back to top
2024. május 02. 11:28
KezdőlapMotoGPSzuperalkura készül a Honda és a KTM, de milyen szerepe lehet Marc...

Szuperalkura készül a Honda és a KTM, de milyen szerepe lehet Marc Márqueznek?

A háttéralkuk világát éljük. Így ha nem lenne elég, amit a pályán tapasztalunk, egy kicsit a felszín mögé nézve olyan ízes sportpolitikai játszmákban találjuk magunkat, hogy ezt elnézve még Henry Kissinger is megnyalná mind a tíz ujját.

A MotoGP háza táján tapasztaltunk már egy s mást, hajmeresztő manőverek pedig nem csak a pályán történnek. Hónapok óta zeng a pletykakosár Marc Márquez KTM-hez történő igazolásáról. A témát elsőként mi fejtegettük bővebben, de mára mégis körvonalazódni látszott minden. Az osztrák futam előestéjén végül szokatlan események vették kezdetét, amikor Márquez egy televíziós beszélgetésen, Pit Beirer jelenlétében a KTM MotoGP-projektjét méltatta, sőt, egyenesen a legjobbnak nevezte, de azt is megerősítette, 2024 végéig élő szerződése van a Hondával, és szeretné, ha ez annak lejártáig így is maradna. Továbbá elmondta azt is, mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a japán gyártó újra csúcsformába kerüljön. Beirer erre csak helyeselt, és nyíltan közölte, sajnálja, hogy a spanyol klasszist nem sikerült megszerezni, de bízik benne, hogy ami késik, nem múlik.

Vége a titkolózásnak? Beirer számára hatalmas bók, hogy hírbe hozták Marc Márquezzel

Márquezt főszponzora, a Red Bull invitálta az eseményre és az azt követő gálavacsorára. Ettől függetlenül hasonló nyilatkozatot adott Joan Mir, a Repsol Honda másik versenyzője is. Amikor az egykori világbajnokot arról faggatták, milyen perspektívát lát a projektben, szintén elmondta, hogy sokszor elgondolkodott azon, könnyebb lenne feladnia, és esetlegesen visszavonulni, most viszont mégis úgy érzi, ki kell tartania, és biztosítania kell a munkaadóját a maradásról és a maximális energiabefektetésről.

A KTM egyik legfontosabb emberével vacsorázott Marc Márquez

A két nyilatkozatot egymás mellé állítva bizonyos ponton azt is érezhetnénk, egyfajta túsztárgyalások zajlanak a háttérben, sőt, a két versenyző kissé elvárt kommunikáció részesévé vált, talán pont azért, hogy adott esetben a szerződésben foglalt és ígért teljesítések a munkaadó részéről is maradéktalanul teljesüljenek.

Tény, furcsán érezte magát mindenki, és a kommunikáció során elejtett apró jelekből lehetett csak következtetni a jövőre, ami kissé már-már emlékeztetett egyfajta diplomáciai kommunikációra, annak is a legmagasabb változatára. Nevezhetjük ezt hidegháborúnak, túszdrámának, bárminek, de a paddock egész hétvégén mégis a Honda, illetve KTM egymásra utalt szerepéről suttogott, és egy titkos alkut emlegettek.

Az alku középpontjában pedig egyértelműen két igény foglal helyet. Az egyik oldalon a japán gyár sikerre éhes és renomét visszaszerezni kívánó álmai állnak, a másikon pedig az osztrákok ambiciózus magatartása, melynek keretein belül már a királykategóriába érkezésükkor, 2016-ban elmondták, világbajnoki címet szeretnének. Akkor a legtöbben még csak mosolyogtak a kijelentésen, mára viszont mindenki számára bizonyossá vált, a KTM nem viccelt, és a Red Bull feneketlen pénzeszsákjából annyit áldoztak már eddig is a MotoGP-projektre, amennyit nem szégyelltek.

Viszont úgy tűnik, a végső sikerhez szükségük lenne még két motorra, és még két versenyzőre. Könnyen kitalálhatják, Pedro Acosta és Marc Márquez a szóban forgó személyek. Ezen a ponton kezdődött minden, és vált egy elképesztő háttértörténetté az, aminek ma csak a felületét kapiskálhatjuk a nyilvánosság előtt.

Eldőlt, hogy a Moto2 egyik esélyesének biztosan nem lesz MotoGP-ülése jövőre

Az elmúlt napokban ugyanakkor tovább gyorsultak az események, miután mind Tony Arbolino, mind Jake Dixon jelezték, jövőre is a Moto2-es kategóriában folytatják pályafutásukat. Ez nagyjából egyetlen ülést jelent a Gresini csapatnál, így ezen a mellékszálon is megkezdődtek a találgatások, de próbáljunk nem elkalandozni egyéb vonalon, és koncentráljunk a fő csapásra. Hiszen tény, hogy mind Márquez, mind pedig Acosta kvalitásukat tekintve gyári csapatra érdemesek, így a szatellit opció esetükben háttérbe sorolandó. Az is tény, hogy míg Márquez esetében erről nem volt szó, Acostának bizony királykategóriás helyet ígért a KTM jövőre, függetlenül attól, hogy Gas Gas-ról, KTM-ről, vagy adott esetben Husqvarnáról beszélünk.

Újabb versenyző került le a MotoGP-ülésre esélyesek listájáról

Az is tény, hogy a gyár jelenlegi négy versenyzőjével kivétel nélkül interjút készített a sorozat hivatalos csatornája, és ebben Jack Miller, Augusto Fernández, és Pol Espargaró is elmondta, egészen biztosan van szerződésük a következő szezonra, így maradnak a csapatban. Bindert a 2026-ig hosszabbított szerződése miatt nem említettem, és bizonyos források arra utaltak, a dél-afrikai versenyzőt olyan szoros, egyéb üzleti szálak is a gyárhoz kötik, hogy esetében nehezen elképzelhető egy bármilyen váltás.

Magabiztosak a KTM versenyzői, pedig egyiküknek szinte biztosan mennie kell

Millerre egyértelműen szükségük van, leginkább versenykörülmények között, hogy a Ducatitól érkezett tapasztalatokat főmérnökével együtt képesek legyenek megosztani a KTM-mel, Espargaróra pedig azért, mert ő az a versenyző, aki szinte végigkísérte a projektet a bölcsőtől, és ért el a motorral komolyabb eredményeket már évekkel korábban.

Fernández esetében mindössze arról lehet szó, hogy nem kívánják halmozni az eddig elkövetett hibákat, mint eddig az újoncok esetében, miszerint az első év után megváltak tőlük, ha Stefan Pierer szemében alulteljesítettek.

Megvan, kit áldozhat fel Acostáért a KTM?

Jogosan tehetik fel a kérdést: vajon mit profitálhatnak Márquezből és Acostából? Nos, ebből a szemszögből megközelítve jelen pillanatban semmit, hosszú távon viszont akár egy könnyes történetet, sikert, figyelmet, még nagyobb csillogást, és a hőn áhított világbajnoki címet. Hiszen Acosta egy szuper tehetséges újonc, akár a jövő ragyogó csillaga is lehetne, Márquez pedig az élő legenda, aki, ha esetleg újra nyerne, akár egy másik gyártóval, egészen biztosan az egekbe emelné a nézettséget.

Ez pedig a Dornának is érdeke lenne, a sportnak pedig mindenképp, így Carlos Ezpeleta kijelentése, mely szerint több motort jövőre sem enged a rajtrácsra, talán még módosításra kerülhet.

A hétvége másik nagy eseménye, mely több mint beszédes, az a sajtótájékoztató volt, amelyen bejelentették, hogy a Road to MotoGP program teljes motorállományát jövőre már a Honda biztosítja. Ez nagyjából annyit jelent, hogy az NTC program keretein belül már nem KTM krosszmotorokból átalakított pályagépeket használnak majd a tini tanoncok, hanem speciális, néhány éves NSF 250-es Hondákat, amelyek lényegesen közelebb állnak egy majdani Moto3-as versenymotorhoz.

De persze nem ez volt a fő motiváció, hiszen a paddockban legtöbben úgy vélik, mindössze egy gesztusról van szó a KTM részéről a Honda felé, mert néhány héten belül nagy dolgot szeretne kérni tőle. Ezen a ponton érkeztünk el a legnagyobb fordulathoz, mely a túsztárgyalás középpontjában áll, és egyfajta cserét eredményezhetne végeredményben. Itt pedig arról van szó, hogy a Dorna mindenképp szeretné koncessziókkal támogatni a japán gyártókat – szabad tesztlehetőség –, hogy ismét a siker útjára lépjenek, és visszanyerjék régi fényüket, amit a KTM eddig természetesen nem támogatott, sőt, inkább ellenzett. Nagyjából ezt az aduászt szeretnék felhasználni a felek, és ennek a támogatásnak szeretné feltételül cserébe a KTM azt, hogy a koncesszió megszavazása esetén a Honda hagyja jóvá a kérelmüket, mely szerint a Dorna engedélyezheti a plusz két motort, mellyel a Suzuki által megüresedett helyeket betöltenék.

MotoGP, Marc Márquez, Honda, Osztrák Nagydíj 2023
Márquezt nehéz döntés elá állíthatja a Honda és a KTM alkuja (Fotó: Guld Péter)

Így létrejöhetne a szuperalku, és mindenki jóllakottan állhatna fel az asztaltól, bár minden bizonnyal fejüket vakargatva ők inkább félig teli gyomorról, és fokozott stresszről beszélnének. Hiszen jogos a kérdés, ha a Honda engedélyt kap a korlátlan tesztelésre, és véletlenül megtalálnák a Szent Grált – amelyre a gyár tapasztalatait szem előtt tartva akad némi esély –, milyen érdek fűzné Márquezt a motorcseréhez, mikor sokkal magabiztosabb alap egy ismert motort ismét magára alakítani, mint egy új projektet megismerni. És talán pont ez a rizikó az, amit az osztrákok is felmértek, és talán visszaülnek még egy csésze melange-ra egy elhamarkodott döntés helyett. Az sem kizárt, hogy jövőre valóban minden marad így, és a futball világában már megszokott ígérvények léphetnek életbe, aminél nincs is rizikósabb, figyelembe véve azt, hogy egy megszavazott koncesszió esetén jövőre bármi megtörténhet.

Így talán nem véletlen az a fotó sem, amelyet a KTM csapat hivatalos fényképésze, Sebas Romero posztolt csütörtökön a közösségi médiában, és amelyen Márquez látható, miközben a hétvégi futam után felállva a KTM-rajongókat köszöntötte. A fotónak persze több jelentése is lehet. Egyrészt nem kizárt, hogy Romero egy közelgő bejelentést szivárogtatott ki, de persze az is megeshet, hogy a gyár így kívánt üzenni a multibajnok felé: ne feledd, mit ígértél.

Egyszóval sportdiplomácia ez a javából, a legmagasabb szinten, melyben nekünk annyi a dolgunk, hogy hátradőlve, kényelmesen figyeljük, mi lesz az eset végkimenetele.