Aleix Espargaró úgy véli, az idei Aprilia egyértelműen jobb a tavalyinál. A 34 éves pilóta ugyanakkor hozzátette, a gépnek van egy negatív tulajdonsága, és nem zárta ki, hogy ez a versenyzés során komoly hátráltató tényező lesz.
Aleix Espargaró az ötödik helyen fejezte be a sepangi MotoGP-teszt harmadik, utolsó napját, aminek révén összesítésben is ugyanebben a pozícióban végzett, 409 ezredmásodperccel lemaradva az élen záró Francesco Bagnaiától. Mindez azt jelentette, hogy ő futotta meg a leggyorsabb kört azok közül, akik nem Ducatin mennek.
Még Martín sem tudta megfogni a történelmi időt futó Bagnaiát a sepangi MotoGP-teszt zárónapján
Az állandó mezőny legidősebb tagja egyre jobban szerepelt a többiekhez képest a három nap során, amivel ellentétes utat járt be csapattársához, Maverick Viñaleshez képest. Nem véletlen, hogy a másik spanyol pilóta nem volt kifejezetten elégedett az RS-GP-vel, ellentétben honfitársával, aki összességében pozitívan értékelt.
Viñales elégedetlen az Apriliával: Nem én irányítom a motort, hanem a motor irányít engem
„Az [idei] motor egyértelműen magasabb szinten van – nyilatkozta. – Alapvetően ugyanazokkal a beállításokkal és geometriával [mentünk], mint amilyen a ’23-as motornak volt, mivel a geometriával nem volt időnk dolgozni, és a versenytempó, valamint a gyorskör tekintetében [körönként] körülbelül fél másodperccel csökkentek az időink. Ez tehát azt jelenti, hogy ez a motor magasabb színvonalú. Most meg kell értenünk, hogyan kell vezetni. Az aerodinamika miatt eléggé más, de nekem tetszik. Segít a kanyarokban, mert nagyobb a stabilitás. Szóval hozzá kell szoknom, de úgy tűnik, nagy benne a potenciál.”
Az extra leszorítóerő nyilvánvalóan pozitív, azonban egy komoly hátránnyal is jár: a motor sokkal nehezebb, és így nehezebben vezethető, mint korábban. Ezt Espargaró is elismeri. „Rendkívül nehéz, ez negatívum – jelentette ki. – A motor elképesztően nehéz, és fizikailag megterhelő [vezetni]. Én viszont gyors akarok lenni, nem érdekel, hogy megterhelő-e fizikailag. De nagyon is az.”
Persze lehetséges, hogy tiszta levegőben motorozva összességében pozitív a mérleg, ahogyan ezt a tesztadatok is megmutatták, legalábbis Espargaró esetében. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy versenyhelyzetben mennyire tudja kihasználni az extra kanyarsebességet, ha például egy lassabb motor mögé kerül be, illetve a turbulens levegő mennyire befolyásolja a leszorítóerőt.
„Ez nagyon jó kérdés – reagált a felvetésre a háromszoros MotoGP-futamgyőztes. – Ugyanezt a kérdést tették fel nekem most, az aerorészlegen [dolgozó] srácokkal tartott megbeszélésen. »Mit gondolsz, hogyan tudod kezelni ezt a motort egy bolyban? Hogyan tudod megállítani a motort? Hogyan tudsz változtatni az íveken?« Imádom ezt a motort, lenyűgöző a karaktere. Ugyanakkor szerintem nem lesz könnyű irányt váltani, harcolni. Nagy a stabilitása, ami jó, ha az ember meg akar kísérelni egy előzést, vagy többet szeretne kockáztatni egy kanyarban, de nagyon nehéz a motor. Egy hónap múlva Katarban meglátjuk.”
😃😴👋 pic.twitter.com/CGEcYTjQxT
— Aleix Espargaró (@AleixEspargaro) February 8, 2024
Az is kiderült, hogy az Apriliánál körülbelül húsz aerodinamikai konfigurációt próbáltak ki a teszt során, Espargaró pedig lényegében már eldöntötte, hogy melyiket akarja használni az új idényben „Alapvetően már kiválasztottam a csomagomat – szögezte le. – [Azonban] megkértem az aerodinamikai mérnököket, hogy fejlesszenek ki egy új szárnyat, amelyet az ülés hátsó részére gondoltam [tenni]. Azt hiszem, a katari tesztre elkészülnek vele. Ha bejön, ez lesz a végső csomagom.”
Bár Espargaró a legjobb köridejét tekintve biztatóan teljesített, de a végsebesség terén már más volt a helyzet. Ezen a ranglistán ugyanis csütörtökön mindössze tizenharmadikként zárt. „Remélem – felelte arra a kérdésre, hogy tudnak-e javulni ezen a területen. – Nyomatékra van szükségünk. A ’24-es motor sokkal jobb a ’23-asnál, de a gyenge pontunk a motorblokk. Ha harcolni akarunk a Ducatikkal, akkor növelnünk kell a motorblokk teljesítményét.”