegő-vízhűtéssel természetesen maradt, de a nagyobb blokk körül a periféria is vadonatúj. A pontosan 1300 köbcentis, változó vezérléses (Shift-Cam) gépezet furatán 3 millimétert növeltek, a löket viszont 3 millivel csökkent. Így egészen kilencezres fordulatig lehet űzni, de igazából már papíron is felesleges. Mert 145 lóerős csúcsteljesítményét 7750-en, 149 newtonméternyi nyomatékát pedig már 6500-on leadja. A váltóház most már nem a blokk mögött, hanem alatta lakik. Ezáltal teljesen acél csővázat építettek köré, melyhez meglepő módon egy öntött alumínium segédváz kapcsolódik. Tehát a 10 lóerős teljesítmény-gyarapodás mellé még 12 kilónyi súlymegtakarítás is párosul, ami minden bizonnyal érezhető lesz a menetdinamikában is.

Trophy kivitel kovácsolt off-road felnivel. (Fotó: BMW Motorrad)

A BMW saját bevallása szerint szakítani szeretett volna a méretnövekedési trendekkel. Valóban jóval kompaktabbnak tűnik az újdonság, és már-már radikálisan újnak hat az X-et formázó mátrix led-es lámpákkal. Hátul teljesen eltűnt középről a helyzetjelző, helyét az opciós listáról választható holt-térfigyelő idoma töltheti ki. Elöl a lámpa felett kaphat helyet a szintén opciós távolságtartó tempomat radarja. És ha már extrák: motorokhoz képest zavarba ejtően sok a variációs lehetőség csomagokból, felnikből, futóművekből vagy ülésekből. Személyes kedvencem az Option 719 Tramuntana változat. Ez már-már scrambleresen elegáns színekkel kombinálja a hochmodern formanyelvet. Az alapszín a fehér, a felniméret a szokásos 19/17 coll mind a peremen fűzött küllős, mind a kovácsolt „off-road alufelni” esetében.

A legmegosztóbb részlet az X-et formázó adapív-led fényszóró. (Fotó: BMW Motorrad)

A GS népszerűségét sosem a szépségének, hanem a multifunkciós használhatóságának köszönhette. Bár továbbra sem látom értelmét egy telitankoltan 237 kilóról induló, közel 150 lóerős és legalább 19 ezer eurós motorral igazán off-roadozni, de lehetőség adott. Az átdolgozott Evo-Pralaver és Evo-Telelever futómű elekromos DSA változata már nem csak a csillapítást tudja elül hátul a terheléshez igazítani, hanem a rugó-előfeszítést is. Így az ülésmagasság is variálható, mellesleg egy gombnyomással a terep-futóműből feszes kanyarvadásszá változik. Nem véletlenül kaphatóak már tapadós sportgumik is a GS méretében. A radiális első féknyergek a Hayes helyett újra a Brembo-tól érkeznek.

A plexi ugyan alapból igen kis méretű, de elektromos a mozgatása. (Fotó: BMW Motorrad)

Szóval minden van, amit manapság kétkerekű megkaphat. Már az alapfelszereltség is eléggé gazdag: tempomat, markolatfűtés, elektromos plexi, guminyomás-szenzor és kulcsnélküli indítás – hogy csak a fontosabbakat említsem. Illetve a kézvédő is, amibe az indexet is építik. Ez eléggé sérülékenynek tűnik, de az alkatrész-forgalmat is pörgetni valamivel. Off-road csomag esetén azonban védettebb helyre, a fényszóró mellé költözik az irányjelző. Az eddigi reakciók alapján igencsak megosztja a motorosokat a forma, de látatlanban is azt mondom: a novembertől már kapható R1300 GS megint hosszú évekre fogja bebetonozni magát az értékesítési toplisták élére.

Zavarba ejtően sok extra rendelhető, például ötletes csomagtartó a hátsó ülés helyére. (Fotó: BMW Motorrad)