back to top
2024. május 17. 05:02
KezdőlapMotoGPA pillanat, amit sokan elképzelni sem tudtak: Marc Márquez búcsúzik a Hondától

A pillanat, amit sokan elképzelni sem tudtak: Marc Márquez búcsúzik a Hondától

Elérkezett a nap, amikor Marc Márquez az utolsó futamát teljesíti a Repsol Honda színeiben. A spanyol versenyző számos rekordot megdöntött az elmúlt tizenegy évben, de még a búcsú napján is motivált maradt, és szeretne jó eredményt elérni.

Bár már több mint másfél hónapja hivatalos, hogy Marc Márquez a Gresini Ducatinál folytatja pályafutását, mégis sokak számára bizonyára a mai napig hihetetlennek tűnt, hogy a 30 éves versenyző más csapat színeiben fog versenyezni. A Valenciai Nagydíj szezonzáróján azonban ténylegesen véget ér minden idők legsikeresebb házassága a MotoGP-ben.

Merthogy sok szempontból teljesen egyértelmű, hogy a spanyol versenyző és a Honda párosítása minden idők legeredményesebb kapcsolata volt a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájában. Persze Giacomo Agostini hét világbajnoki címet szerzett az MV Agustával, míg a spanyol pilóta „csak hatot a japán márkával, ezzel együtt Márquez rengeteg rekordot állított fel a japán gyártóval, vagy éppen annak segítségével. Az alábbiakban fel is soroljuk ezeket a csúcsokat, már ami a királykategóriát illeti.

  • Legtöbb győzelem egy szezonban: 13 (2014)
  • Legtöbb győzelem az első szezonban: 6
  • Legfiatalabb futamgyőztes: 20 év, 63 nap
  • Legtöbb dobogó egy szezonban: 18 (2019)
  • Legtöbb pont egy szezonban, a sprinteket nem számítva: 420 (2019)
  • Legtöbb pole pozíció: 64
  • Legtöbb pole pozíció egy szezonban: 13 (2014)
  • Legtöbb pole pozíció ugyanazon a nagydíjon: 7 (Amerikai és Német Nagydíj)
  • Pole pozíció és győzelem ugyanazon a hétvégén: 37 (Mick Doohannel holtversenyben)
  • Legfiatalabb világbajnok: 20 év, 266 nap

Márquez azok után mutatkozott be a MotoGP-ben, hogy a legkisebb és a középső kategóriában is világbajnok lett. 2013-ban valósággal berobbant a legmagasabb géposztályba, olyannyira, hogy már az első szezonjában felért a csúcsra, mindössze 4 ponttal megelőzve Jorge Lorenzót. Ezzel Umberto Masetti (1950) és idősebb Kenny Roberts (1978) után ő lett a harmadik pilóta, aki az első királykategóriás szezonjában felért a csúcsra.

2014-ben aztán számos rekordot átírt, és zsinórban elért tíz győzelmével a mai napig tartja a MotoGP-korszak rekordját. Természetesen abban az évben is világbajnok lett, aztán egy év kihagyás után 2016-tól 2019-igsorozatban négyszer ért fel a csúcsra. Azonban hozzá kell tenni, hogy a 2015-ös szezonban számos ellenséget szerzett magának, amikor sokak szerint az utolsó két fordulóban szándékosan gátolta meg Valentino Rossit, hogy megszerezze tizedik vb-címét, amit félig-meddig be is ismert.

Ezzel együtt Márquez első hét királykategóriás szezonjában hatszor felért a csúcsra, és úgy tűnt, hogy senki nem tudja megállítani. A 2020-as szezonnyitó Spanyol Nagydíjon azonban minden felborult: egy bukás következtében eltört a felkarcsontja. Az akkor 27 éves motorrost megműtötték, de túlságosan hamar, egészen konkrétan egy héttel a baleset után vissza akart térni, ami katasztrofális döntésnek bizonyult.

Azt mondanám, hogy a legrosszabb pillanat 2020-ban volt, amikor visszatértem – emlékezett vissza. – Az volt pályafutásom, illetve a Hondánál töltött hosszú korszakom legnagyobb hibája.” Nem véletlen, hogy Márquez ezt tartja a legnagyobb baklövésének, hiszen bár a második jerezi futamon a fájdalmai miatt nem tudott elindulni, így is megpecsételte saját sorsát. Újabb műtétre volt szüksége, majd miután a csont elfertőződött, még egyre.

2021-ben aztán visszatért, és három futamot is meg tudott nyerni. Azonban továbbra sem volt százszázalékos állapotban, és erre egy évvel később ő maga is rájött. Az idény közepén negyedszerre is kés alá feküdt, és később kiderült, hogy ekkor komolyan elgondolkozott a visszavonuláson. A műtét azonban sikeres volt, így erre nem volt szükség, és Márquez az idény végén egy pole pozíciót és egy dobogót is bezsebelt.

A mostani idénynek úgy vágott neki, hogy állítása szerint tökéletes fizikai állapotban volt. A szezonnyitó Portugál Nagydíjon viszont nagyot hibázott, és miután nekiment Jorge Martínnak, motorja irányíthatatlanul nekicsapódott Miguel Oliveirának. Ennek következtében több futamot is ki kellett hagynia.

Aztán visszatért, ám ebben sem volt sok köszönet. A mélypont talán a Német Nagydíj volt, ahol ötször is lesett, és több helyen is megsérült. Egyes információk szerint ekkor határozta el, hogy elhagyja a Hondát. Márquez állítása szerint csak az utolsó pillanatban döntött, az viszont tény, hogy a rossz szereplés miatt valóban távozik a japán gyártótól, amit október elején jelentettek be. Ezen a hétvégén pedig ténylegesen eljött a búcsú ideje.

Végre elérkeztünk az év végére – nyilatkozta még a hétvége előtt. – Ez az esztendő tele volt hullámhegyekkel és -völgyekkel, érzelmekkel és nehéz döntésekkel. Most úgy érkezünk meg Valenciába, hogy a lehető legjobban szeretnénk befejezni a szezont. Szeretem ezt a pályát, és jó emlékeim vannak róla. Természetesen ez nem akármilyen szezonzáró: nagyon érzelmes lesz, hiszen egy hihetetlen fejezet zárul le a sportolói karrieremben és az életemben.”

Márquez később azt is elmondta, hogy a nehéz idők segítettek neki abban, hogy olyan versenyzővé, illetve emberré váljon, aki jelenleg. Hozzátette, hogy az ünnepi fordulót az utolsó pillanatig élvezni akarja, és bár ezt nem lehet garantálni, a sprintfutamon alighanem jól érezte magát. Azonban már akkor kijött rajta némi érzelem.

Próbáltam uralkodni magamon ás az érzelmeimen – jelentette ki a különleges sisakkal versenyző pilóta. – Azonban nem tagadhatom, hogy amikor a dobogón álltam, és láttam az összes arcot a csapatból, elöntöttek az érzelmek, mert ők az én embereim, és mindig is azok lesznek. Persze ez csak egy sprintfutam volt, de igyekszem száz százalékot nyújtani ezen a hétvégén. Az időmérő után csalódott voltam, mert a kilencedik hely egyértelműen hátrányt jelent a rajtrácson. Azonban a mostanihoz hasonló eredmény a legnagyobb jutalom mindazoknak, akik segítettek és támogattak a Hondánál eltöltött tizenegy év során. Nélkülük soha nem tudtam volna valóra váltani az álmaimat.”

Megszólalásának utolsó részében Márquez a Valenciai Nagydíj sprintfutamára utalt, amelyet a harmadik helyen zárt. A főversenyt természetesen ismét kilencedikként fogja kezdeni, de ha megint sikerül felzárkóznia, akkor akár a világbajnoki címet is befolyásolhatja teljesítményével. Őt azonban ez Fabio Quartararóhoz hasonlóan nem érdekli.

Támadni fogok, ha megvan a ritmusom, és van rá lehetőségem – leszögezte. – Katarban például nem támadtam Peccót és Martínt. Peccót a sprintfutamon, Martínt a főversenyen. Nem volt meg a tempóm, és akkor nem volt értelme támadni és előzni. Itt viszont megvan a tempóm, és a saját versenyemért akarok küzdeni, a legjobbamat szeretném nyújtani. Mindig a határon belül, de ez a versenyzés.”

Márquez azóta, hogy bekerült a MotoGP-be, először fog más istálló versenyezni, mint a Honda. A spanyol versenyző követi öccsét, és 2024.től Álex Márquez csapattársa lesz a Gresini Ducatinál. Most viszont még a Honda kötelékében van, és tisztában van vele hogy jelenleg nem lehet más a célja, mint a minél szebb búcsú.

Sajnálom, de nem fogok [a Ducatiról] beszélni, főleg azért nem, mert nagyon tisztelem a Hondát, és az utolsó körig teljes mértékben elkötelezett leszek [irántuk] Valenciában – szögezte le. – Csak erre a hétvégére koncentrálok. Aztán hétfőn elkezdek dolgozni a jövő évi csapattal. Nem szeretm azt mondani, hogy ez lesz az utolsó futamom a Hondával, mert soha nem lehet tudni, de egy korszak és egy szép fejezet vége lesz, ahol tizenegy év alatt hat világbajnoki címet szereztünk, ami csodálatos volt. Ezen a hétvégén jól akarom érezni magam a pályán, és élvezni szeretnék minden pillanatot, mert nehéz elképzelni, hogy jövőre más csapattal dolgozzak. Ugyanakkor végső soron ez az én döntésem volt, ezt akarom tenni.”

Persze a keddi teszt előtt még teljesítenie kell egy futamot, ami érzelmi szempontból rendkívül nehéz lesz. Nagyon nehéz lesz uralkodni az érzelmeimen – fogalmazott Márquez. – Ez a hat közösen elért világbajnoki cím örökre összeköt minket. Ha ki kellene választanom a csúcspontot, az egyértelműen az első MotoGP-világbajnoki cím lenne 2013-ban.”

Azóta viszont eltelt tíz év, és az erőviszonyok jelentősen megváltoztak. Leginkább ez az, ami miatt a nyolcszoros világbajnok a távozás mellett döntött, és egy szatellitcsapatnál folytatja karrierjét. Sokak szerint a Gresini színeiben ismét esélyes lehet a végső győzelemre, de ő egyelőre sokkal kevesebbel is beérné.

Jövőre az az egyetlen célom, hogy újra élvezzem [a vezetést], hogy folytassam a pályafutásomat – mondta. – Ez az egyetlen cél, mert a mostani helyzetemben fél évet, egy évet »túl tudok élni«, de többet nem. Szóval ez a fő cél. Nem gondolhatok a bajnokság megnyerésére, mert az elmúlt két évben nem nyertem futamot, úgyhogy ettől messze vagyunk.”