2024. április 13. 21:52
KezdőlapSuperbikeTényleg annyira rosszul szerepelt Bautista a Superbike-vb idénynyitó hétvégéjén?

Tényleg annyira rosszul szerepelt Bautista a Superbike-vb idénynyitó hétvégéjén?

Jó szokás szerint egyetlen héttel a Superbike-világbajnokság nyitánya után a motorsport-rajongók már összecsaptak, és jelenleg azt próbálják megvitatni, hogy Álvaro Bautista nagyon vagy csak kevésbé csapnivaló versenyző. Mindezt úgy, hogy egy kétszeres Superbike-világbajnokról beszélünk, egy olyan versenyzőről, akinek azért mégis van némi fogalma arról, miként lehet összerakni néhány gyors kört, vagy akár versenyt.

Ezzel szemben a rajongók, és kárörvendők könnyedén pálcát törtek felette, megfejtették a titkokat, és elkönyvelték, hogy a kötelező súlytöbblettel bizony már labdába sem rúghat. Nos, néhány éve egy hosszabb MotoGP-anyag elején bátorkodtam megjegyezni, és üzenni ezzel minden szakértőnek, hogy ez nem feltétlenül az a sport, amely kielemezhető a kanapéról. Így hát, ahogy sem Forma–1-ezni, sem MotoGP-zni, úgy Superbike-ozni sem szoktunk hétvégente, egyszerűen azért, mert nem tömegsportról beszélünk. Ebből kifolyólag pedig a hétköznapi rajongónak talán megérteni is nehezebb. Persze tisztelet a kivételnek.

Szerencsére viszont akadt azért néhány szakavatott szempár, amely azt is felfedezte, hogy Bautista napról napra építette fel a hétvégét, és nyújtott egyre stabilabb teljesítményt. Hogy megtudjuk a valóságot és a világbajnok jelenlegi pozícióját, megkérdeztük főmérnökét, Giulio Navát, aki készséggel megosztotta velünk gondolatait és benyomásait az ausztrál hétvégéről.

Bulega győzelemmel, Iannone dobogóval debütált, Bautista és Rea is betlizett a Superbike-vb-n

Az olasz szakember első körben kiemelte, hogy a szükséges súlynövelést, mely szerint hét kiló pluszsúlynak kellett megjelenni a versenyző–motor-kombináción együttesen, sikeresen abszolválták. A motoron elhelyezett súlyokkal is képesek voltak megtalálni a megfelelő egyensúlyt, ezért technikai oldalról teljes mértékben elégedett.

Az egyetlen hátráltató tényező továbbra is a versenyző sérülése volt, amelyet még a tavalyi év végén, egy szezon utáni Superbike teszten szenvedett el. Persze a Bautistát bírálók már fenik a késeket, és harsogják, hogy ennyire piszlicsáré sérülésre hivatkozni amatőr dolog, de jobban elmélyülve a tényekben, az eredmény mást mutat.

Bár nyilvános volt, néhányan talán átsiklottak felette, hogy a versenyző nyaki csigolyái elmozdultak, a közöttük húzódó porckorong pedig megsérült, aminek következménye egy sérv lett, ez pedig nyomni kezdte az idegeket. A spanyol így vett részt a maláj MotoGP-futamon, amelyet követően a kritikák már azonnal szárnyra keltek.

Bautista állapota ezután sem javult, az orvosok megpróbálták helyreigazítani a csigolyákat, emiatt viszont tovább romlott a porckorong állapota, ezért végül szigorú pihenést írtak elő számára, és kizárólag kíméletes edzéseket végezhetett. Ennek következtében a felkészülési időszaka sem sikerült valami fényesen, továbbra is megmaradtak a fájdalmai, még ha nem is voltak annyira erősek, mint a tavalyi év végén.

Nava úgy véli, versenyzője továbbra is küszködik a sérülés következményeivel, de a szezon előtti kétnapos jerezi teszten már legalább képes volt kizárólag a motorozásra koncentrálni. Ezért a valódi munkát két teljes hónap kihagyást követően tudták csak megkezdeni, miközben a spanyol versenyző fizikai állapota elmaradt a megszokottól.

Bautista őrületnek tartja a vesztét okozó tülekedést, esése után is talált pozitívumot

Az ausztrál egynapos gyakorláson végül sok ideje már nem maradt, kizárólag az utolsó simításokat tudták elvégezni, emiatt pedig tőlük kissé szokatlan módon az ismeretlen mezejére léptek.

Bautista így lépésről lépésre tudta csak felépíteni a versenyhétvégét, és gyakran improvizálnia kellett, aminek tükrében főnöke teljesen elégedett a teljesítményével. Bár az első futamon hibázott, a versenytempója igencsak meggyőző volt, és a két botlás nélkül akár a dobogóért is harcolhatott volna. A futam után a garázsban elmondta, miután Alex Lowesszal volt egy kisebb koccanása, kiesett a ritmusból, és hamar hátracsúszott, majd a tizedik hely környékéről ugyan megkezdte a felzárkózást, de türelmetlen volt, és korán akarta megelőzni Axel Bassanit, amikor elveszítette a motor elejét.

A hétvége további részében viszont nem lehetett okuk panaszra, mert versenyzőjük okos, higgadt, nyugodt motorozással egyre magabiztosabbá vált. A Superpole futamon csak épphogy lecsúszott a dobogóról, a második főversenyen pedig a második helyen végzett, amiből azért mégiscsak azt szűrhetjük le: van még keresnivalója a bajnokságban.

Hogy a sérülés teljes diagnózisát, annak következményeit és belterjesebb mivoltát egy kicsit jobban megértsük, megkérdeztem Navát, végeredményben miben hátráltatta leginkább Bautistát: „Különösebb gondot nem okozott neki, egyszerűen csak képtelen volt megfékezni a motort, mert fékezés közben a legnagyobb erőhatás a nyaki izmokat éri. Ő pedig ezen a ponton az iszonyú fájdalmai miatt rendre alulteljesített, amivel pedig nehéz volt összerakni az elsőséget jelentő időket.”

Miért jó a Superbike?