2024. április 30. 11:30
KezdőlapMotoGPMilyen szabályok vonatkoznak a versenyzőkre a MotoGP holtszezonja alatt?

Milyen szabályok vonatkoznak a versenyzőkre a MotoGP holtszezonja alatt?

Jelenleg is tart a MotoGP holtszezonja, melynek során a pilótáknak be kell tartaniuk egy fontos szabályt. Ez pedig arra vonatkozik, hogy milyen típusú motorra ülhetnek fel edzés céljából.

Immáron a második hónapjában vagyunk a MotoGP jelenlegi holtszezonjának. A kifejezést a régi és az új idény közötti időszakra használjuk, vagyis az teljesen egyértelmű, hogy ebben az időszakban nem rendeznek futamokat. Ugyanakkor felmerülhet a kérdés, hogy egészen pontosan milyen szabályok vonatkoznak erre az időszakra. Erről írt nemrég a Motorsport.com olasz kiadása.

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy pontosan milyen időszakról van szó. A szabályzat 1.15.1.1-es cikkelye szerint ez a periódus december 1-től január 31-ig tart. Annak érdekében, hogy a gyártók és a csapatok ne terheljék túl a versenyzőiket és más alkalmazottaikat, a szerződésben álló pilótáknak tilos tesztelniük, legalábbis MotoGP-motort.

Azt persze nem lehet megtiltani, hogy motorra üljenek, akár edzés gyanánt is, de ezekre a gépekre vonatkoznak bizonyos előírások. „Ezeket az edzéseket a pilóták számára bármelyik pályán, bármikor meg lehet tartani, még a tesztelési tilalom ideje alatt is – nyilatkozta korábban a MotoGP hivatalos honlapjának Mike Webb, a sorozat versenyigazgatója. – Ezek edzések, [a versenyzők] azt csinálnak, amit akarnak, de nem használhatnak olyan motort, amely ugyanabba a kategóriába tartozik, mint amelyikben versenyeznek.”

Oliveira ismét apa lett, Binder megházasodott, Rins ralizott – a holtszezonban is zajlik az élet

Sőt, még arra is lehetőségük van, hogy a MotoGP-ben használtakhoz hasonlóan nagy lökettérfogatú motorral tréningezzenek. Ezeknek azonban kellő mértékben különbözniük kell a királykategória gépeitől, vagyis az alkatrészek tekintetében csupán minimális egyezés lehet, és az is csak biztonsági okokból. Webb ezt is bővebben kifejtette.

„Ha azonos lökettérfogatú motorokat használnak, tehát egy ezer vagy közel ezer köbcentiseket, akkor azoknak hagyományos közúti motoroknak kell lenniük – magyarázta. – Tehát egy jóváhagyott közúti motort használnak, biztonsági okokból megengedett apró módosításokkal. A fékeken, a futóműn és a kipufogó egyes részein változtathatnak, de a motorblokkon vagy a szoftveren nem. Alapvetően egy szabványos utcai motorról van szó, a gumikon, a fékeken és a felfüggesztésen elvégzett fejlesztésekkel.”

Ami az idei szezont illeti, február 1-én a mezőny egy része máris MotoGP-motorra pattanhat, hiszen aznap kezdődik a háromnapos shakedown Sepangban. Ahogyan azt a korábbi években megszokhattuk, a tesztpilóták mellett az újoncok is szerepelhetnek, bár ebből 2024-ben is csak egyvalaki profitálhat Pedro Acosta személyében. Azonban az új koncessziós szabályok értelmében ezúttal a D kategóriába besorolt Honda és Yamaha állandó versenyzői is részt vehetnek az eseményen, a többieknek viszont a február 6-án kezdődő kollektív tesztig várniuk kell.