Marc Márquez elárulta, legjobb esetben is csak egy embert vihet át a Hondától a Gresinihez, ahol a Joan Mirrel 2020-ban vb-címet nyerő Frankie Carchedi lesz a főmérnöke. A 30 éves pilóta arra is utalt, hogy adott esetben szívesen visszatérne majd a japán gyártóhoz.
Marc Márquez jövőre a Gresininél folytatja pályafutását, vagyis 11 év után elhagyja legnagyobb sikereinek helyszínét, a Hondát. A nyolcszoros világbajnok először fog vezetni más motort a MotoGP-ben, és egyben először fog szatellitcsapatnál versenyezni. Azonban nem csak emiatt lesz nagy váltás számára az átigazolás.
Vége a találgatásoknak ─ Marc Márquez a Gresininél folytatja
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, korábbi sajtóértesülések szerint Márquez nem viheti át a közvetlenül vele együtt dolgozó stábját új csapatához. Ennek oka, hogy a Ducati állítólag nem akarja, hogy olyan szakemberek dolgozzanak a motoron, akik potenciálisan egy év után másik gyártóhoz igazolnak. A spanyol pilóta elárulta, hogy mi a helyzet ezzel kapcsolatban.
Főnöke mindent megpróbált, de több okból sem tarthatta vissza a sokáig hezitáló Marc Márquezt
„Még mindig zajlanak a megbeszélések – nyilatkozta. – Aláírtunk egy szándéknyilatkozatot a Gresinivel. Szerdán kezdtünk el beszélni a szerződésről, mert előtte nem akartam, hogy elterelődjön a figyelmem. A legnagyobb kétséget az egész csapatom jelentette. Mindannyiukkal mélyen elbeszélgettem, ők a barátaim, és barátilag adnak tanácsot. Ez a beszélgetés sokat segített a döntés meghozatalában. Megpróbálok legalább egy szerelőt átvinni, úgy gondolom, ez nem lesz probléma. Azonban az egész csapatot két okból nem tudom elvinni. Az egyik, hogy nem fogom tönkretenni a Repsol Honda alakulatát. A másik, hogy nem fogom tönkretenni a Gresinit, mert ők egy nagy családot alkotnak a szerelőkkel, így alkalmazkodnom kell a helyzethez. Én hoztam meg a döntést, tehát nekem kell alkalmazkodnom.”
Márquez a DAZN munkatársának azt is elmondta, hogy „jó esetben” a gumikért felelős szerelőt, Javi Ortizt tudja magával vinni. Az viszont teljesen biztos, hogy Frankie Carchedi veszi át Santi Hernández helyét, vagyis ő lesz az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes főmérnöke. Az olasz szakember jelenleg Fabio Di Giannantonióval dolgozik együtt, 2020-ban pedig Joan Mirrel nyertek világbajnoki címet. Mindezt Michele Masini, a Gresini sportigazgatója erősítette meg.
A másik fontos kérdés, hogy a Honda lehetővé teszi-e Márquez számára, hogy a november 28-án esedékes valenciai teszten már a Ducatin üljön. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a japán gyártó megteszi ezt a gesztust, és bár biztosat nem tudott mondani, a hatszoros MotoGP-világbajnok optimista. „Még mindig nem erősítették meg. Beszélgetünk, de úgy tűnik, lesz rá lehetőség.”
Marc Márqueznek megengedi a Honda, amit Rossinak nem tett lehetővé
Bár kétségtelen, hogy Márquez számára nagy lesz a váltás, azért nem teljesen lesz ismeretlen neki a környezet, hiszen öccse, Álex Márquez lesz a csapattársa. Ezt leszámítva viszont nagyon más környezethez kell hozzászoknia, olyasmihez, amilyet talán a Moto2-ben tapasztalt meg utoljára. Mindezt azonban a legkevésbé sem bánja.
„Azért döntöttem úgy, hogy egy ismerős csapathoz megyek, mert ezt éreztem [jónak] – fogalmazott. – Kicsit visszatérni a kezdetekhez, egy kiscsapat légkörébe, egy ismerős istállóhoz egy jó motorral, amely vezeti a bajnokságot. Azután, hogy tizenegy évet voltam ugyanazon a motoron, nem lesz könnyű váltani. Alig várom, hogy újra mosolyogni tudjak, hogy várjam azt, hogy pályára menjek.”
Felmerül a nyilvánvaló kérdés, hogy az ifjabbik Márquez milyen szerepet játszott az átigazolásban, és adott-e esetleg olyan információkat bátyjának, amelyek megkönnyítették a döntését. Ezzel kapcsolatban a 27 éves motoros annyit mondott, hogy nem a Gresini versenyzőjeként, hanem testvérként adott neki tanácsot, és Marc Márquez is kijelentette, hogy ez elsősorban rajta múlott.
Bagnaia szerint Marc Márquez mindenkinél gyorsabb lesz, amikor először felül a Ducatira
„Az öcsém tud betekintést nyújtani, de nem sokat – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Ez az én felelősségem, nem az övé. Inkább a csapatról beszéltünk, nem a motorról. Minden versenyzőnek más a vezetési stílusa. Ezek a srácok fiatalabbak nálam, és most gyorsabbak, így számomra az a kihívás, hogy közelebb legyek hozzájuk.”
Hogy ki lesz Márquez utódja a Hondánál, az egyelőre a jövő zenéje. A mostani mezőnyből leginkább Miguel Oliveirát és Maverick Viñalest hozták szóba a japán gyártóval, de egy Di Giannantonióval történő helycsere lehetősége is felmerült. A spanyol versenyző erről nem volt hajlandó beszélni, arra viszont erősen utalt, hogy nem tekinti véglegesnek a szakítást.
„Nem, ebbe nem megyek bele – szögezte le, miután az utódjáról faggatták. – Természetesen vannak jó nevek a listán a híresztelések alapján. Úgy tudom, hogy száz pletykából egy igaz. Hogy melyik? Azt nem lehet tudni. A legjobbakat kívánom a Hondának. Ez nem egy »viszlát«, hanem egy »viszlát később«. Kívánom, hogy a következő években útjaink találkozzanak. Időre van szükségük, a költségvetésüket a motorra kell fordítaniuk. Egy gyártónak, egy márkának van ideje, de egy sportolónak nincs sok. Ha az ember veszít egy évet, az egy évvel kevesebb a pályafutásából.”
A váltás abból a szempontból is érdekes, hogy pont Márquez volt az, aki megakadályozta az olasz gyártót, hogy már jóval Francesco Bagnaia előtt egyéni világbajnoki címet ünnepelhessenek. 2017 és 2019 között ugyanis mindhárom évben Andrea Dovizioso volt a második, igaz, valójában csak az első évben tudta megszorítani az akkori címvédőt. Azóta pedig a Desmosedici csak fejlődött.
„2017 óta a Ducati volt az egyik legjobb – hangsúlyozta Márquez. – Nem mondom, hogy a legjobb, mert ’17-ben, ’18-ban és ’19-ben is én nyertem meg a bajnoki címet. Mindig én voltam az első hondás, a legjobb hondás a tabellán, ez segít abban, hogy továbbra is higgyek magamban. Hiszem, hogy most, ma ez a legjobb [döntés]. Talán a KTM tesz egy lépést jövőre, talán a Honda, talán a Yamaha, soha nem lehet tudni.”