A hétvégén rendezik meg a MotoGP 2024-es szezonjának utolsó fordulóját, amelynek helyszíne a megszokottól eltérően Barcelona lesz. A figyelem persze így is, úgy is a bajnoki versenyfutás két résztvevőjére, Jorge Martínra és Francesco Bagnaiára fog irányulni. A spanyol pilóta jelentős pontelőnnyel érkezik meg a montmelói pályára, ám várhatóan így sem lesz egyszerű dolga a címvédő ellen, aki tavasszal megnyerte a Katalán Nagydíj főfutamát.
Az utolsó hétvégéjéhez érkezett a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es idénye. Az eredeti tervek szerint a szezonzárót Valenciában rendezték volna meg, ám a térségre lesújtó hatalmas vihar és árvíz ezt ellehetetlenítette. A Dorna végül a barcelonai pályát jelölte ki póthelyszínnek, amelyen így idén már másodszorra fognak megmérkőzni a versenyzők. A forduló viszont ezúttal természetesen nem a Katalán, hanem a Barcelonai Szolidaritás Nagydíj nevet kapta. Az elnevezéssel azt szeretnék kifejezni, hogy a MotoGP kész segíteni a bajba jutottaknak.
Hivatalos: megszületett a döntés a MotoGP-szezonzáró helyszínéről, különleges nevet kap a nagydíj
A Circuit de Barcelona-Catalunya 1992-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárában, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadja a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj volt az itteni „átlagos” viadal neve.
A forduló történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, már ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív pilóták közül a legnagyobb géposztályt tekintve Fabio Quartararo és Marc Márquez büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel. Idén tavasszal a barcelonai sprintet Aleix Espargaró, a főfutamot pedig Francesco Bagnaia nyerte meg. Viszont a különleges helyzet és elnevezés miatt, ha ismét egyikük bizonyulna a legjobbnak, akkor sem iratkozna fel Quartararo és Márquez mellé.
A Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb-, és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és akad, amikor 2 G-s erőhatás éri őket.
¡Aquí se definirá el título! Este fin de semana se disputará el #SolidarityGP develará el campeón de la temporada 2024. 🙏#RacingForValencia #VamosJorge #ForzaPecco #TheRematch pic.twitter.com/MtDAxKVfQ3
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) November 12, 2024
A pályacsúcsot Espargaró tartja, aki tavasszal 1:38.190 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót. A legjobb versenyben futott kört is ekkor teljesítették, Pedro Acosta órája 1:39.664-nál állt meg. A legnagyobb végsebességet szintén idén érték el, Franco Morbidelli 356,4 km/h-val repesztett a mérési pontnál.
Earlier in May, @AleixEspargaro put Barcelona on fire with his record-breaking pole position on home turf! 🔥
Who will grab the last pole of the season? And what will be the pole time?👉 https://t.co/wTeh4mR1qg ⏱ Play #MotoGPPredictor and guess it! 🔮#SolidarityGP 🏁 pic.twitter.com/fGTeT9fwvN
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 13, 2024
Ahogy említettük, a hétvégén a legtöbb figyelem a bajnoki versenyfutásra és annak résztvevőire fog irányulni. Abban már egy ideje biztosak lehetünk, hogy az idei bajnok Martín és Bagnaia közül fog kikerülni, a Maláj Nagydíjon pedig az is kiderült, hogy a döntés a szezonzáróra marad. A spanyol pilóta tetemes, 24 pontos előnyben érkezik meg Barcelonába, így akár már a sprinten bebiztosíthatja magának a címet. A főfutamon legfeljebb 25 pontot lehet szerezni, így 26-ra kellene növelnie az előnyét a rövidebb futamon, mivel az idei győzelmek számát tekintve riválisa jobban áll nála.
Miért fordult meg a sorrend Martín és Bagnaia között, ha győzelmek terén tovább nyílt az olló?
A következőkben a neki kedvező szombati kimeneteleket vázoljuk fel: Martín bajnok,
- ha nyer, Bagnaia pedig legfeljebb második.
- ha második, Bagnaia pedig legfeljebb harmadik.
- ha harmadik, Bagnaia pedig legfeljebb ötödik.
- ha negyedik, Bagnaia pedig legfeljebb hatodik.
- ha ötödik, Bagnaia pedig legfeljebb hetedik.
- ha hatodik, Bagnaia pedig legfeljebb nyolcadik.
- ha hetedik, Bagnaia pedig legfeljebb kilencedik.
- ha nyolcadik, Bagnaia pedig legfeljebb tizedik.
Külön pikantériát ad kettejük párbajának, hogy valósággal újrajátsszák a tavalyi szezonzárót. Akkor Bagnaiának 21 pont volt az előnye Martínnal szemben az utolsó forduló előtt. Ezt a Pramac versenyzője a sprinten csökkenteni tudta, mivel győzött, vetélytársa pedig csak ötödik lett. Viszont aztán a főfutamon emlékezetes módon bukott, így végül az olasz pilóta vihette haza a trófeát.
Bagnaiának a címvédéshez nagy eséllyel arra lenne szüksége, hogy Martín ismét bukjon vasárnap. Ám egyrészt idén kettejük közül a torinói motoros került többször a földre. Másfelől az éllovas elmondása szerint törekedni fog arra, hogy végig megőrizze a hidegvérét, és taktikusan versenyezzen. Így pedig azért sem fog külön hajtani, hogy már szombaton végrehajtsa azt, amire a MotoGP-korszakban még senki sem volt képes, méghozzá, hogy szatellitpilótaként legyen bajnok.
Rossi után közel negyedszázaddal ismét megtörténik a csoda a MotoGP-ben?
„Nem akarok kapkodni, és mindenképpen már a sprinten lezárni a bajnokságot, azt akarom, hogy minden a maga idejében történjen meg – nyilatkozta Martín. – Persze ha képes leszek rá, megpróbálom majd szombaton [bebiztosítani a bajnoki címet], de ez nehéz lesz. A sepangi főfutam jó edzés volt a vasárnapi barcelonai versenyre, mert [Bagnaia mögött] második lettem, próbáltam nyugodt maradni, és célba érni, ami egyáltalán nem olyan könnyű.”
„Ugyan idén már hét sprintet nyertem, de most nagyon nehéz lesz legyőzni Peccót, hiszen nagyszerű formában van – magyarázta. – De hát majd meglátjuk, hogyan alakul a hétvége. Hidegebb lesz, ami általában nekem jobb. De ilyen körülmények között az is valószínűbb, hogy hibázni fogok, bár ez mindkettőnkre érvényes.”
„Egyébként úgy gondolom, hogy a barcelonai pálya mindkettőnknek kedvező – tette hozzá. – Májusban Pecco nyerte a főfutamot, én pedig második lettem. Elég közel voltam hozzá, de egy kicsi akkor hiányzott. Mindenesetre nekem az jó, hogy itthon, Spanyolországban fejezzük be a szezont, mert rengeteg ember fog eljönni, hogy szurkoljon nekünk.”
Bagnaia figyelmeztette Martínt: Az idegesség agresszívabbá teszi és hibára készteti az embert
Ahogy Martín is említette, akár az időjárás is szerepet játszhat majd az események menetében. A tavaszi kellemes meleggel ellentétben ugyanis ezúttal az előrejelzések szerint 17 és 20 fok között alakul majd a napi legmagasabb hőmérséklet a hétvége folyamán. Szerencsére eső legalább nem várható, de a Michelin szakembereinek így sem volt könnyű dolga azzal, hogy milyen gumikat hozzanak el. Piero Taramasso elárulta, hogy a tavaszi fordulóról csak a közepes és a kemény keveréket hozzák vissza, amelyeket két további specifikációval egészítenek ki. A francia gumigyártó motorsportért felelős menedzsere szerint az volt a legfontosabb lépésük, hogy mind az első, mind a hátsó gumik esetén megerősítették azok jobb oldalát.
Elméletileg persze az sem lenne elképzelhetetlen, hogy egy másik pilóta szóljon bele Martín és Bagnaia csatájába. Ám egyfelől a bajnokesélyesekre hagyományosan mindenki nagyon szokott „vigyázni”, így okkal remélhetjük, hogy egyiküket sem fogják kiütni. Tempóból pedig a szezon második felében csupán ketten tudták felvenni velük a versenyt: Marc Márquez és Enea Bastianini. Ők ketten jó eséllyel egymással lesznek elfoglalva, hiszen harcban vannak a tabella harmadik helyéért. Jelenleg 1 pont Márquez előnye Bastianinivel szemben, tehát lényegében teljesen a mostani hétvége fog dönteni arról, hogy ki „léphet fel” a bajnoki dobogó legalsó fokára.
Mivel mindannyian a Ducati kötelékébe tartoznak, joggal feltételezhetnénk, hogy a gyártó kiadott valamilyen utasítást – például, hogy Bastianini segítse csapattársát, Bagnaiát. Ám Bolognában egyáltalán nem is gondolkoztak ebben, bár azt nem szeretnék, hogy a motorosaik „hülyeséget csináljanak”.
A Ducatinál nem szólnak bele a bajnoki küzdelembe, de valamit azért kértek a pilótáiktól
Az élmenők után azokat a versenyzőket is meg kell említenünk, akiknek minden valószínűség szerint ez lesz az utolsó MotoGP-versenyhétvégéje. Az elég biztosnak tűnik, hogy a jövőben sem Nakagami Takaakit, sem Espargarót nem láthatjuk majd az állandó mezőny tagjaként, hiszen mindketten visszavonulnak. Közülük a spanyol pilóta várhatja jobban a fordulót, hiszen Barcelona neki ténylegesen hazai pálya. Egyébként külön érdekes, hogy mindketten a Hondánál fognak dolgozni, előbbi fejlesztő-, utóbbi tesztpilóta lesz. Könnyen meglehet, hogy Augusto Fernándeznek szintén ez lesz az utolsó jelenése a királykategória állandó mezőnyében, hiszen jövőre már a Yamaha tesztpilótája lesz.
Espargaró örül neki, hogy otthon búcsúzhat, de aggódik is, mivel túl magasra tette a lécet
Bár a bajnoki párharc árnyékában keveseknek fog feltűnni, de a mezőny nem ugyanaz lesz Barcelonában, amely a Maláj Nagydíjon pályára gurult. A műtétre kényszerülő Fabio Di Giannantoniót ugyanis ezúttal nem Andrea Iannone, hanem Michele Pirro fogja helyettesíteni. A Ducati tesztpilótája idén először áll rajthoz a királykategóriában. Egy másik változást a Trackhouse garázsában kell keresni, hiszen Miguel Oliveira többé-kevésbé felépült az Indonéziában elszenvedett sérüléséből. Így pedig a tervek szerint a vasárnapi futammal tud elköszönni a csapattól. A Honda pedig idén hatodszorra szabadkártyával benevezte tesztpilótáját, Stefan Bradlt. A 2011-es Moto2-es világbajnok többek között a Katalán Nagydíjon is megmérettette magát, a sprinten tizennyolcadik, a főfutamon tizenkilencedik lett.
A Barcelonai Szolidaritás Nagydíj menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | Szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Első edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Első edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második edzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |