A Thai Nagydíjjal zárul a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéje. Jorge Martínnak minden bizonnyal muszáj csökkentenie a jelenlegi hátrányát, ha harcban akar maradni a világbajnoki címért, de Francesco Bagnaia többször is elmondta, hogy kedvező számára ez a helyszín.
A mandalikai és a Phillip Island-i forduló után következik a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéjének zárófelvonása. A mezőny visszatér az ázsiai kontinensre, és a pilóták a Thai Nagydíjon mérik össze ismét a tudásukat. Ezután egy szabad hétvége következik, hogy aztán ráforduljanak a véghajrára, de ennyire ne szaladjunk előre!
A pálya Buriram tartományban, azon belül is az azonos nevű városban (a név egyébként magyarul annyit tesz, hogy „a boldogság városa”) található, Bangkoktól mintegy 410 kilométerre. Ahogyan az az újkori aszfaltcsíkok esetében megszokott, Hermann Tilke tervei alapján építették 2014-ben, de a királykategória csak 2018-ban látogatott el először a helyszínre. Eddig három futamot rendeztek, hiszen a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben elmaradt a verseny. Ebből kettőt Marc Márquez nyert, így ő a legeredményesebb versenyző ezen a pályán, a tavalyi, esős körülmények között rendezett viadalt Miguel Oliveira nyerte.
Chang International Circuit, Buriram – official map #Thailand #BRIC pic.twitter.com/oA8sJ0PbEr
— น้องแพะ 🍒 (@PsychoKaythie13) September 24, 2014
Ami a vonalvezetést illeti, a hét jobb- és öt balkanyart tartalmazó pálya 4,554 kilométer hosszú, és 12 méter széles. A körrekordot Marco Bezzecchi tartja 1:29.961 másodperccel, amellyel tavaly megszerezte a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör ennél régebbi, hiszen Márquez 2019-ben érte el az 1:30.904-es kört. A sebességrekordot Johann Zarco tartja szintén 2022-ből. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a célegyenes, illetve a 3-as és a 4-es kanyar közötti szakasz sem túl hosszú, ám az 1-es és a 3-as kanyar közti pályarész már 1 kilométeres. Itt ugyan hivatalosan van egy kanyar, de valójában csak egy törésről van szó, és a versenyzők ezen a ponton nem fékeznek, hanem teljes gázon mennek át.
Az időjárás ezúttal sem fogja megkönnyíteni a pilóták dolgát, igaz, most másfajta kihívásokat fog támasztani eléjük, mint Phillip Islanden. Bár már jócskán benne vagyunk az őszben, arrafelé ilyenkor is rendkívül magas a hőmérséklet: az előrejelzések szerint végig 35 fok felett lesz a hőmérséklet, a páratartalom pedig az indonéziai hétvégéhez hasonlóan rendkívül magas lesz. Esőre leginkább a pénteki napon lehet számítani, ami adott esetben megnehezítheti a csapatok, illetve a gyártók felkészülését.
Ami a bajnoki címért folytatott harcot illeti, Francesco Bagnaia 27 ponttal vezet Jorge Martín előtt. A gyári Ducati versenyzője korábban kijelentette, hogy most két olyan pálya következik, amely szerinte neki kedvez. Ami a Buriram International Circuitet illeti, 2018-ban még Moto2-es pilótaként nyert ezen a helyszínen, tavaly pedig az időmérőn és a futamon is harmadik lett.
„Boldog vagyok, hogy újra itt lehetek Thaiföldön, ahol a közönség lelkesedése és szenvedélye mindig hihetetlen – jelentette ki. – Japán, Indonézia és Ausztrália, [vagyis] olyan pályák után, ahol tavaly is küszködtünk, most jó újra olyan helyszíneken versenyezni, ahol általában gyorsak voltunk. Tavaly nehéz, esős körülmények között versenyeztünk, és versenyképesek voltunk, a dobogó harmadik fokán végeztünk. Az időjárás idén is bizonytalan lesz, de bízom benne, hogy minden körülmények között jól tudok teljesíteni. Alig várom, hogy pályára mehessek Buriramban.”
Bagnaia figyelmeztet a következő futamokat illetően, de egyvalamin változtatnia kell
Bagnaia érvelése, miszerint ez az ő „felségterülete lehet”, ott bukik meg, hogy a tavalyi időmérőn kikapott Martíntól, és bár a futamon legyőzte, az esős körülmények miatt ez nem reprezentatív. A Pramac motorosának most is muszáj lesz megvernie a címvédőt, hiszen az előző két hétvégén fontos pontokat dobott el ilyen-olyan hibák miatt. Az elmúlt hetekben mutatott tempója alapján viszont neki állhat a zászló, és egyszer már bebizonyította, hogy 66 pontos lemaradást is képes megfordítani.
Arra persze még várni kell, hogy az egyéni bajnokság matematikailag is eldőljön, mint ahogyan arra is, hogy bármilyen versenyen teljes legyen a mezőny. Álex Rins ugyanis ismét bevállalt egy műtétet, miután a sikeres indonéziai visszatérést követően Ausztráliában ismét visszalépett a pénteki nap után. A spanyol versenyző elmondása szerint azonosították a fájdalmat kiváltó okot, és egy kisebb beavatkozás miatt ki kell hagynia a mostani fordulót.
A MotoGP-ben minden bizonnyal matematikailag is eldől, hogy ismét a Ducati valamelyik versenyzője nyeri az egyéni bajnokságot. Ez már a sprintfutamon is előfordulhat, amennyiben Brad Binder nem szerez legalább 11 ponttal többet Bagnaiánál. Ami viszont ennél sokkal fontosabb, hogy a Moto2-ben már most eldőlhet az egyéni világbajnoki cím, és Pedro Acosta előnye behozhatatlanná válhat Tony Arbolinóval szemben. Ehhez az alábbi forgatókönyvek egyikének kell megvalósulnia:
- Acosta nyer, Arbolino legfeljebb tizedik.
- Acosta második, Arbolino legfeljebb a tizenötödik.
A Thai Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
4:00 – 4:35 | Moto3 | 1. edzés |
4:50 – 5:30 | Moto2 | 1. edzés |
5:45 – 6:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
8:15 – 8:50 | Moto3 | 2. edzés |
9:05 – 9:45 | Moto2 | 2. edzés |
10:00 – 11:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
3:40 – 4:10 | Moto3 | 3. edzés |
4:25 – 4:55 | Moto2 | 3. edzés |
5:10 – 5:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
5:50 – 6:05 | MotoGP | 1. időmérő |
6:15 – 6:30 | MotoGP | 2. időmérő |
7:50 – 8:05 | Moto3 | 1. időmérő |
8:15 – 8:30 | Moto3 | 2. időmérő |
8:45 – 9:00 | Moto2 | 1. időmérő |
9:10 – 9:25 | Moto2 | 2. időmérő |
10:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
4:40 – 4:50 | MotoGP | Warm up |
6:00 | Moto3 | Verseny |
7:15 | Moto2 | Verseny |
9:00 | MotoGP | Verseny |