A MotoGP 2024-es idénye lesz az első, amelyben minden csapat alkalmazni fog egy „videometriára” specializálódott szakembert. Ezt a módszert a királykategóriában egy Serge Andrey nevű mérnök honosította meg, aki eddig fontos szerepet vállalt Marc Márquez felkészülésében.
Az idei MotoGP-szezon lesz az első, amelyben minden csapatnál helyet kap egy olyan szakember, aki kifejezetten a „videometriával” foglalkozik. Ennek a módszernek a működését egy rutinos technikus magyarázta el az olasz Motorsportnak. „Ez lényegében abból áll, hogy bizonyos pontokon, különösen a kanyarokban rögzítjük a pilóták által bejárt íveket. Ezeket a felvételeket aztán egy szoftver segítségével egymásra helyezzük, hogy kirajzolódjanak egy képen a pilóták által választott nyomvonalak. Ez által a versenyzők le tudják utánozni annak az íveit, aki a leggyorsabb.”
„Ha egyszer elkészítetted ezeket a felvételeket, akkor onnantól kezdve már nagyon egyszerű elemezni őket. Ez a módszer nagyon hatékony, különösen, amikor ugyanolyan motoron ülő versenyzőket hasonlítasz össze” – tette hozzá egy másik technikus, aki régebben szintén a MotoGP-ben dolgozott. Korábban, ha egy versenyző javítani szeretett volna a körén, akkor általában egy vetélytársát követve próbálta kilesni a helyes íveket. A pilótáknak ma már sokkal egyszerűbb dolguk van: elég megnézniük a videófelvételeket.
Érdekes módon a gyári Ducati az utolsó csapat, amely bevezeti ezt a rendszert, pedig korábban ők voltak az elsők, akik kiemelt figyelmet fordítottak erre a területre. A MotoGP-ben az első, kifejezetten a videometriával foglalkozó szakember Serge Andrey volt, aki mérnökként saját szoftvert fejlesztett erre a célra. Ennek oka, hogy akkor a piacon nem volt elérhető olyan program, amellyel ezeket a videó formában rögzített íveket könnyedén össze lehetett volna egymással hasonlítani. Andrey 2011-ben kezdett el a bolognaiaknál dolgozni ezzel a módszerrel, viszont az olasz istálló 2013-ban leállította ezt a programot – Andrea Dovizioso érkezésével egyidőben.
A belga szakember tevékenysége azonban nem maradt észrevétlen, a Ducatitól való távozása után pár hónappal leigazolta az LCR Honda. Ezután Lucio Cecchinello csapatánál a videometria részleg évről évre növekedett, és ez egy ponton a japánok gyári istállójánál menő Marc Márquez figyelmét is felkeltette. A spanyol pilóta nem sokkal később már rendszeresen látogatta Andrey-t, akinek a Repsol külön fizetett, hogy foglalkozzon a cerverai versenyzővel. Ez a kapcsolat mára annyira erőssé vált, hogy Márquez megkérte arra a mérnököt, hogy tartson vele a Gresinihez vagy adja el új alakulatának az általa fejlesztett szoftvert, de ő úgy döntött, marad az LCR-nél és a programját sem értékesíti.
A nyolcszoros világbajnok azzal vigasztalódhat, hogy mára minden csapatban, így a Gresininél is van videometriával foglalkozó szakember, sőt ez már a Superbike-világbajnokságon is elkezdett meghonosodni. A Ducati és a Yamaha eddig is alkalmazta ezt a módszert, a Honda pedig az idei szezonban vezeti majd be.
Egyszerre Bagnaiának és Marc Márqueznek is dolgozni? – a szakember szerint nem jelent gondot