Fabio Quartararo úgy véli, „hatalmas projekt” van készülőben a Yamahánál, ám ennek bizonyos részletei bizalmasak. A 24 esztendős motoros 2025-re vár érdemi előrelépést, és úgy véli, idén nem panaszkodott, csak értékelte a helyzetet.
A Liberty Media érkezése mellett Fabio Quartararo szerződéshosszabbítása volt a legfontosabb hír a Portugál és az Amerikai Nagydíj hétvégéje között eltelt szünetben. A francia motoros 2026-ig írt alá a Yamahával, amivel a közvélemény nagy részét meglepte, hiszen megnyilvánulásai alapján inkább arra lehetett számítani, hogy másfelé kacsintgat.
Meglepő fordulat: a problémák ellenére Quartararo hosszabbított a Yamahával
Abból sem csinált titkot, hogy más gyártókkal is folytatott megbeszéléseket, és állítólag az Aprilia tett neki ajánlatot, végül azonban a Yamaha mellett döntött. Felmerült, hogy ebben jelentős szerepet játszott a pénz, mivel sajtóhírek szerint a hangvillásoknál évi 12 millió eurót fog keresni, míg a noaleieknél ez csak 4 millió euró lett volna. Quartararo azonban nem ezt említette meg, amikor a hosszabbítás okairól kérdezték.
Quartararo ezért maradhatott a Yamahánál: kiderült, hogy mennyi lehet a fizetése a következő években
„Természetesen beszéltünk különböző gyártókkal – nyilatkozta az austini hétvégét felvezető sajtótájékoztatón. – Persze nem volt olyan egyszerű a döntés. Portugáliában viszont volt egy remek találkozónk a Yamaha mérnökeinek felső vezetésével a mostantól az év végéig tartó projektről, valamint 2025-ről és 2026-ról. Van néhány nagyon érdekes dolog, amely még mindig bizalmas a Yamahánál. Új emberek. Hatalmas projekt lesz. Szóval a döntés Portugáliában született meg. Nagyszerű volt, mert Portugáliában sok olyan információval láttak el, amelyek miatt maradni akartam. Mindenekelőtt a projektről, amelyet a Yamaha a jövőre épít [idén] januártól kezdve. Persze, ahogyan már mondtam, van néhány bizalmas projekt, amely óriási lesz.”
A közelmúltban a Yamaha több mérnököt is szerződtetett az elmúlt években domináló Ducatitól. Massimo Bartolini a technikai igazgató posztjára érkezett, míg Marco Nicotra az aerodinamikai részleg irányítását vette át. Quartararo előbbit név szerint is megemlítette, és hangsúlyozta, hogy az olasz szakember új szemléletet hozott be.
„A Yamahának nagyon magas a motor fejlesztésére vonatkozó költségvetése – emelte ki a francia pilóta. – A Ducatitól érkezett Massimo Bartoliniről pedig úgy gondolom, hogy nagyon jó ötleteket ad nekünk. A Yamaha rengeteget fektet a projektbe, emellett ez a hatodik évem, úgyhogy ez részükről is a hűséget jelenti.”
Valóban, hiszen Quartararo 2019-ben mutatkozott be a MotoGP-ben, akkor még a Petronas Yamaha színeiben. A következő évben három futamot is nyert, de mivel ezeket leszámítva dobogóra sem állt, csak a nyolcadik lett az összetettben. 2021-ben aztán Valentino Rossit váltotta a gyári motoron, és rögtön felért a csúcsra. Sokáig 2022-ben is jó esély mutatkozott erre, de a nyári szünet után a Yamaha látványosan visszaesett, és Francesco Bagnaia lehajrázta őt. Ez a hanyatlás pedig lényegében azóta tart, de a hamarosan a 25. születésnapját ünneplő versenyző optimista a javulást illetően.
Quartararónak nem volt más valós lehetősége, mint meghosszabbítani a szerződését a Yamahával?
„A Yamaha gyorsan [fejlődhet], de nem rendkívül gyorsan, mert kell még egy kis idő, ám úgy vélem, jövőre már egészen más lesz a helyzet – fogalmazott. – Ami 2024-et illeti, nem lesz könnyű, mert szerintem kicsit későn kezdtük el, de már most látni fogunk némi előrelépést, ami a szezon [felénél] jön, jövőre pedig remélhetőleg sokkal inkább az élmezőnyben harcolhatunk.”
Quartararo tavaly rengeteget panaszkodott a motorra, és idén is előfordult, hogy élesen kritizálta munkaeszközét. A Katari Nagydíj után például kijelentette, hogy hiába az abszolút értelemben vett fejlődés, az élmezőnnyel szembeni lemaradásuk minden eddiginél nagyobb lett. Az ő olvasatában azonban ez nem számít panaszkodásnak.
„Idén nem volt panaszkodás, alapvetően csak a valóságról beszéltem – vélekedett. – Ugyanakkor szerintem ez a projekt sokkal inkább a jövőről szól. Már januártól elkezdődött a Ducatitól érkezett mérnökökkel, és úgy gondolom, időbe telik majd. Persze sokat panaszkodtam, különösen tavaly. Idén viszont, amióta a Yamaha megtette ezt a nagy lépést, másmilyen a mentalitás. Teljesen másképpen dolgoznak most. Azonban a valóság ma az, hogy továbbra is nagyon messze vagyunk az élmezőnytől. Több időre van szükségünk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk, úgyhogy most nem annyira panaszkodásról van szó, hanem azt mondom el, ahogyan most állunk.”
Az Aprilia vezére nem tudja, hogy Quartararo döntésében miként játszhatott ekkora szerepet a pénz