Lucio Cecchinello szerint a Honda sokáig szinte csak Marc Márquez kérései alapján fejlesztette a motorját, amivel megnehezítette a többi pilótája dolgát. Az LCR csapatfőnöke úgy látja, a mostani lemaradás egyik oka, hogy Márquez 2020-as sérülése alatt a Honda túl sokat késlekedett. Cecchinello rámutatott, a spanyol pilóta távozása fontos változásokat indított be a japán gyártónál.
Jelentősen lemaradva a többi gyártó mögött, az utolsó helyen zárta a Honda a 2024-es MotoGP-szezont. A japán óriás évek óta tartó küszködésének egyelőre nem látszik a vége, és még arra sem született egyértelmű válasz, hogy mi okozta a visszaesést. A Honda 2011 és 2019 között hét egyéni MotoGP-bajnoki címet gyűjtött be Casey Stoner és Marc Márquez révén, azóta viszont rendre a tabella alján lehetett megtalálni.
Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől
Lucio Cecchinello az LCR csapatfőnökeként közvetlen közelről követte végig a Honda hullámvasutazását. Az általa alapított és vezetett istálló ugyanis 2006 óta folyamatosan a gyártó ügyfele. Cecchinello úgy gondolja, hogy a Honda korábban az aktuális sikerei miatt túl sokat tett fel egy lapra, méghozzá Márquezre, aminek aztán együtt itták meg a levét.
„2020-ig a Honda követte Marc kéréseit, ami egy nagyon gyors, de elöl kiegyensúlyozatlan motort eredményezett – nyilatkozta Cecchinello a Motosannak. – Ez pedig problémákat okozott az olyan »átlagosabb« versenyzőknek is, mint például Jorge Lorenzo vagy Pol Espargaró. Marc motorja így rendben volt, de a bukások száma elég magasra szökött.”
A Honda lejtmenete Márquez 2020-as komoly sérülésével kezdődött. A spanyol pilóta címvédőként eltörte a felkarját a szezonnyitón, amit aztán egy valóságos kálvária követett több különféle egészségügyi problémával. A rá szabott motorral az asakaiak többi versenyzője amúgy is nehezen tudott hasonlóan eredményes lenni, az ő visszajelzései nélkül pedig különösen ez volt a helyzet. Ráadásul Cecchinello szerint a gyártó nem próbált meg időben más lehetőségek után nézni, a késlekedés során pedig a többi márka ellépett.
„A Honda [2020-ban] azt mondta, hogy várjuk meg, amíg Marc felépül, ami időbe telt, mivel komplikációk léptek fel nála – emlékeztetett. – Marc távolléte alatt meg nem csináltunk semmit a fejlődés szempontjából, miközben a többiek mind fejlesztették a programjaikat.”
„Akkor mindenki már főleg az aerodinamikával foglalkozott, és 2021-ben, amikor Marc futott néhány versenyt, nehezményezte, hogy a többiek beelőztek – magyarázta. – A Honda így 2022-ben egy teljesen új projekttel állt elő. Az új motor pedig egészen más volt, annyira más, hogy új úton kellett vele elindulni. Ekkor kezdődött el az a nehéz helyzet, hogy folyamatosan üldöznünk kell a többieket.”
Marc Márquez elárulta, mi volt a sérülése utáni kálvária legnagyobb tanulsága
Persze Cecchinello szerint sem csupán rossz volt a Hondának, hogy Márquez évekig a kötelékbe tartozott. Viszont úgy látja, hogy a cerverai motoros tavalyi távozása fontos változásokat indított be. „Nem akarom, hogy félreértsenek, a Hondának szerencséje volt Marc Márquezzel. De ugyanakkor bizonyos értelemben balszerencséje is – tette hozzá a rutinos csapatvezető. – Olyan magasra tette a lécet, hogy azzal háttérbe szorította a motorban rejlő potenciál kérdését. A sérülése után is sokan bíztak abban, hogy Marc újra versenyképes lehet, anélkül, hogy radikálisan át kellene alakítani a motort.”
„Marc fontos döntést hozott meg a szerződése felbontásával, amelyet a Hondánál azzal a tudattal fogadtak el, hogy nem tudnak neki eléggé versenyképes motort kínálni – jegyezte meg. – Ezért úgy döntöttek, hogy feltűrik az ingujjukat, felülvizsgálják a munkamódszereiket, és elkezdenek alkalmazni európai mérnököket is.”
Az LCR főnöke bizakodó, szerinte a Hondánál végre felismerték, milyen irányba tart a MotoGP