back to top
2024. december 08. 07:06
KezdőlapMotoGPA MotoGP-mezőny fele lecseréli a „legjobb barátját” a következő szezonra

A MotoGP-mezőny fele lecseréli a „legjobb barátját” a következő szezonra

A három újonccal együtt tizenhárom pilótának lesz új versenymérnöke a 2025-ös MotoGP-szezonban. Többek között Marc Márqueznek és Enea Bastianininek is lecserélődik a legközelebbi munkatársa.

Madarat tolláról, MotoGP-pilótát versenymérnökéről. Ha a közmondás nem is egészen így szól, a királykategória motorosainak „legjobb barátaival” azért még érdemes megismerkedni, hiszen ők valóban nagyon fontos szerepet játszanak a pilóták életében, nem túlzás azt állítani, hogy ők a legközelebbi munkatársaik. A 2025-ös idényben a huszonkét fős mezőnyből a három újoncot is ideszámítva tizenhárom motoros mellett fogja másvalaki betölteni ezt a szerepet, mint eddig.

Martín nem követi Bagnaia példáját? – megjelent a MotoGP előzetes 2025-ös nevezési listája

A Ducati gyári csapatánál csak a pilótákat illetően lesz személyi változás, az istállóhoz most csatlakozó Marc Márquez ugyanis Enea Bastianini eddigi versenymérnökével, Marco Rigamontival fog együtt dolgozni. Rigamonti korábban Andrea Iannone „legjobb barátja” volt a Ducatinál és a Suzukinál, illetve Johann Zarcóval is működött együtt az Aviantinál és a Pramacnál. Francesco Bagnaia térfelén viszont nem lesz változás, az olasz pilóta versenymérnöke továbbra is Cristian Gabarrini lesz, aki korábban Casey Stoner és Jorge Lorenzo segítségére is volt.

A VR46-nál jobban átalakították a felállást. A csapat újdonsült pilótája, Franco Morbidelli azt a Matteo Flamignit kapta meg, aki eddig Marco Bezzecchi mellett dolgozott. Flamigni korábban Valentino Rossi szerelője volt, így talán nem véletlen, hogy a VR46 Akadémiához tartozó Morbidelli mellé került. Fabio Di Giannantoniónak pedig Massimo Branchinit kell megszoknia, aki tavaly pont Morbidelli mérnöke volt a Pramacnál, korábban pedig Zarco mellett munkálkodott, illetve a MotoGP-ben való feltűnését megelőzően sokáig az Ajo csapatnál töltött be különböző pozíciókat. Egyébként így Di Giannantonio a MotoGP-ben eltöltött négy éve alatt már a negyedik versenymérnököt „fogyasztja”.

Morbidelli: Ha az ember Valentino Rossi csapatában versenyez, magasabb mércének kell megfelelnie

A Gresininél a gyári Ducatihoz hasonlóan csak a pilótáknál történik változás, hiszen az újonc Fermín Aldeguerhez Frankie Carchedit osztották be, aki idén Marc Márquez versenymérnöke volt. Az olasz szakember korábban Di Giannantonio mellett tűnt fel, még régebben pedig a Suzukinál dolgozott, ahol kivette a részét Joan Mir 2020-as bajnoki címének megszerzéséből. Álex Márquez folytatja a tavaly megkezdett közös munkát Donatello Giovanottival.

A KTM gyári alakulatánál egyáltalán nem variáltak, hiszen Brad Binder mellett továbbra is Andres Madrid, a csapathoz most felkerülő Pedro Acosta mellett pedig Paul Trevathan fog működni. Acosta tehát „elhozhatta magával” azt a Trevathant a GasGastól, aki 2017 és 2020 között Pol Espargaró, 2021 és 2022 között pedig Miguel Oliveira versenymérnöke volt.

Türelemre int a gyári KTM új főnöke, aki elárulta, mire fog törekedni

Az osztrák gyártó új nevet kapó – innentől a GasGas helyett a Red Bull KTM Tech3-at kell keresni a mezőnyben – két új pilótával és két új versenymérnökkel vág bele a következő szezonba. Enea Bastianini „legjobb barátja” Alberto Giribuola lesz, akivel 2022-ben már dolgozott együtt a Gresininél. Maverick Viñales körül kevésbé változik a környezet, hiszen a spanyol pilótát Manuel Cazeaux elkísérte az Apriliától.

Az Aprilia gyári istállójánál némileg hasonló helyzet alakult ki, mint a Tech3-nál. Jorge Martín ugyanis elhozta magával Daniele Romagnolit a Pramactól, míg Marco Bezzecchi mellé azt a Francesco Venturatót osztották be, aki eddig Viñales teljesítményért felelős mérnöke volt.

A vártnál több pozitív visszajelzést kapott Martíntól az Aprilia, de „néha küzdött a motorral”

A Trackhouse-nál ismételten csak a versenyzőknél lesz változás, hiszen újonnan csatlakozik az alakulathoz a Moto2-es világbajnok, Ogura Aj. A japán motoros mellett 2025-ben Miguel Oliveira idei versenymérnöke, Giovanni Mattarollo áll majd. Raúl Fernández pedig folytatja a közös munkát Noé Herrerával.

A Yamaha gyári csapatánál a pilótafelállás nem változik, és Fabio Quartararo továbbra is Diego Gubellinivel fog együttműködni, aki a MotoGP-ben való bemutatkozása óta segíti. Álex Rinshez viszont újonnan csatlakozik David Muñoz, aki idén Di Giannantonio versenymérnöke volt. Muñoz korábban Rossi Moto2-es csapatának alkalmazásában állt, majd annak megszűnése után Luca Marinivel foglalkozott, aki kifejezetten kérte, hogy a spanyol szakember legyen a mérnöke a királykategóriában.

A Yamahánál elnézést kértek saját versenyzőjüktől

A Yamahához frissen „átigazoló” Pramac mindkét idei pilótáját elengedte, és a Jack Miller – Oliveira párossal vág neki a 2025-ös szezonnak. Miller versenymérnöke Giacomi Guidotti lesz, aki idén Marini mellett dolgozott, de korábban Dani Pedrosa és Nakagami Takaaki mellett is vállalt szerepet. Oliveirának pedig Luca Ferracioli jutott, aki legutóbb szintén Marini mellett töltött be ilyen pozíciót, de 2021-ben.

A Honda gyári csapata elvesztette eddigi főszponzorát, a Repsolt, de a pilótái nem cserélődtek. Joan Mir pedig megtartotta Santi Hernándezt is, akit korábban Marc Márquez sikereinek egyik megalapozójaként tartottak számon. Hernández 2011 és 2023 között dolgozott együtt Márquezzel, így összesen hét világbajnoki címből vette ki a részét. Marini ezentúl Christian Pupulin társaságát élvezheti, aki idén Miller versenymérnöke volt, a két pilóta tehát lényegében mérnököt „cserélt”.

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

A 2025-ös mezőny harmadik újonca, Somkiat Chantra az LCR pilótája lesz. A MotoGP első thai versenyzője Klaus Nöhlestől kapja majd a tippeket, aki idén még Nakagami Takaaki mellett dolgozott. Zarco pedig megtartotta David Garcíát, aki korábban Álex Márquez csapatának tagja volt, majd adatelemzőként segítette a monacói istállót.

A 2025-ös MotoGP-szezon pilótái és versenymérnökeik

Pilóta Versenymérnök Csapat
Francesco Bagnaia Cristian Gabarrini Ducati Lenovo Team
Marc Márquez Marco Rigamonti Ducati Lenovo Team
Franco Morbidelli Matteo Flamigni Pertamina Enduro VR46 Racing Team
Fabio Di Giannantonio Massimo Branchini Pertamina Enduro VR46 Racing Team
Álex Márquez Donatello Giovanotti Gresini Racing MotoGP
Fermín Aldeguer Frankie Carched Gresini Racing MotoGP
Brad Binder Andres Madrid Red Bull KTM Factory Racing
Pedro Acosta Paul Trevathan Red Bull KTM Factory Racing
Enea Bastianini Alberto Giribuola Red Bull KTM Tech3
Maverick Viñales Manuel Cazeaux Red Bull KTM Tech3
Jorge Martín Daniele Romagnoli Aprilia Racing
Marco Bezzecchi Francesco Venturato Aprilia Racing
Raúl Fernández Noé Herrera Trackhouse MotoGP Team
Ogura Aj Giovanni Mattarollo Trackhouse MotoGP Team
Fabio Quartararo Diego Gubellini Monster Energy Yamaha MotoGP Team
Álex Rins David Muñoz Monster Energy Yamaha MotoGP Team
Jack Miller Giacomo Guidotti Prima Pramac Yamaha
Miguel Oliveira Luca Ferracioli Prima Pramac Yamaha
Joan Mir Santi Hernández Honda HRC
Luca Marini Christian Pupulin Honda HRC
Johann Zarco David García CASTROL Honda LCR
Somkiat Chantra Klaus Nöhles IDEMITSU Honda LCR

Dőlt betűvel az új párosok tagjait jelöltük.