Pit Beirer elárulta, már csak azért is bíztak benne, hogy kapnak egy extra helyet a MotoGP-ben, mert rengeteget invesztálnak a világbajnoki szereplésükbe. A KTM motorsport-igazgatója leszögezte, nem ettől tették függővé, hogy elfogadják-e a koncessziós szabályokat.
A MotoGP idei szezonjának jelentős része a KTM-ről szólt, legalábbis ami a pályán kívüli eseményeket illeti. Az osztrák gyártó, pontosabban az anyavállalata, a Pierer Mobility AG azért lobbizott, hogy megkapja a tavaly a Suzuki kivonulásával üresen maradt helyet a rajtrácson, és indíthasson egy újabb szatellitcsapatot.
Ez azonban nem történt meg, mivel a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kikötötte, hogy azt a két motort csak egy új gyártó érkezése esetén adják oda. A KTM-nél arra bazíroztak, hogy miután a cégcsoport a MotoGP-ben négy, a Moto2-ben hat, a Moto3-ban pedig tizennyolc állandó motort indít, a jogtulajdonos honorálni fogja a befektetésüket.
A gyártó jövőjét jelentősen befolyásoló kérdésben döntenek a KTM-nél a következő év elején
„Ez sokat ártott a csapatunk motivációjának, mert nagyon keményen próbálkozunk – nyilatkozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a The-Race.com-nak. – Mindhárom kategóriába, ahogyan a Red Bull Rookies Cupba is, [ott a KTM a kizárólagos gyártó – a szerk.] komolyan invesztálunk. A Rookies Cupon kívül huszonnyolc versenyző ül a motorjainkon a paddockból.”
A KTM viszont hiába próbálkozott, így pedig egy meglehetősen kínos helyzetbe lavírozták magukat. Az idei versenyzőiknek ugyanis kivétel nélkül adtak szerződést 2024-re, amivel önmagában még nem is lett volna gond, csakhogy a generációja legnagyobb tehetségének tartott Pedro Acostának is odaígértek egy motort. Végül Pol Espargaró járt pórul, aki jövőre tesztpilótaként folytatja.
„Az egész világ minket figyelt – fogalmazott Beirer. – Szükségünk volt erre a helyre, hogy megkönnyítsük a dolgokat, és semmilyen támogatást nem kaptunk. Ezt nagyon nehéz volt lenyelni. Utána meg kellett hoznunk ezt a döntést, és Pol Espargaró tényleg segített nekünk megoldani a nagy problémánkat, de nem ezt akartuk. Nem volt egy kényelmes helyzet, sok energiánkba és erőfeszítésünkbe került, és végül nem sokat segített. Ez azonban most már mögöttünk van, lépjünk tovább!”
Nyáron mi is fejtegettük, hogy a KTM akár a koncessziós jogok tárgyalásába is belevonhatja a plusz helyeket. Az osztrákok ugyanis először ellenezték az elsősorban a Hondát és a Yamahát segítő engedményeket, így felmerült, hogy csak akkor mennek bele, ha ők is megkapják, amit akarnak. Beirer azonban leszögezte, hogy ilyesmiről nem volt szó, és semmilyen módon nem kapcsolták össze a két ügyet.
Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben
„Nem mondtuk azt, hogy »akarjuk ezt a helyet, és cserébe adhatunk másnak koncessziókat« – hangsúlyozta a német szakember. – Tényleg azt mondtuk, hogy »azért akarjuk ezt a helyet, mert úgy gondoljuk, megérdemeljük a paddockban tett erőfeszítéseinkért«. Soha nem volt szó olyasmiről a Dorna és köztünk, hogy »ha engedményeket akartok, akkor szükségünk van erre a helyre«.”
Ami a KTM problémáját illeti, Beirer bízik benne, hogy 2025-re már összejön a második szatellitistálló indítása. Amennyiben a Dorna továbbra is csak egy új gyártónak hajlandó kiadni a helyet, az osztrákoknak egy másik márka partnerét kell elcsábítania. Reálisan az LCR-nél lehet a legnagyobb esélyük: a monacói alakulatot már idén is megkörnyékezték, de Lucio Cecchinello csapattulajdonos ragaszkodott ahhoz, hogy betartsa a 2024-ig szóló szerződést.