Megbízható sajtóértesülések szerint a Honda menesztette az évtizedek óta a márkát erősítő Kokubu Sinicsit, a technológiafejlesztési részleg vezérigazgatóját. Könnyen lehet, hogy mindez a megújulás felé vezető út egyik első lépése volt.
A Motorsport.com spanyol kiadása számolt be arról, hogy a Honda menesztette a technológiafejlesztési részleg vezérigazgatóját, Kokubu Sinicsit. A japán szakember már az Indiai Nagydíj hétvégéjén sem volt ott, ahogyan a jelenleg zajló motegi fordulóra sem utazott el, és mint kiderült, hiányának az volt az oka, hogy munkáltatója megvált tőle.
Kokubu rendkívül hosszú időt töltött a Hondánál, hiszen már 1986-ban a márka alkalmazottja volt. Eleinte a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres kategóriája mellett más projekteken is dolgozott, majd 1996-tól 2001-ig az NSR500-as projektvezetőjeként tevékenykedett. Ebben az időszakban csupán egyetlen alkalommal bukták el az egyéni, illetve a konstruktőri világbajnoki címet.
2002-ben általános projektvezető lett, majd a következő idényben már az RC211V projektjét irányította, amely Valentino Rossi sikerét hozta. 2004 és 2007 között a japánok főmérnöke volt a MotoGP-ben, illetve a Superbike-világbajnokságon, majd 2008-ban és 2009-ben ismét projektvezető lett, ezúttal az RC212V-é. 2010-től három éven át a Honda technikai igazgatója volt, 2013-ban pedig fejlesztési igazgató lett. 2016 óta töltötte be azt a pozíciót, ahonnan most menesztették.
Il primo “fatto fuori” da #HRC è Shinichi Kokubu (lo vedete accanto a Ken Kawauchi). Entrato in Honda Racing Corporation dal 1986.
Rivoluzione TOTALE in HRC. pic.twitter.com/T6F4ORDGJt— Simone Landi Race (@SimoneLandi13) September 29, 2023
Ez a lépés több szempontból is drasztikusnak mondható a Hondától. Egyfelől a szezon közepén váltak meg a veterán szakembertől, másrészt pedig pont a Japán Nagydíj hétvégéjén derült fény a döntésre. Sőt, a portál beszámolója szerint néhány hónap múlva Kuvata Tecuhiro, a Honda Racing Corporation leginkább adminisztratív feladatokat ellátó igazgatója is hasonló sorsra fog jutni.
Hogy ki lehet Kokubu utódja, arra állítólag több opciója is van a Hondának. Kérdés, hogy elindulnak-e a megújulás útján, ahogyan arról már egy ideje szó van, és meglépik-e, hogy európai mérnököt tesznek egy ennyire fontos pozícióba. Többek között sztárversenyzőjük, Marc Márquez is azt hangoztatta, hogy szeretné, ha a márkát elárasztanák az európaiak.
Kérdés, hogy indez elég lesz-e a nyolcszoros világbajnok megtartásához, hiszen a legutóbbi pletykák szerint a Gresinihez fog igazolni. Ugyanakkor amíg nincs bejelentés, addig azt sem lehet kizárni, hogy mégis marad. Akárhogy is lesz, a bajnokság utolsó helyén álló Hondának alighanem nagy szüksége van az eddigihez képest eltérő szemléletre ahhoz, hogy kilábaljanak a nagyon mély gödörből, történjen az Márquezzel vagy nélküle.