back to top
2024. május 01. 14:01
KezdőlapMoto2Kitálalt a súlyos sérülést szenvedő versenyző, akinek nem segít a spanyol szövetség

Kitálalt a súlyos sérülést szenvedő versenyző, akinek nem segít a spanyol szövetség

Carlos Tatay a Moto2 Európa-bajnokság egyik futamán szenvedett súlyos sérülést, aminek következtében hosszas kórházi ellátásra szorul. A spanyol pilóta családjára kezelhetetlenül nagy anyagi terhet ró a rehabilitáció, hiszen sem a spanyol, sem a valenciai szövetség nem segíti ki őket. Ez a helyzet egy régi jogszabálynak köszönhetően áll fent, amelyben nem frissítették a kötelező biztosítások összegét az évek során. Tatay legutóbbi interjújából megtudhatjuk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznie a fennálló körülmények miatt.

Carlos Tatay nagyon nehéz helyzetbe került az elmúlt időszakban. A fiatal spanyol versenyző súlyos balesetet szenvedett a nyáron – szerencsére a felépülése jól halad –, és családjának nincs elég pénze a kórházi számlák kifizetésére. A spanyol törvények szerint a szövetségnek kellene gondoskodni a pilóták biztosításáról, azonban ezt a jogszabályt közel harminc éve nem újították meg, így a benne megnevezett összegek ma már nem fedezik az ellátás költségeit. A húsz éves pilóta esetét tovább nehezíti, hogy a két illetékes szervezet, a valenciai és a spanyol szövetség nem tud kiegyezni arról, hogy melyikük feladata lenne a ráfordítások megtérítése.

Szívszorító helyzetben van a kerekesszékbe került versenyző, édesapja elsírta magát a kórházban

Tatay, aki ideje nagy részében a toledói Nemzeti Paraplegikus Központban – valenciai otthonától négyórányira – tartózkodik, most a The Race újságírójának, Simon Pattersonnak számolt be az őt és családját érő megpróbáltatásokról.

„Minden spanyol versenyzőnek megvan a saját szövetsége. Nekem itt a valenciai és a spanyol, tehát kettő van, ahogy a többieknek is. Napjainkban minden pilótának rendelkeznie kell biztosítással mindkét szövetség részéről, ezt egy 1993-as törvény kötelezővé teszi. Ez pedig egy nagyon régi szabály, és ezért, amikor kórházba kerülsz összesen 6000 eurót kapsz ezekből a biztosításokból, a többit pedig neked kell fedezned. A probléma az, hogy 6000 euróval manapság nem lehet semmit kezdeni” – mondta lemondóan a Red Bull Rookies Cup korábbi győztese.

„Én így versenyeztem, a többi spanyol pilóta is így versenyez, egy 1993-as biztosítással. Akkoriban nem is euróban volt megadva az összeg, hanem pesetában. Próbálták kijavítani a törvényt, ami sikerült is, csak a spanyol szövetség nem alkalmazta ezt a korrekciót. Szóval a szövetségnek – és nem tudom, hogy melyiknek, a valenciainak vagy a spanyolnak – gondoskodnia kellene rólam, de most nagy bajban vagyok a kórházzal kapcsolatban. Egy olyan kerekesszékben ülök, amely nem az enyém, a kórháztól van, és majd vissza kell adnom. Beszéltünk tegnap arról, hogy meg kell csináltatni a sajátomat, mert ezt nem tarthatom meg, de 10 ezer euróra lenne szükségünk ahhoz, hogy új széket kaphassak.”

„Néhány hétvégén hazamegyek – de nem mindegyiken –, hogy egy kicsit a családommal legyek és eltereljem a gondolataimat, de a nagymamám házába kell mennem, mivel a miénkbe négy lépcsőfokon keresztül lehet bejutni, és máshol is van benne lépcső, szóval oda nem tudok. Megpróbáljuk eladni most a házat, és ha eladjuk, akkor tudunk venni egy másikat, de ebben a pillanatban semmit sem tudunk tenni. Egy új autó vásárlására is kellene a pénz, mert a jelenlegit nem lehet átalakítani, nagy szükségünk lenne a pénzre, de édesapám és édesanyám nem tudják ezt megoldani, mivel lehetetlen.”

Tatay helyzete sokakat megérintett, többek között Aleix Espargarót, aki a szívén viseli honfitársa sorsát. „Sokat beszélek vele. Mindenképpen fogunk neki segíteni, most igyekszünk megérteni, hogy hogyan tudunk. Talán ebben az esetben nem csak annyinak kell lennie a megoldásnak, hogy pénzt adunk, mivel jövőre lesz egy másik Carlos Tatay” – mondta az Aprilia-versenyzője.

„Azt gondolom, hogy elég erős a hangom ennek a problémának a megoldásához, és beszélek Carmelo és Carlos [Ezpeletával, a Dorna vezér-, illetve sportigazgatójával], hogy megpróbáljunk rájönni, miként lehetne javítani a helyzeten. Ebben a konkrét esetben természetesen segíteni fogunk, de ez arról [is] szól, hogy az egész rendszer működésképtelen. Az első dolog, hogy igyekeznünk kell abban, hogy vele legyünk, mivel ez a helyzet az egyik legnehezebb, amelyet egész pályafutásom alatt láttam, de ez az eset nem csak róla szól.”

„Ez nagyon lehangoló, egyáltalán nem vidám, az egész egyszerűen csak szomorú, először is a sérülése, másodsorban pedig a következmények miatt is. Sajnálatos, hogy ilyen helyzetben találta magát ő és a családja azután, amin keresztülment” – csatlakozott testvéréhez Pol Espargaró, aki maga is megtapasztalta, hogy milyen egy súlyos sérülés. A jelenleg a GasGasnál versenyző pilóta idén Portugáliában bukott egy nagyot, és az akkor elszenvedett sérülésekből csak hosszú felépülést követően tudott visszatérni.

„Libabőrös leszek csak attól, ha arra gondolok, hogy pénzügyi téren ez történt vele. Nemrég én is jártam ebben a cipőben. Sokat aggódsz, és ráadásul még ezért is kell izgulnod, el sem tudom képzelni, hogy hogyan érezhet. Megoldást kell találnunk, ez nem maradhat így, a spanyol és a valenciai szövetség, valamint az új versenyzői szakszervezet számára is. Nem tudom, hogy mit, de valamit tennünk kell Carlos ügyében, és ezen dolgozni is fogunk.”

Ijesztő balesete után kórházba szállították a MotoGP pilótáját (videó)

Az Espargaró testvéreken kívül Joan Mir, a MotoGP 2020-as világbajnoka is támogatásáról biztosította a sérült fiatalt, aki mellett azonban nem csak a pilóták álltak ki. Carlos Ezpeleta is elmondta, hogy mindent meg fog tenni az ügy megoldása érdekében.

„Azt gondolom, hogy volt némi bürokrácia, mármint a regionális és nemzeti szövetségek részéről. Azt tehetnek, amit csak akarnak, amíg ez a probléma megoldódik, de jelen esetben a spanyol és valenciai szövetségről van szó, és mi rendezünk ott versenyeket. Amennyiben a belgákról lenne szó, akkor nehezebben lenne megoldható, de ebben a helyzetben tudunk valamennyi nyomást gyakorolni rájuk” – mondta a spanyol szakember.

„Szükség van arra, hogy a FIM elbeszélgessen a nemzeti szövetségekkel. Ma már nem elég, hogy leírják egy papírra, hogy ennek meg ennek kell megtörténnie. Egy szinttel feljebb kell lépni, és ellenőrizni, hogy a másik fél valóban végrehajtotta-e, és ezt a FIM-nek kell megcsinálnia. Ez egy világbajnokság, tehát meg kell bizonyosodniuk arról, hogy mindent megtettek. Ha a spanyol szövetség ezeket a felelősségeket a regionális szövetségre hárítja át, az is rendben van, csak valakinek gondoskodnia kell róla, hogy az előírások be legyenek tartva.”

A The Race megkereste mind a spanyol, mind a valenciai szövetséget, hogy tisztázzák a versenyző ügyének részleteit. Az újság egy konkrét kérdéslistát küldött az illetékeseknek. Ezekre Jorge Torrecillas, az spanyol szövetség kommunikációs igazgatójának nyilatkozata nem adott választ, de levelében legalább tisztázta az álláspontjukat. Velük ellentétben az valenciaiak nem reagáltak a megkeresésre.

„Mi mint a szövetség gyorsan és hatékonyan teljesítettük kötelezettségeinket és feladatainkat, mindent megtettünk, ami a hatalmunkban állt, és még többet, hogy segítsük a versenyzőt ebben a nehéz folyamatban. Folyamatosan kapcsolatban álltunk Tatay csapatával, hogy megmutassuk a követendő lépéseket, miközben aggódva készen állunk a további együttműködésre” – szögezte le Torrecillas.