back to top
2024. május 05. 20:44
KezdőlapMotoGPA MotoGP technológiai igazgatója elárulta, hogyan változik a guminyomásszabály az idei szezonban

A MotoGP technológiai igazgatója elárulta, hogyan változik a guminyomásszabály az idei szezonban

Corrado Cecchinelli elárulta, hogy idén már nem figyelmeztetést kapnak azok, akik megszegik a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. A MotoGP technológiai igazgatója azt is elmondta, hogy más változások is elképzelhetőek az előírással kapcsolatban.

A tavalyi Brit Nagydíjon vezették be a MotoGP-ben az azóta sokat kritizált minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Nemrég Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója elmondta, hogy idén mire számíthat a mezőny ezzel kapcsolatban.

Bohózattá válik a MotoGP 2024-es idénye? – a sportigazgató elismerte, beszélni kell a Michelinnel

Tavaly a főfutamoknak az 50, a sprinteknek pedig a 30 százaléka során kellett a gumikban uralkodó nyomásnak magasabbnak lennie a határértékeknél. Ez könnyen megváltozhat a 2024-es szezonban, hiszen Cecchinelli szerint „megbeszélés alatt” van ez a kérdés, de  valószínűleg a futamok eddiginél nagyobb részében kell majd megfelelni a szabálynak. Azonban erre minden bizonnyal csak akkor kerülne sor, ha a Michelin csökkentené a határértékeket.

Az már biztosnak tekinthető, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően valóban szigorodik a szabály, hiszen a 2024-es idényben az első kihágást már nem egy figyelmeztetés, hanem azonnal a büntetés követi majd. Viszont a Cecchinelli által elmondottak alapján lehetséges, hogy a kizárás veszélye mégsem fogja fenyegetni a pilótákat, pedig mivel egy technikai előírásról van szó, normál esetben ez járna a vétkesnek.

„Az már végleges, hogy nem lesz többé figyelmeztetés, helyette valamilyen büntetés lesz, amely jelenleg a diszkvalifikáció, de ez a kérdés még megbeszélés alatt áll – nyilatkozta Cecchinelli a Crash.net-nek. – Nem veszek részt [a döntéshozatalban], de úgy tudom, hogy a nagy időbüntetést fontolgatják.” A 2023-as idényben a figyelmeztetés utáni első szabályszegésért 3, a másodikért 6, a harmadikért pedig 12 másodperces időbüntetés járt. Azt már olvasóink képzeletére bízzuk, hogy ezekhez a számokhoz képest mit jelenthet a „nagy büntetés”.

„Arról is folyik még a megbeszélés, hogy a versenyek mekkora részében kelljen a határérték felett maradni – folytatta az olasz szakember. – Erről azért van szó, mert lehetséges, hogy több lesz, mint a futamok teljes hosszának 50 százaléka. Erre azért lehet szükség, mert elképzelhető, hogy lejjebb viszik a határértéket. Mondjuk erről a gumibeszállító fog dönteni. Az ötlet az, hogy ha csökkentik a biztonsági ráhagyás mértékét, akkor emiatt hosszabban kelljen tartani a megfelelő nyomást, több ideig kelljen a minimum felett maradni. Ez lényegében egy csere.”

A Michelin főnökét bántják az „abszurd” kritikák, szerinte sokan nem látják a kiváló eredményeket

„Ez talán jobban fog működni a csapatoknak, mivel ők eddig arról panaszkodtak, hogy ezekkel az értékekkel túl magas lett a nyomás maximuma. Tehát, ha a Michelin úgy dönt, hogy lejjebb viszi a határt, akkor az segíteni fog a csapatoknak a maximum nyomás versenyek alatti csökkentésében. De ebben az esetben biztonsági okokból azt szeretnénk, hogy több kört tegyenek meg a megfelelő nyomással. Ez egy trükkös dolog, mert a gumigyártó is tisztában van vele, hogy a csapatoknak a nyomás maximumának kontrollálása okoz nehézséget.”