Davide Brivio felidézte, hogy a Yamahánál eleinte nem mindenki értett egyet Valentino Rossi leigazolásával. A hangvillások gyári istállójának egykori csapatmenedzsere úgy véli, honfitársa sikerének köszönhetően megváltozott a gondolkodás a motor, illetve a versenyző fontosságáról.
Valentino Rossi zsinórban három királykategóriás világbajnoki címnél tartott, és úgy tűnt, hogy a Hondával közösen a határ a csillagos ég. Az olasz versenyző azonban 2003-ban már nem érezte jól magát az aszakai gyártónál, nem függetlenül attól, hogy a vezetőség nem neki, hanem a motornak tulajdonította a sikert. Ezért aztán év végén otthagyta akkori munkaadóját.
A célpont a Yamaha lett, amely finoman szólva sem a legszebb napjait élte. Akkoriban egyéni vb-t 1992, míg konstruktőrit 1993 óta nem nyertek, a 2003-as szezonjuk pedig kifejezetten borzalmasan sikerült, hiszen csupán egyetlen dobogó jött össze. Azt lehetne gondolni, hogy ebben a helyzetben gondolkodás nélkül élnének a lehetőséggel, és amennyiben meg tudnak állapodni, kérdés nélkül szerződtetnék a sportág legnagyobb sztárját. Davide Brivio azonban elárulta, néhányan bizonyos szempontból hasonló álláspontot képviseltek, mint a Honda.
„Tíz évvel le vannak maradva” – így reagált Rossi, amikor először látta közelről a Yamahát
„Amikor megbeszéléseket folytattunk Valentinóval, a Yamahán belül másképpen gondolkodtak – nyilatkozta a Crash.net-nek a hangvillások gyári istállójának akkori csapatmenedzsere Rossi első yamahás idényének huszadik évfordulója kapcsán. – Volt olyan ugyanis, aki ellenezte, hogy megszerezzük Valentinót, mondván, »ő egy többszörös világbajnok, ha a Yamahához jön, és nem nyerünk, az a Yamaha hibája lesz. Ha pedig győzünk, az Valentino miatt lesz. Tehát mi mint márka nem tudunk nyerni.« Ez volt a gondolatmenet. Ami a kultúrát illeti, a motor volt a fontos. Valaki pedig a Yamahán belül kijelentette, hogy »nincs szükségünk Valentinóra, mert olyan motort fogunk építeni, annyira jót, annyira erőset, hogy bármelyik versenyzővel győzni fogunk«.”
Rossi, valamint versenymérnöke, Jeremy Burgess érkezése azonnali fellendülést hozott. A későbbi kilencszeres világbajnok már a szezonnyitó Dél-afrikai Nagydíjat megnyerte, mindezt úgy, hogy négy Honda követte. A szezon végén pedig egy fordulóval a vége előtt bebiztosította zsinórban negyedik vb-címét, immáron a Yamahával. Brivio szerint ezzel megváltoztatták a versenyző, illetve a motor fontosságával kapcsolatos közvélekedést.
„Az akkori kultúra, az akkori gondolkodásmód 2002-ben és 2003-ban az volt, hogy a motor a legfontosabb, függetlenül attól, hogy ki a pilóta – magyarázta. – Azzal, hogy Valentinót odavittük a Yamahához, megmutattuk, hogy mindkét összetevő fontos ebben a világban. Erre rendkívül büszke vagyok, mivel úgy gondolom, valamennyire visszaadtuk az ember, a sport értékét. Persze egy gyártónál dolgozva nem kellene ezt mondanom, de azt hiszem, akkoriban úgy éreztük, hozzájárultunk ahhoz, hogy a motor jelentősége kicsit jobb egyensúlyban legyen a pilótáéhoz képest. Szóval ez egy szép emlék. Emellett persze remekül éreztük magunkat. Kicsit olyan volt, mintha Pecco Bagnaia úgy döntene, hogy elhagyja a Ducatit, mert nem boldog, majd elmenne egy olyan gyártóhoz, amely nem nyer, és a következő évben megszerezné a bajnoki címet. Akkoriban ez volt a helyzet. Szóval ez nagyon nagy, nagyon szép dolog volt. Természetesen nagyszerűen szórakoztunk, és emellett rengeteget tanultam. Azt kell mondanom, hogy Valentino megváltoztatta a kultúrát és a versenyzési mentalitást a Yamahán belül.”
Egy év küszködést jósoltak nekik, de Rossiék pár óra alatt megoldották a Yamaha gondjait
Hogy Rossi megszerzése mennyire fontos volt a Yamahának, azt nemcsak világbajnoki címei mutatják, hanem az a tény is, hogy egészen 2007-ig kizárólag ő volt képes nyerni az M1-essel. Ennélfogva szinte biztosra vehető, hogy a japán márka felemelkedése sokkal több időt vett volna igénybe nélküle, már ha egyáltalán megvalósul.
„Ha Valentino nem megy [oda], a Yamaha valószínűleg megpróbált volna egy jó motort építeni – utalt Brivio arra, hogy akkor teljes mértékben a versenygépre helyezték volna a hangsúlyt. – Vélhetően tovább tartott volna, mert talán jó motort kellett volna készítenünk, és igyekezni bizalmat kelteni az élversenyzőkben, hogy a következő két-három évben megpróbáljuk valamelyiküket a Yamahához csábítani, és nyerni. Szóval tovább tartott volna. Talán Jorge Lorenzo később érkezett volna, vagy talán valaki más [jött volna helyette], és jó eséllyel győzött volna, de két-három-négy évvel később.”