Marc Márquez nemcsak visszatért, hanem rögtön a bajnokságot is nyitottá tette. Innentől így az a legnagyobb kérdés, hogy koncentrál-e a világbajnoki címre. Még egy misanói forduló hátravan, mielőtt a mezőny elhagyja Európát, onnantól pedig bármi megtörténhet.
Szinte felocsúdni sem volt időnk Marc Márquez aragóniai győzelme után, a mezőny máris Misanóban landolt, hogy a hétvégén ismét próbára tegyék magukat. A motorsport-újságírásban pedig egyszerűen az a legszebb, amikor minden héten néhány elvakult rajongó elfogultsággal vádolja a szerzőt, miközben gyűlölködik. Még nagyszerűbb, amikor minden héten más-más versenyző irányába szimatolnak részrehajlást. Pont ez történt velem is, de ez végeredményben jó hír. Szépen megmutatja, hogy magáért a sportágért rajongom, nem bizonyos résztvevőiért, ugyanakkor sajnálom mindazokat, akik inkább gyűlölködésbe csapnak át emiatt.
Nos, egyvalami biztos, a múlt heti tábor most maradhat, tekintve a hétvégi futam eredményét. Marc Márquez misanói futamgyőzelme ugyanis mégiscsak olyan, mintha Tavulliában egyszer díszpolgárrá avatnák. Berúgni az ajtót Valentino Rossi otthonától néhány kilométerre, majd diadalmaskodni az Akadémia versenyzői felett, és még hosszan sorolhatnám … De félek, hogy a Márquezt gyűlölők előbb-utóbb felkutatnak, és haleledellé tesznek. Az meg kinek hiányzik, ugye.
Martín óriási baklövést követett el, Marc Márquez használta ki a legjobban a misanói záport
A rajongók ugyanakkor példát vehetnének magukról a versenyzőkről, hiszen idén közöttük hasonló viaskodást és vádaskodást nem találhatunk. Igen, Pecco Bagnaia elmondta a saját véleményét a múlt heti bukással és Álex Márquezzel kapcsolatban, ugyanakkor később elnézést is kért az erős megfogalmazásért.
Bagnaia elnézést kért a rágalmazásért Álex Márqueztől, aki szerint a „károkozás már megtörtént”
De még talán ennél is beszédesebb volt a főfutam előtti sajtótájékoztató és az azt megelőző percek. Bagnaia és Marc Márquez kettesben ültek a pódiumon, a hivatalos program előtt pedig váltottak néhány szót, a spanyol pilóta olaszul kezdett kommunikálni a regnáló világbajnokkal. Ha mélyreható diskurzus nem is lett belőle, érezhető volt kettejük párbeszédén az egymás iránt érzett tiszteletük és a versenyzés iránti alázatuk. Ezek azok az apró lépések, amelyekkel hidakat építhetünk, és ezek azok, amelyek kiszorítják a gyűlöletet. És ilyen alkalmakkor bizonyosodik be az is, hogy Bagnaia egy Rossitól teljesen eltérő karakter, aki ugyan határozottan vállalja a véleményét, és kiáll az igaza mellett, de a konfliktust mégis kerüli. A kérdés csak az, hogy vajon ez a különbség milyen hatással lesz kettejük kapcsolatára az Akadémián belül, amely feltételezhetően akkor csúcsosodik majd ki igazán, amikor Márquez megérkezik a Ducati gyári alakulatához.
Marc Márquez megkapta az első „csapattársi tanácsot” Bagnaiától (videó)
Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül Márquez karaktere mellett sem, hiszen kétségtelen, hogy igencsak megosztó kép alakult ki róla az elmúlt tíz évet figyelembe véve. Mégis úgy vélem, hogy a nyolcszoros világbajnok jelentős mértékben átalakult a sérülését követően, és az élet talán többször tanította alázatra az elmúlt négy évben, mint mindannyiónkat együttesen. Ennek csúcspontja egyértelműen a Gresinihez való igazolása volt, és amikor egyértelművé tették számára, hogy gyári motor nélkül, egyéves technikával kell kezdenie, hogy a ranglétrán felkapaszkodva újra esélyt kapjon. Most már látjuk, nem ijedt meg a kihívástól, sőt, talán még élvezte is, hogy a rá telepedő nyomás így talán enyhébb volt. Mindemellett tökéletesen beilleszkedett egy esélytelenebb csapatba, és hálás, amiért látták benne a fantáziát és a lehetőséget.
A misanói főfutam persze nem volt más, mint színtiszta lutri, viszont tudjuk, hogy Márquez fénykorában mindig is remekelt a kaotikus körülmények között, és úgy tűnik, hogy most valóban másodvirágzását éli. Egymás utáni két győzelmével pedig újabb mérföldkőhöz érkezett el, hiszen hasonlóra utoljára 2021-ben volt képes még a Repsol Hondával.
Leendő főnöke megvédte Marc Márquezt az őt kifütyülő nézőkkel szemben
A vasárnapi viadal ugyanakkor remekül érzékeltette azt is, hogy mennyire mást jelent harminc fokban néhány csepp eső a közeli tengerparton és az attól néhány kilométerre fekvő versenypályán, ahol Jorge Martín egy utólag helytelennek minősített döntéssel könnyen lehet, hogy bukta a világbajnoki címet. A rajtot követően eleredt az eső, és miután a szombati sprinten remeklő Franco Morbidelli bukott, és Martín is csúszkálni kezdett, a Pramac pilótája úgy döntött, hogy motort cserél. Bagnaia és Enea Bastianini viszont a tapasztalataikra hagyatkoztak – amiből van bőven, hiszen a pálya közvetlen szomszédságában élnek –, és így kint maradtak. A Ducati két gyári pilótája később elmondta, hogy Misanóban egészen egyszerűen más szagokat lehet érezni eső idején, ők pedig ezt nem tapasztalták, ezért kockáztattak. Márquez pedig nem tett mást, mint figyelte a bölcsebbeket, és hozzájuk hasonlóan cselekedett, tehát szintén a pályán maradt.
Meglepő dolog miatt tudták elkerülni a Ducati „helyi” pilótái, hogy elkövessék Martín hibáját
A többi pedig történelem, hiszen ahhoz Márquez bravúros képességeire és bátorságára volt szükség, hogy a változó körülmények között is úgy brillírozzon, mint pályafutása legfényesebben ragyogó éveiben, így a futam hátralevő részében tulajdonképpen érinthetetlen volt. A győzelmét aztán Fausto Gresininek ajánlotta, mert úgy érezte, hogy az egykori legendás csapatfőnök odafentről segítette ezzel a néhány csepp esővel, miután alaposan elrontotta az időmérőt, és csak a kilencedik helyről rajtolt. Győzelmével a bajnokság állása ismét átalakult, hiszen már csak ötvenhárom pont a hátránya Martínnal szemben, akit Bagnaia is megközelített hét pontra.
Így az idei szezonban ismét egy egészen elképesztő véghajrát láthatunk majd. Bagnaia a futam után kissé csalódottan nyilatkozott, és bevallotta, hogy egész hétvégén fájlalta a bordáit és a vállát az előző heti bukása miatt, ezért esélye sem volt jobban megközelíteni Márquezt, míg a harmadik helyen célba érő Bastianini betegségre panaszkodott, illetve arra, hogy a futam végére elfogytak a gumijai.
Marc Márquez szerint az égiek segítették, Bagnaiának jobban fájt a sprinten elszenvedett vereség
Az eső miatt egyébként az gumiválasztás is nagy kockázatot rejtett magában. Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója például elmondta, hogy az eső miatt inkább a lágy hátsó gumikra szavaztak, mert attól reméltek nagyobb tapadást. Frankie Carchedi, Marc Márquez versenymérnöke ugyanakkor arról nyilatkozott a futam után, hogy a győzelmükben a legnagyobb szerepet talán az játszotta, hogy szombat délelőtt volt idejük tesztelni a közepes hátsó abroncsot, és egy versenyszimuláció során azt látták, az lehet Márquez számára a tökéletes választás a vasárnapi versenyre.
A hétvége legnagyobb vesztesei pedig talán a VR46 Akadémia versenyzői voltak, mivel Bagnaiát leszámítva egyiküknek sem sikerült maradandót alkotnia, még úgy sem, hogy Misano elvileg a hazai pályájuknak számít. Ugyan Morbidelli szombati megvillanása és harmadik helye mindenképpen üdítő volt, viszont Marco Bezzecchi nem tudott kiemelkedni a mezőnyből. Az Aprilia pilótái is kifejezetten küszködtek, és a KTM motorosai sem azokat az eredményeket szállították, amelyeket reméltek a hétvégétől, Pedro Acostát is ideértve. Az újonc a sprinten szerényen teljesített, a főfutamon pedig annyira akart, annyira meg szerette volna ismételni az egy héttel korábbi sikerét, hogy türelmetlensége ismét hibához vezetett, a futam kezdeti szakaszában bukott, noha úgy tűnt, a tempója meglehet egy jobb helyezés eléréséhez.
A Honda szemszögéből a katasztrófa nem mérséklődött, sőt inkább tovább eszkalálódott. Miután a Repsol bejelentette, hogy főszponzorként nem kívánja többé támogatni a gyári csapatot, a vasárnapi futamon egyik versenyzőjük sem állt rajthoz betegségre hivatkozva.
Hivatalos: véget ér a gyári Honda és a Repsol legendás együttműködése
Ahol viszont némi fejlődést látunk, az továbbra is a Yamaha, hiszen Fabio Quartararo vasárnap hetedikként ért célba. Persze talán ez részben az esőnek köszönhető, és a korábbi misanói teszteknek, de mindenképp jó érzés a legjobb tízben látni a 2021-es világbajnokot. Csapattársa, Álex Rins ugyanakkor nem számolhat be hasonló sikerekről, ugyanis az utolsó, tizenkilencedik helyen ért célba.
A mezőny hétfőn tovább tesztelt a pályán, így sokan arra számítanak, hogy a két hét múlva esedékes újabb misanói fordulóban néhányan meglepetést okozhatnak, köszönhetően a két versenyhétvégének és a „ráadás” gyakorlásnak. Várjuk ki a végét, mindenesestre úgy vélem, ettől jobban nem is alakulhatna az idei szezon.
A KTM kísérleti motorjától a Yamaha „ismétléséig” – valójában erről szólt a misanói MotoGP-teszt