Marc Márquez továbbra is amellett érvel, hogy jelentősen csökkenteni kell az aerodinamika szerepét a MotoGP-ben. Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója felvetette, hogy valamilyen szinten ezt már a nagy szabályváltozások előtt meg lehetne tenni.
Az elmúlt években rengeteget változott a MotoGP technikai fronton, hiszen egyre inkább előtérbe került az aerodinamika. Mindez a mérnökök számára motiváló kihívást jelent, technológiai szempontból pedig elvitathatatlan az előrelépés, ám sokak szerint a sportágnak mégsem tesz jót, hiszen a különböző elemek rontanak a versenyzés minőségén.
Az előzések száma ugyanis az utóbbi időszakban jelentősen lecsökkent, éppen ezért rengeteg korábbi és jelenlegi versenyző felszólalt az aerodinamikai, illetve elektronikai újítások ellen. Köztük volt Marc Márquez is, aki többször is a Forma–1-hez hasonlította a MotoGP-t, és ezt most is megtette, miközben azzal érvelt, hogy a sebességcsökkenés fel sem tűnne a nézőknek.
„Szerintem mindenekelőtt az aerodinamikát kell csökkentenünk – nyilatkozta. – A MotoGP jövője szempontjából – nem tudom, hogy itt leszek-e még – két, három, négy év múlva csökkenteni kell az aerodinamikát. Ettől a motorok lassabbak lesznek, mert most rengeteg nyomatékot használunk, mivel nincs kerékelemelkedés, és nagyon későn fékezünk. Csak követjük az ívet, nem tudunk harcolni a [másik] motor ellen. Nehezebb megelőzni más versenyzőket. Szóval először is ezen kell dolgoznunk. Aztán, ha a motorok lassabbak lesznek, akkor a show is jobb lesz. Hogy miért? Mert a tévénézőknek nem tűnik fel, hogy 360 vagy 340 kilométer per órával motorozunk. Attól még 300 felett vagyunk. Azonban dolgozniuk kell a szabályokon, mert most minden alkalommal egyre több és több [az aerodinamika], és idén azt látjuk, hogy a motorok úgy néznek ki, mint a Forma–1-es [autók]. Az összes gyártó esetében, nem csak egynél. A hátsó szárnnyal is leszorítóerőt hoznak létre a kanyarokban, nem csak az elsővel. Szóval ezen el kell gondolkodnunk.”
Marc Márquez utálja, hogy a MotoGP egyre jobban hasonlít a Forma–1-re
Márquez korábban még a Honda versenyzőjeként fogalmazott meg kritikát az aerodinamikával szemben, és a japán gyártónak köztudottan jelentős a lemaradása ezen a téren például a Ducatihoz képest. Mostani kijelentését viszont már úgy tette, hogy jó néhányszor tesztelhetett a mezőny legjobbjának tartott gépén, vagyis annak ellenére sem tetszik neki ez az irány, hogy idén vélhetően az előnyeit fogja élvezni.
Bár még nem hivatalos, de könnyen lehet, hogy 2027-re, amikor egy teljesen új technikai szabályzat érkezik, valóban redukálják az aerodinamika szerepét, a motorblokkot pedig 850 köbcentire csökkentik, míg a magasságállítót betiltják. Pit Beirer azonban úgy véli, előbbit akár már korábban is meg lehetne fontolni.
„Az aerodinamika minden pillanatban szerepet játszik a teljesítményben – fogalmazott a KTM motorsport-igazgatója. – Kigyorsításnál, nagy sebességnél, lassításnál, kanyarodásnál. Ez az oka, hogy az elmúlt két évben talán még nagyobbak lettek az ugrások a köridők tekintetében, mint korábban, mert ez fontos szempont. [Az aerodinamika] meglehetősen izgalmas, de szerintem a promóterek és a szabályok felől most óvatosnak kell lennünk, hogy ne menjünk túl messzire. Szóval szerintem hamarosan szükség lesz egy korlátozó tényezőre. Talán nem is kellene várnunk ’27-ig ezzel a korlátozással.”