2024. február 29. 07:32
KezdőlapMotoGPLorenzo úgy véli, Pedrosa távozása és Marc Márquez stílusa is hozzájárult a...

Lorenzo úgy véli, Pedrosa távozása és Marc Márquez stílusa is hozzájárult a Honda visszaeséséhez

Jorge Lorenzo szerint több tényező vezetett a Honda visszaeséséhez, mint például Dani Pedrosa távozása és Marc Márquez extrém vezetési stílusa. Az ötszörös világbajnok megérti azokat a versenyzőket, akik szkeptikusan állnak a japánok motorjához, és hozzátette, türelemre van szükség.

A Honda egyre lejjebb süllyed azóta, hogy Marc Márquez 2019-ben megnyerte hatodik világbajnoki címét a MotoGP-ben. A japán márka az előző két idényben a konstruktőri bajnokság utolsó helyén végzett, ráadásul a gyenge teljesítményük miatt elveszítették a most 30 éves pilótát, aki a szerződését felbontva a Gresini Ducatihoz igazolt.

Hogy mi vezetett a Honda visszaeséséhez, arról már sokan beszéltek, de nyilvánvalóan rendkívül összetett folyamatról van szó. Márquez 2020-as sérülése egyértelműen közrejátszik benne, de vélhetően akkor is miden másképp alakul, ha 2018 után megtartják Dani Pedrosát legalább tesztpilótának. Erről a pont az ő helyére érkező Jorge Lorenzo is beszélt már, ugyanakkor kijelentette, hogy nem lehet erre az egy szempontra leszűkíteni a magyarázatot.

Lorenzo: A Honda sokkal előrébb tartana, ha Pedrosa lenne a tesztpilótájuk

„Nagyon könnyű leegyszerűsíteni a dolgot egy olyan következtetésre, mint hogy »azért történt, mert nincs Dani Pedrosa« – nyilatkozta az AS-nak. – Nem, szerintem több dolognak a kombinációja volt, többek között annak, hogy Marc Márquez nagyon sajátos és különleges vezetési stílussal rendelkezik, amely messze van egy átlagos versenyzőétől. Egy átlagos pilóta nem fékez ilyen brutális módon, és nem motorozik annyira extrémen, mint Márquez. Ha Marc irányítja a motor evolúcióját, akkor olyat csináltat, amely hozzá passzol, de az átlagoshoz közelebbi versenyzőhöz nem. Dani Pedrosa nélkül erre az útra lépett. Az is igaz, hogy Marc sérülése miatt a Honda az elmúlt három év felére elveszítette a vezérét. Mindenekelőtt pedig a Ducati felemelkedése Gigi Dall’Ignával az ötletek és a technológia szintjén. Egyszerűen kiemelkedtek. Az európai gyártók a Yamahával együtt sok olyan ötletet lemásoltak, amelyet Gigi és mérnökei alkottak.”

A Ducati Corse általános igazgatójának leigazolása többször is felvetődött a Hondánál. Alberto Puig, a gyári istálló csapatfőnöke nemrég bevallotta, hogy néhány éve a japán vezetés akadályozta ezt meg. Lorenzo úgy véli, hogy az olasz szakemberrel a fedélzeten nagyon más lenne a helyzet. „Igen, egyértelműen – válaszolta arra a kérdésre, hogy egykori főnöke sok problémát megoldott volna-e. – Ha a Honda két-három évvel ezelőtt szerződteti Gigit, akkor talán most jobb motorjuk lenne, és nem veszítették volna el Márquezt.”

A Honda október elején jelentette be, hogy a nyolcszoros világbajnok év végén elhagyja őket, de csak a szezonzáró után vált hivatalossá, hogy Luca Marini lesz az utódja. Bár akkor már bő két hete lehetett sejteni ezt a forgatókönyvet, így is sok volt a huzavona, és jó néhány név felmerült. Lorenzo szerint azonban sokan tartanak a Honda jelenlegi motorjától.

„Megértem minden versenyző félelmét, amikor azt látja, hogy a mezőny legjobb pilótája úgy dönt, hogy lemond a nagy szerződésről, hogy elhagyja a Hondát – fogalmazott. – Megértem a félelmet, különösen az olyan fiataloknál, mint Fermín Aldeguer, hogy visszautasítanak egy ilyen motort. Egy olyan motort, amely ilyen érzetet nyújt, mert ez egy kétélű fegyver, [és] nagyon éles.”

Lorenzo sok esésre számít Marinitől, szerinte hibát követett el, amikor a Hondához igazolt

A Honda jelenleg azon dolgozik, hogy új szakemberek szerződtetésével felfrissülést hozzon a mérnöki gárdájába a felzárkózás érdekében. Ezt a koncessziós jogok is segíthetik, amelyek az első félévben mindenképpen a lehető legnagyobb szabadságot biztosítják a számukra. Lorenzo azonban leszögezte, hogy továbbra sem szabad kapkodni.

„Ha az ember elveszíti a türelmét, belesüllyed ebbe a helyzetbe, [és] nem fog kimászni – jelentette ki. – Rengeteg türelemre van szükség a japánok sok fejlesztésre épülő filozófiájával, és apránként kell összerakni a kirakós darabjait, hogy újra versenyképes motor-pilóta párossal rendelkezzenek. Jelenleg viszont a Ducatinak vannak a legjobb motorjai és legjobb versenyzői, úgyhogy nehéz lesz legyőzni őket.”