back to top
2024. november 23. 10:31
KezdőlapHírekMeghalt a gyorsaságimotoros-vb első amerikai futamgyőztese, Pat Hennen

Meghalt a gyorsaságimotoros-vb első amerikai futamgyőztese, Pat Hennen

Súlyos betegség után, három héttel 71. születésnapja előtt elhunyt Pat Hennen, aki leginkább arról ismert, hogy ő volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság első amerikai futamgyőztese. Akár a csúcsra is felérhetett volna, de mindössze két évvel később egy súlyos baleset miatt véget ért a pályafutása.

Egy héttel a MotoGP austini fordulója előtt szomorú hír rázta meg az amerikai motorsportot: szombaton, három héttel a 71. születésnapja előtt meghalt Pat Hennen, hazájának első motorversenyzője, aki futamot tudott nyerni bármelyik a világbajnokság bármelyik kategóriában. A néhai pilóta egy ideje már tüdőrákban szenvedett.

Hennen 1953. április 27-én született az arizonai Phoenixben, majd San Francisco Bay Area régióban nőtt fel. A motorversenyzés iránt 15 éves korában kezdett el érdeklődni, első profi futamát pedig 1971 végén teljesítette. Bár a dirt tracken elért eredményei ígéretesek voltak, ő elsősorban a pályaversenyzésben akart jeleskedni, így arra koncentrált.

Első jelentős sikerét 1974-ben, Daytonában érte el, ahol az időmérőn és a futamon sem talált legyőzőre a juniorok között, ahogyan később az amerikai bajnokságban sem. Sikereit látva nem más karolta fel, mint az 1954-es Man-szigeti TT Junior kategóriáját megnyerő új-zélandi Rod Coleman. 1975-re Hennen gyári motort kapott a Suzukitól az amerikai bajnokságban.

A következő idényben pedig már a vb legmagasabb kategóriájában is bemutatkozhatott. Első két futamán kiesett, majd Mugellóban összejött a pontszerzés, az asseni második helyének köszönhetően pedig már a dobogóra is felállhatott. Néhány héttel később pedig történelmet írt, hiszen a Finn Nagydíjon aratott győzelmével ő lett az első amerikai, aki versenyt nyert a világbajnokság bármelyik géposztályában. A dátum augusztus 1-je, amely a tágabb értelemben vett motorsport rajongóinak egészen másról maradt emlékezetes, hiszen Niki Lauda pont ezen a napon szenvedett kis híján halálos balesetet a Forma–1-es Német Nagydíjon.

Hennen a futam után nyilvánosan megköszönte a hazai pályán szereplő Teuvo Lansivuorinak, hogy segített neki a pálya elsajátításában. A dobogón sokak tetszésére cowboykalapot viselt, miután édesapja profi rodeós volt. A ceremónia viszont nem ment zökkenőmentesen, hiszen a diadala annyira váratlanul érte a szervezőket, hogy nem volt meg nekik az amerikai himnusz.

Az idényt végül a harmadik helyen zárta, ahogyan 1977-ben is ebben a pozícióban végzett, miután a négy dobogója mellé megnyerte a szezonzáró silverstone-i fordulót. 1978-ban egy második hellyel kezdett Venezuelában, míg Spanyolországban nyert, így vezette a vb-t. Aztán jött Kenny Roberts, és zsinórban három győzelmével átvette a vezetést, de Hennennek mindössze 6 pont volt a hátránya honfitársa mögött.

Ekkor azonban jött a tragikus fordulat: miután Barry Sheene nem volt hajlandó elindulni a világbajnokságba akkor már nem számító Man-szigeti TT-n, Maurice Knight, a Suzuki általános igazgatója lényegében rákényszerítette Hennent a szereplésre, miután kijelentette, ellenkező esetben nem biztosítja neki a versenyzéshez szükséges eszközöket.

A legenda szerint a futamon egy madár betörte a sisakját, egy szemtanú pedig azt állította, hogy Hennen Tom Herronnal csatázott, amikor eltalált egy kerékvetőt. Maga az érintett nem emlékszik a történtekre, ami viszont biztos, hogy olyan súlyos balesetet szenvedett, hogy soha többé nem versenyzett. Így arra sem volt esélye, hogy ő legyen az első amerikai világbajnok, ezt a dicsőséget végül Roberts zsebelte be.

Hennen maradandó agysérülést szenvedett, és memóriája, valamint beszéd- és mozgáskészsége is károsodott, ennek ellenére képes volt viszonylag normális életet élni. Élete későbbi részében dolgozott egy versenygokartokat gyártó cégnél, a United Airlines légitársaságnál mint a sugárhajtóművek karbantartója, valamint applikációs mérnök is volt egy motoralkatrészeket forgalmazó amerikai vállalatnál. 2007-ben az Amerikai Motoros Szövetség (AMA) beválasztotta őt a Hírességek Csarnokába.