Szombaton indul a Superenduro-világbajnokság 2024–25-ös kiírása Lengyelországban. Magyarország versenyzői szinten a junior-vb-n és az Európa-kupában képviselteti magát összesen három pilótával, ráadásul győzelmi esélyekkel, míg Budapest ezúttal is része lesz a programnak.
Hamarosan eljön a várva várt pillanat, és szombaton elkezdődik a 2024–25-ös Superenduro-vb. A helyszín a lengyelországi Gliwice lesz, ahol négy kategória képviselői fognak megküzdeni egymással. A sorozatot az elmúlt években figyelemmel követő olvasóink közül most néhányan felkaphatták a fejüket, hiszen eddig három kategória létezett. Nos, a szezonfelvezető cikkünkben erre is kitérünk majd.
Kezdjük a két legfontosabb témával, a magyar versenyzőkkel és a magyar helyszínnel. Az elmúlt években Szőke Márk, Zsigovits Norbert és Liszka Roland képviselte hazánkat állandó jelleggel, ám előbbi térdműtétje miatt kihagyja az idei szezont. Másik két honfitársunk közül Zsigovits váltani fog, hiszen ezúttal nem az elitnek számító Prestige-ben, hanem az Európa-kupában vesz részt.
Elkezdődött a regisztráció a Superenduro-vb-re, ezekben a kategóriákban indulnak a magyarok
Mindez persze bizonyos szempontból visszalépés, de nem érdemes fanyalogni, hiszen a dolognak bőven van pozitív oldala. Szurkolói szempontból leginkább az, hogy a csákánydoroszlói pilóta várhatóan ismét az élmezőnyben fog küzdeni, adott esetben győzelmekért. Aki jelen volt, vélhetően nem felejtette el a pillanatot, amikor Szőke a 2023-as Superenduro GP of Hungary második futamán elsőként ért célba. Nos, ezzel a váltással jelentősen megnőtt az esélye annak, hogy ebben az idényben valami hasonlónak legyünk szemtanúi.
„Lehet ezt úgy is nézni, hogy ez sokak szemében visszalépést jelent, ami valóban így van, hiszen az Európa-kupában gyengébb a mezőny, mint a Prestige-ben – nyilatkozta a 25 esztendős pilóta a Rallycafe magazin legutóbbi számában. – Azonban azt is tudni kell, hogy a Prestige szezonja hét versenyből áll, és sokkal komolyabb felkészülésre, illetve technikára van szükség. Ezt pedig a költségek és az idő szempontjából is nehezen lehet bírni, ezért indulok az Európa-kupában.”
Zsigovits mellett egy másik magyar motoros is indul az Európa-kupában ifj. Ott Kornél személyében. A 16 esztendős tehetség nyári szezonja kifejezetten jól alakult, hiszen megnyerte a román bajnokság Expert kategóriáját, a hardenduro-vb-n pedig kategóriagyőzelmet aratott Romániában.
Ami Liszkát illeti, a hamarosan 20. életévét betöltő versenyző tavasszal rendkívül súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében egy ideig az élete is veszélyben forgott, és elveszítette az egyik veséjét. Azóta már visszatért a versenyzéshez, és bár sokáig nem volt biztos az indulása, de csütörtökön kiderült, hogy a Squadra Corse csapatával ismét ott lesz a juniorok mezőnyében. A legutóbbi szezonban a harmadik helyet szerezte meg, és jó hír számára, hogy a világbajnok Ashton Brightmore fellépett a Prestige-be.
Ahogyan arra már utaltunk, amellett, hogy lesz kinek szurkolni, ehhez a helyszín is adott lesz, hiszen Budapest ismét része a versenynaptárnak. Az előző kiíráshoz hasonlóan a Superenduro GP of Hungarynek ezúttal is az MVM Dome ad otthont, ahová idén februárban mintegy 13 ezren látogattak ki. A 2025-ös esemény időpontja február 8-a, a jegyek pedig már kaphatóak a Superenduro.hu-n.
„Ez lesz az első versenyem az MVM Dome-ban, a tavalyi idényben sajnos nem adatott meg ez a lehetőség – fogalmazott Zsigovits, aki legutóbb sérülése miatt csak nézőként, illetve amolyan szakkommentátorként volt jelen a magyarországi versenyen. – A miliőbe azért valamennyire belecsöppenhettem, és azt gondolom, hogy ez egy rendkívül hangulatos és gigantikus aréna. Nagyon várom, remélem, minél több szurkoló ott lesz, és minél jobban meg tudjuk tölteni ezt a nagy létesítményt. Nekem nyilván ez lesz az év eseménye, úgy is mondhatjuk, hogy számomra a magyarországi verseny jelenti a karácsonyt. Nagyon sajnáltam, hogy legutóbb nem tudtam versenyzőként részt venni rajta, idén viszont annál jobban oda szeretném tenni magam.”
Ami a versenynaptár többi részét illeti, az állomásokat tekintve két változás van a legutóbbi kiíráshoz képest: Krakkó és Szófia helyett Gliwice és Łódź ad otthont egy-egy fordulónak. Ahogyan azt már említettük, előbbi lesz a szezonnyitó és egyben az idény egyetlen 2024-re eső viadalának helyszíne. Ezután januárban Riesa és Kolozsvár, februárban Łódź és Budapest, míg márciusban Newcastle és Liévin fogadják a mezőnyt.
Új kategóriák indulnak
A Prestige-ben egyetlen kérdés van: le lehet-e győzni a négyszeres címvédő Billy Boltot? A brit motoros kiváló formában fejezte be a nyári szezont, hiszen ő volt az, aki két év után legyőzte Manuel Lettenbichlert a hardenduro-vb utolsó, spanyolországi hétvégéjén. A tavalyi Superenduro-világbajnokságon pedig túlzás nélkül dominált, hiszen a megszerezhető 441-ből 427 pontot gyűjtött be, és olykor sérülten is nyerni tudott.
Hogy ki állíthatja meg? Nos, elképzelhető, hogy senki, de ha mégis, akkor jó eséllyel Jonathan Walker lesz az. Az előző idényben általában a 33 esztendős pilóta volt a legközelebb Bolthoz, és olykor fel is vette vele a versenyt, sőt, le is tudta őt győzni.
Szintén a Prestige kategóriánál kell megemlíteni, hogy a tavalyi elkaszálást követően immáron elektromos motorok is versenyezhetnek a legjobbak között. Igaz, ezek a gépek extra súllyal és teljesítménykorlátozással fognak menni, az itt szereplő versenyzőket pedig egy külön alkategóriában, az Openben is nyilvántartják majd. A döntés pozitív fejleménye, hogy a sportág legendája, a hatszoros világbajnok Taddy Błażusiak visszatér a sorozatba.
Mérföldkövet jelentő újítás hozza vissza a sportág legendáját a Superenduro-vb mezőnyébe
A Prestige mellett a junior-vb-t és az Európa-kupát a szokásos módon rendezik meg: előbbi mezőnye szintén minden helyszínen összecsap egymással fordulónként három futam keretében, az utóbbi versenyzői viszont egyrészt csak az első három állomáson, valamint Budapesten küzdenek meg egymással, másrészt ezekben a városokban is csak kétszer-kétszer állnak rajthoz. Idén viszont nem csak ezt a három kategóriát lehet figyelemmel követni, hiszen létrehozták az ifjúsági világbajnokságot. Az itt szereplő pilóták szintén két viadalt teljesítenek egy versenynapon, viszont mindenhol ott lesznek.