Dani Pedrosa szerint a mai MotoGP-motorok ugyan stabilabbak az aerodinamikának köszönhetően, ám sokkal jobban igénybe veszik az emberi testet. A KTM tesztpilótája elárulta, folyamatosan harcol a mérnökeivel annak érdekében, hogy megtalálják a megfelelő kompromisszumot.
Aki követte a MotoGP-t az elmúlt években, az pontosan tudja, hogy ebben az időszakban technikai szempontból rengeteget változott a sportág. Ezek közül a legfontosabb az aerodinamika és a pilótákat segítő elektronikai eszközök térnyerése. Bár mérnöki szempontból nyilvánvalóan csúcstechnológiáról van szó, a versenyzőktől és a szurkolóktól gyakran hallani kritikát ezzel kapcsolatban.
Hiába élvezheti az előnyeit, Marc Márquez egyvalamin továbbra is változtatna
Legutóbb Dani Pedrosa beszélt erről, illetve elsősorban az aerodinamikáról. A jelenleg a KTM tesztpilótájaként dolgozó motoros elismerte, hogy a szárnyaknak köszönhetően a mostani motorok stabilabbak, mint valaha, ám ennek megvannak a hátulütői. Egyrészt nehezebbé teszi az előzést és így a szórakoztató versenyzést, másrészt fizikailag jobban megterheli a versenyzőket.
„A sok aerodinamika miatt egyre nagyobb és nagyobb a fizikai igénybevétel – nyilatkozta a Paddock Pass Podcastban. – A motort egyre nehezebb ide-oda fordítani, vagy manőverezni, amikor az ember egy másik versenyző mögött van. Nagyobb a kanyarsebesség, és mivel nagyobb G-erővel kell megbirkózni, a motor kevésbé mozgékony a kanyarok között. Ezzel az aerodinamikával úgy kell beállítani a motort, hogy fékezéskor vagy az egyenesekben stabilabb legyen., a nagyobb stabilitás pedig kisebb mozgékonyságot jelent.”
Tesztpilótaként Pedrosa nyilvánvalóan minden egyes burkolatot és egyéb alkatrészt kipróbál, mielőtt az rákerülne a motorra, vagy éppen elvetnék az adott megoldást. Ilyen módon tehát van beleszólása a fejlesztési irányba, és elárulta, meg is szokta vívni a maga csatáját a KTM szakembereivel annak érdekében, hogy ne legyen ennyire „durva” a motor.
„Állandóan harcolok a KTM aerodinamikai részlegén dolgozó barátaimmal – fogalmazott. – Ők olyasmit hoznak létre, ami a számok alapján sokkal hatékonyabb a leszorítóerő, a légellenállás és a többi dolog tekintetében. Aztán az ember leteszteli, és alig tudja úgy mozgatni a motort egyik irányból a másikba, ahogyan korábban.”
Pedrosa hozzátette, a megnövekedett leszorítóerő miatt a motor kevesebb információt juttat el a pilótának, mint korábban. Emellett azt is kiemelte, hogy jelenleg sokkal inkább a gép viszi a pilótát, mintsem fordítva, ami elveszi a látványosságot. Egyelőre azonban vesztésre áll ebben a csatában, és a nagy szabályváltozások időpontjáig, 2027-ig minden bizonnyal nem változik jelentősen a helyzet.
Acosta próbálta követni Pedrosát, elárulta, mennyire volt könnyű
„Ez azt jelenti, hogy kevesebb »inputot« kapunk arról, hogy mit csinál a motor – magyarázta. – Végső soron mi követjük, amit a motor csinál, nem pedig a motor teszi azt, amit mi akarunk. Ez az állandó vita, amelyet folytatok velük, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a jó aerodinamika, illetve aközött, ami továbbra is lehetővé teszi, hogy a motor még mindig elég mozgékony legyen ahhoz, hogy úgy irányítsuk, ahogyan szeretnénk, és ne tegye tönkre a karunkat a verseny végére.”
Ezek után már aligha lep meg bárkit is Pedrosa válasza arra a kérdésre, hogy a mostani vagy a korábbi gépeket preferálja. „Jobban szeretem a régi motorokat, ez az igazság – szögezte le. – Nem panaszkodom, hogy hova jutottunk, de amikor még nem volt aerodinamika a motorokon, sokkal szórakoztatóbbak voltak, az biztos.”