back to top
2024. május 01. 15:13
KezdőlapMotoGPHoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

A MotoGP nem adta meg a rajtengedélyt az RNF-nek a világbajnokság következő idényére, miután a maláj alakulat sorozatosan megszegte a szabályokat. Ezzel jelen állás szerint tízre csökken a mezőnyben lévő csapatok száma, de vizsgálják egy új istálló jelentkezésének lehetőségét.

Bár a világ elsősorban a bajnoki harcra, másodlagosan a búcsúzó pilótákra figyelt a MotoGP utolsó, valenciai hétvégéjén, az RNF csapata körül is zajlott az élet. Olyannyira, hogy a főfutam másnapján kiderült, hogy a mostani volt a maláj istállónak ez volt az utolsó versenye, ugyanis a 2024-es idényre nem kapott rajtengedélyt.

A történet pénteken este kezdődött, amikor Razlan Razali, a csapatot 40 százalékban birtokló társtulajdonos bejelentette, hogy év végén távozik az alakulattól. A maláj üzletember 2021-ig a csapatfőnöke volt az abban az évben megszűnő Sepang Racing Teamnek, amely korábban többek között Fabio Quartararót, Valentino Rossit, Franco Morbidellit és Andrea Doviziosót is foglalkoztatta. A következő idényben már az RNF volt ott a rajtrácson, először a Yamaha, majd idén az Aprilia motorjait használták.

Csodálatos út volt – írta Razali saját Facebook-oldalán. – Egyszeri lehetőség az életben, hogy egy MotoGP-csapatot birtokolhassak és irányíthassak a világbajnokságon. Tudjuk, milyen érzés nyerni és főleg veszíteni. A legcsodálatosabb csapattagokkal dolgoztunk együtt a világ minden tájáról. Felfedeztünk egy világbajnokot Fabio személyében, Frankie-vel majdnem világbajnokok lettünk, nálunk volt minden idők legnagyobbja, Vale, a MotoGP legendája, Dovi, vállaltuk a kockázatot Darryn [Binderrel], végül pedig a világ leggyorsabb fogorvosával, Miguel [Oliveirával] és egy jövőbeli bajnokkal, Raúl [Fernándezzel]. A csapat volt a második családom, a második otthonom, és büszkék lehetünk arra, amit elértünk és amivé váltunk. Mi áll előttünk? Ez egy új kezdet lesz, de másmilyen, és a legnagyobb támogatással és izgalommal fogom figyelni.”

Miután Razali közzétette a bejegyzést, felröppentek olyan pletykák, miszerint új befektető szállhat be az RNF-be, amelyet 40 százalékban a maláj üzletember, 60 százalékban pedig az idei névadó szponzor, a CryptoData birtokol. Ez a vállalat a beszámolók szerint egy életmód- és szórakoztatóipari cég, a Trackhouse, amelynek nem teljesen ismeretlen terep a autó-motorsport, hiszen a NASCAR-ban működtet egy csapatot.

Az RNF azonban nem sokkal a társtulajdonos megnyilvánulása után kiadott egy közleményt, amelyet nagyjából annyival lehet összefoglalni, hogy nincsen semmi látnivaló. Leszögezték, hogy bár kaptak egy ajánlatot a helyükre a mezőnyben, ezt több mint két hete visszautasították, azóta pedig senkivel nem kezdeményeztek tárgyalásokat.

Emellett azt is fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy 2026-ig szerződés köti őket a MotoGP-hez, ahogyan az Apriliával is érvényes megállapodásuk van. Hozzátették, hogy semmilyen tartozásuk nincs a gyártó felé, amely valójában foglalkoztatja a versenyzőiket és néhány csapattagot is, ahogyan vitás kérdések sincsenek köztük.

Ami Razali lemondását illeti, kiemelték, hogy már több mint egy hónapja megszületett a döntése a távozásról. Ennek elsődleges oka, hogy a részvényesek nyomást gyakoroltak rá, miután nem voltak elégedettek a csapat gyenge teljesítményével és a pénzügyi döntésekkel. Előbbi valóban nem volt kimagasló, hiszen Oliveira 76, Fernández pedig csupán 51 pontig jutott, és ez a többször is beugró Lorenzo Savadori 7 egységével kiegészülve csupán 134 pontra és a bajnokság nyolcadik helyére volt elég.

Hiába azonban a csapat közleménye, hétfőn robbant a bomba, és kiderült, hogy a MotoGP nem ad rajtengedélyt a csapatnak 2024-re. A döntést a FIM, a gyártókat képviselő IRTA és a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna képviselőiből álló kiválasztási bizottság hozta meg. A szűkszavú közlemény azzal indokolja mindezt, hogy az RNF többször is kihágást követett el, és megszegte a részvételi megállapodást, amivel negatívan befolyásolta a sportág megítélését. Jelen állás szerint tehát mindössze tíz csapat lesz ott jövőre, de a bizottság megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy egy új istálló jelentkezzen, amely az Aprilia motorjait használja. Arról viszont nem szól a fáma, hogy az RNF ott lesz-e a kedden esedékes valenciai teszten.