Nyilvánosságra hozta a 2025-szezonra érvényes szabályváltozásait a Superbike-világbajnokság. A módosítások közül a motorblokkok teljesítményének az üzemanyag-áramlás szabályzásán keresztüli korlátozása a legfontosabb.
A Superbike-világbajnokság mezőnye már az október végi jerezi teszten megkezdte a felkészülést a 2025-ös szezonra. Nemrég pedig kiderült, hogy pontosan milyen keretek között kell folytatniuk a munkát. A sorozat ugyanis nyilvánosságra hozta a következő idénytől érvényes szabályváltozásait. A következőkben ezeket tekintjük át röviden.
A Bimota már a második napon kisajátította az első két helyet a Superbike-vb jerezi tesztjén
Üzemanyagáramlás-szabályzás bevezetése
A legfontosabb változtatás ezúttal a technikai oldalon történik. A Superbike-vb már egy ideje tervezi, hogy szabályozni kezdi az üzemanyagáramlást. Emiatt idén minden gyártónak két motorjába be kellett szerelnie egy átfolyásmérőt, és azzal adatokat rögzítenie az edzésekről és a versenyekről is. Jövőre pedig már maga a szabályzó eszköz lesz ott a gépekben, ezúttal mindegyikben. Az átfolyás maximális sebességét a következő idényre 47 kg/h-ban állapították meg 2 g/h-s tűréshatárral. A 2026-ra vonatkozó maximális átfolyási sebességet 2025 júliusában, a szezon első felének kielemzése után fogják meghatározni.
A sorozatnak ezzel kimondott célja, hogy korlátozza a motorblokkok teljesítményét. Azzal ugyanis, hogy korlátozzák azt a sebességet, amellyel az üzemanyag a tartályból a motorblokkba folyik, az üzemanyag elégésének intenzitását fogják vissza, és így elméletileg a teljesítményt is. A lépés hátterében több dolog is áll, részben a környezetvédelem, részben a MotoGP hasonló szellemiségű új szabályaihoz való alkalmazkodás miatt kerül sor a korlátozásra.
Mégsem ússza meg a Superbike-vb, a MotoGP új szabályai miatt lassítaniuk kell a motorjaikat
Szárnyak és vázrészek
2025-ben már a MotoGP vonatkozó szabályait fogják alkalmazni a Superbike-vb esetében is a szárnyelemek megítélésére. Ezeknek a rögzítése az új előírás szerint normál üzemi körülmények között legfeljebb 10 mm-t hajolhat meg bármely ponton, amikor 50 N terhelést fejtenek ki rá függőlegesen lefelé. A vázrészeknél pedig könnyebbé, szabadabbá tették az új darabok fejlesztését, viszont az új részeknek „tartalmazniuk kell” a motor homologizációs típuskódját.
Fejlesztés és gumik
A Superbike-vb esetén a fejlesztésre fordítható napok számát „költségcsökkentési” célzattal korlátozzák. Azt viszont nem hozták nyilvánosságra, hogy hány napot használhatnak majd fel a gyártók. Az egyes versenyhétvégék tekintetében pedig csökkentik a felhasználható gumik számát „logisztikai” okok miatt.
Szigorúbb büntetés
A pályabírók biztonságának növelése érdekében szigorítanak a sárga zászlós szabályokon, bár nem pontosították ennek mértékét. Mostantól a pilótáknak „kellően” le kell lassítaniuk a sárga zászló belengetésekor, hogy biztosítsák a többi versenyző és a pálya mellett dolgozók biztonságát. Az, aki nem lassít le eléggé, a „jelenleginél szigorúbb” büntetést kaphat.
Női világbajnokság fordulóinak menete
Az idén bemutatkozó női világbajnokság esetében két szabályon változtattak. Jövőre az időmérőn minden pilóta a leggyorsabb idő legfeljebb 110 százalékát futhatja meg, különben nem vehet részt a forduló további részében. Azoknál a futamoknál, amelyek száraz körülmények között indulnak, de vizessé válik alattuk a pálya, behozták a teljes megszakítás lehetőségét.
Kivételek a minimumkorhatár-szabály alól a Supersport-világbajnokságon
A Supersport-vb-n megváltoztatják a minimumkorhatár-szabály alóli kivételre jogosultak körét. Innentől, akkor is, ha még nincs 18 éves, elindulhat ebben a kategóriában a Supersport 300-vb, a Moto2-es Európa-bajnokság és 2023-ban debütált Stock Európa-bajnokság első három helyezettje. Viszont az adott pilótának így is be kell töltenie a 17. életévét a nevezéshez.
Supersport 300-as világbajnokság kivezetése
Ahogy korábban beszámoltunk róla, 2026-ban egy új sorozat veszi majd át a Supersport 300-as vb helyét. Ezúttal arról biztosították a szurkolókat, hogy az ehhez szükséges munkálatok haladnak, és már a megfelelő gépek kiválasztásáról és homologizálásáról tárgyalnak az illetékesek.
Leváltják a hírhedten veszélyes Supersport 300-as világbajnokságot, 2026-ban érkezik az új kategória