Az előttünk álló hétvégén a Holland TT-vel folytatódik a 2024-es MotoGP-szezon. A forduló egyik legnagyobb kérdése, hogy az idén eléggé küszködő Marco Bezzecchi, akinek az Apriliához való átigazolását hétfőn jelentették be, meg tudja-e ismételni az elmúlt években mutatott kiváló asseni teljesítményét.
A most következő hétvégén egy mindig különleges eseménynek, a Holland TT-nek lehetünk majd szemtanúi. A Holland TT ugyanis a „legöregebb” része a mai gyorsaságimotoros-világbajnokságnak. Már az első, 1949-es szezonban is a naptár része volt, ez pedig semelyik másik jelenleg „aktív” fordulóra sem igaz (az Olasz Nagydíjat kivéve, de annak akkor még más volt a neve). Ráadásul ez egyben a kalendárium egyik leginkább tradicionális hétvégéje is, ahogy ez már a nevéből is látszik. Az idényben ugyanis ez az egyetlen forduló, amelyet nem Grand Prix, azaz Nagydíj, hanem TT, vagyis Tourist Trophy névvel jelölnek. Emellett a szervezői egészen sokáig, 2015-ig ragaszkodtak ahhoz a hagyományhoz, hogy a megszokottal ellentétben itt szombaton legyen a verseny, de a következő évtől kezdve már itt is vasárnap rendezték a futamot.
A Holland TT-t történelme során lényegében végig ugyanott, az asseni pályán – hivatalos nevén TT Circuit Assenen – rendezték meg. Ez a létesítmény modern versenyhelyszínként 1992-ben jött létre, de már 1925-ben rendeztek versenyt a környékén. A „Sebesség Katedrális” 1992 óta számos változtatáson átesett, de a módosítások ellenére megőrizte klasszikus jellegét, és ennek köszönhetően nagy népszerűségnek örved a szurkolók körében. Nekik kifejezetten jó hír lehet, hogy egy nemrég bejelentett szerződéshosszabbításnak köszönhetően a MotoGP (és a Superbike-világbajnokság) mezőnye 2031-ig biztosan ellátogat majd az ország északi részében fekvő ide.
A legendás pálya „hosszú távon” biztosította a helyét a MotoGP versenynaptárában
Minden géposztályt figyelembe véve Ángel Nieto a Holland TT legeredményesebb pilótája, aki összesen tizenötször szelte át elsőként az asseni célvonalat. A királykategóriában Valentino Rossi mondhatja el ugyanezt magáról, a Doktor tíz győzelemig jutott. Az aktív pilóták közül Marc Márquez és Francesco Bagnaia is kék-két alkalommal állhatott fel a dobogó tetejére MotoGP-futam után.
Az asseni aszfaltcsík jelenlegi formája 2010-ben jött létre. Ez 4542 méter hosszúságú, 12 jobb-, valamint 6 balkanyar található benne, és a köröket az óramutató járásával megegyező irányba teljesítik rajta a pilóták. A nyomvonal jó néhány gyors, illetve döntött kanyart tartalmaz, amelyek leginkább a hátsó gumit veszik igénybe. A célegyenes mindössze 487 méteres, de így is bőven van lehetőség az előzésre.
Tavaly mind az abszolút, mind a versenyben futott körrekordot megdöntötték Assenben: előbbit Marco Bezzecchi az 1:31.472-es pole pozíciót érő körével, utóbbit pedig Aleix Espargaró, aki 1:32.500 másodperc alatt ért el „újra” a célvonalig. A végsebességre vonatkozó csúcsot Andrea Iannone tartja, a később doppingvétség miatt eltiltott versenyző 319,8 km/h-val repesztett 2015-ben.
Bez smashed The Cathedral's all-time lap record to claim pole position in 2023! 👊
Fancy predicting this year's pole lap time? Play #MotoGPPredictor here 👉https://t.co/wTeh4mR1qg and win amazing prizes with @TISSOT⏱️🎁#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/lA7NNVQSKL
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 26, 2024
Ahogy az már a rekordokból is kitűnhet, Marco Bezzecchinek nagyon fekszik az asseni aszfaltcsík. A kisebb kategóriákban töltött évei alatt nem teljesített rajta kiugróan, de amióta 2022-ben megérkezett a MotoGP-be, egyértelműen ez lett a legjobb pályája. Az viszont frusztráló lehet neki, hogy bár mind az első, mind a második itteni főfutamán nagyon közel volt a győzelemhez, egyvalakit nem tudott legyűrni. Mindkét alkalommal Francesco Bagnaia előzte meg, akit azért tavaly az időmérőn és a sprinten csak sikerült megvernie. A VR46 pilótája már akkor is egy évvel öregebb Ducatin ült, mint Bagnaia, ami még értékesebbé teszi ezeket az eredményeit.
A hétvége egyik legérdekesebb kérdése lehet, hogy Bezzecchinek sikerül-e idén is megvillannia Assenben. A tavaly a harmadik legjobbnak bizonyuló motorosnak látszólag erre most jóval kevesebb esélye van, mivel még nem igazán találta meg az összhangot a motorjával. Ez az eredményeiben is megmutatkozik, hiszen azok közül csak a Jerezi főfutamon elért harmadik helyét lehet kiemelni. A tabellán a Ducati pilótái közül egyedül a szezont sérülten kezdő Franco Morbidellit előzi meg, ami egyben azt is jelenti, hogy újdonsült csapattársa, Fabio Di Giannantonio is több pontot gyűjtött nála. Azt persze nem lehet tudni, eddig mennyire zavarta, hogy bizonytalan volt a jövője. Viszont most már nem az, hiszen nemrég kiderült, hogy jövőre az Aprilia gyári csapatánál folytatja a pályafutását, így Assenben már eggyel kevesebb probléma járhat a fejében.
Bezzecchi szerint a mostani Ducatija „pont az ellentéte” az előzőnek
Szintén ellene szól, hogy a legfőbb vetélytársai kifejezetten motiváltan érkezhetnek meg a Holland TT-re, élükön azzal a Bagnaiával, aki nemcsak az előző két asseni, hanem az utóbbi két főfutamot is sikerült megnyernie. A tabellát vezető Jorge Martínban pedig biztosan buzogni fog a bizonyítási vágy a neki aránylag félresikerült Olasz Nagydíj után.
Bagnaia két mesterhármasra is ráhajthat majd Assenben, az egyik kedvenc pályáján
De nem szabad leírni a hozzájuk hasonlóan idei Ducatival versenyző Enea Bastianinit sem, akit Martínnal együtt az hajthat, hogy megmutassa a bolognai gyártónak, kár volt lemondani róla (Bastianini jövőre már KTM-et, Martín pedig az Apriliát fogja erősíteni). Rajtuk kívül szinte biztosan ott lesz az élmezőnyben az idősebb Márquez fivér is, aki – idén még – Bezzecchihez hasonlóan tavalyi Ducatin ül. Bagnaia viszont úgy látja, hogy rövidesen valakit egy Desmosedici GP23 fog a dobogó tetejére repíteni.
Bagnaia szerint „hamarosan eljön” az első idei győzelem, amelyet a tavalyi Ducatival aratnak
Az idén továbbra is küszködő japán gyártókra áttérve, mostanában ellentétes irányú tendenciákat vehetünk náluk észre. A Yamaha nemrég Valenciában tartott egy újabb privát tesztet, amelyet követően mindkét pilótájuk kifejezetten pozitívan nyilatkozott. Fabio Quartararo még azt is kijelentette, minél több alkatrészt ekkor kipróbált alkatrészt szeretnének elvinni Assenbe, így a szurkolóik kíváncsian figyelhetik, hogy mennyit sikerül előrelépniük. A Honda gyári csapatának versenyzői viszont nem voltak ennyire derűsek. Luca Marini csak annyit mondott, hogy a Holland TT lehetőséget nyújt „dolgok felfedezésére”, és Joan Mirrel együtt már most a Német Nagydíj utáni nyári szünetet emlegette.
Quartararo és Rins is elégedett volt a Yamaha újabb tesztje után
A „maradék” két gyártóra tekintve azt láthatjuk, hogy mostanában mind a KTM, mind az Aprilia leginkább a pilótapiacra koncentrált. Az elmúlt időszakban derült ugyanis ki, hogy mindkét márka legalább két-két versenyzőjét lecseréli a szezon végén.
A Holland TT hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | Szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Első edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Első edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második edzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |