2024. április 30. 12:26
KezdőlapMotoGPViñales megverte Martínt és Acostát az austini nyitányon, a japán motorok egy...

Viñales megverte Martínt és Acostát az austini nyitányon, a japán motorok egy másodpercen kívül

Maverick Viñales zárta az élen az Amerikai Nagydíj első szabadedzését Jorge Martín és Pedro Acosta előtt. Marc Márquez nyolcadikként, Francesco Bagnaia tizenegyedikként végzett, míg a Yamaha és a Honda lemaradása ismét óriási volt.

A Moto3 és a Moto2 után a MotoGP mezőnye is megkezdte az Amerikai Nagydíj hétvégéjét az első szabadedzéssel. A hétvége előtt nehezen lehetett megtippelni az erősorrendet, hiszen a pálya királya egyértelműen Marc Márquez, Jorge Martín viszont remek formában van, de Francesco Bagnaiát sem lehet leírni, és persze ott van a mezőny többi tagja is.

Marc Márquez egyik legjobb pályáján állíthatja be a Ducati a Honda rekordját – hétvégi menetrend

Az első mért kört Jack Miller teljesítette 2:08.377 másodperccel, ám körét pályaelhagyás miatt elvették. Az első próbálkozások után Maverick Viñales állt az élre 2:07.601-gyel, 165 ezreddel megelőzve Pedro Acostát, és további 293-mal Fabio Quartararót. Persze a köridők gyorsan javultak, de a spanyol kettős maradt az élen: a gyári Aprilia motorosa 2:05.898-cal vezetett, 349 ezreddel honfitársa előtt, a harmadik helyen pedig Marco Bezzecchi állt 386 ezredes hátrányban.

Viñales aztán tovább javított, és 2:04.872-re faragta a legjobb időt. Ezúttal viszont Bagnaia volt közvetlenül mögötte, 258 ezredes lemaradással, Martín hátránya pedig 524 ezred volt a harmadik pozícióban. Mindeközben Quartararónak volt egy necces pillanata, és igencsak küzdenie kellett azért, hogy a motoron maradjon, de végül ez sikerült neki.

Viñales még mindig nem lassított, és 2:04.575-tel állt az élre, 6 századdal megelőzve Millert, és további 4 ezreddel a másik gyári KTM-et hajtó Brad Bindert. 17 és fél perc elteltével viszont eljöhetett volna az első olyan pillanat, amikor hosszabb ideig nem a spanyol pilóta vezet, ugyanis Miller gyorsabbnak bizonyult nála, de ismét elvették a körét.

Mindeközben Álex Márquez volt a második eleső pilóta, a Gresini motorosa a 12-es kanyarban bukott. Nem sokkal később Martín hasonló sorsra juthatott volna, de neki sikerült megfognia a motort a 19-es kanyarban. Bő 20 perccel a leintés előtt aztán Viñalest valóban letaszították az élről, az „elkövető” pedig az addig a mezőny hátsó részében lévő Marc Márquez volt: a nyolcszoros világbajnok 76 ezreddel volt gyorsabb honfitársánál.

A 31 éves motoros azonban csak néhány percig vezetett, ugyanis Martín 202 ezreddel gyorsabbnak bizonyult nála, sőt, Bezzecchi és Viñales is bejött közéjük 94, illetve 151 ezredes hátrányban. Utóbbi aztán 67 ezredre csökkentette a különbséget, így feljött a második helyre, de előzni nem tudott.

12 és fél perccel a leintés előtt aztán Miller élre állt, és ezúttal megtarthatta a körét, amely 87 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Martínénál. Utóbbit aztán csapattársa, Franco Morbidelli is megelőzte, és 19 ezredes lemaradásban feljött a második pozícióba. Ekkor azonban még bőven nem volt vége, hiszen következett a hajrá.

Acosta ugyanis 2:03.802-vel átvette a vezetést, 201 ezreddel megelőzve a szintén jelentősen javító Marc Márquezt, míg Raúl Fernández bejött a két Pramac közé. Viñales aztán három piros szektor után nem tudott visszaállni az élre, ugyanis végül 16 ezreddel elmaradt a 19 éves újonctól.

3 perccel a vége előtt viszont sikerült neki, ráadásul nem is kicsi előnnyel, ugyanis 425 ezreddel verte meg a GasGas pilótáját. Enea Bastianini pedig feljött a harmadik helyre, miután 509 ezreddel volt lassabb Viñalesnél. Egy ideig úgy tűnt, hogy Acostának van válasza, de három piros szektor után csak az idején javított, és 229 ezredre csökkentette lemaradását.

Martín viszont bejött a másik két spanyol pilóta közé, és 124 ezreddel maradt el az Apriliától az új abroncsokon. Az utolsó próbálkozás során mindketten javítottak, és végül Viñales maradt az élen 2:03.294-es körével, 149 ezreddel megelőzve a Pramac versenyzőjét. Mögöttük Acosta, Bastianini, Bezzecchi, Binder, Morbidelli, Marc Márquez, Miller és Fabio Di Giannantonio lett az első tíz sorrendje. Bagnaia a tizenegyedik helyen végzett, de ő szokás szerint nem elsősorban a minél jobb egykörös tempóval próbálkozott. A leggyorsabb japán motor Álex Rins Yamahája volt, aki 1,011 másodperces hátrányával a tizenharmadik pozícióban zárt.

A MotoGP első austini szabadedzésének végeredménye