csütörtök, március 6, 2025
KezdőlapSuperbikeAki miatt ellenfelei „széttépték a licencüket” – 50 éves lenne az egyik...

Aki miatt ellenfelei „széttépték a licencüket” – 50 éves lenne az egyik legtehetségesebb motoros

- Hirdetés -
- Hirdetés -

50 éves lenne Anthony Gobert, a valaha volt egyik legtehetségesebb motorversenyző, aki azonban személyisége és életvitele miatt csak néhány győzelmet ért el ezekkel az adottságokkal. Ugyanakkor így is szolgáltatott legendás pillanatokat, azoknak pedig pláne, akik testközelből látták ezeket.

Bő egy év telt el azóta, hogy a motorsport-társadalom egy korábbi kiválóságát gyászolta Anthony Gobert személyében. A néhai ausztrál pilóta nem egész 49 évesen távozott az élők sorából, ezen a napon pedig az 50- születésnapját ünnepelné. Ebből az alkalomból felidézzük egy veterán olasz újságírónak, Silvano Di Giovanninak a levelét, amelyet a GPOne.com-nak juttatott el néhány nappal a tragédia után.

Meghalt az egykori Superbike-futamgyőztes és 500-as versenyző, Anthony Gobert

- Advertisement -

Sokakhoz hasonlóan őt is mélyen érintette Gobert halála, még úgy is, hogy akkor már néhány napja borítékolható volt, hogy ez hamarosan bekövetkezik. Ő személyesen ismerte az exversenyzőt, hiszen többször is készített vele interjút pályafutása elején. Azt is felidézte, hogy amikor 1994-ben mindössze 19 esztendősen megnyerte a második Phillip Island-i futamot, egy üveg sörrel a kezében ünnepelt, miközben hawaii inget és Bermuda-nadrágot viselt, és Troy Corserrel viccelődött.

Ez mindössze a második hétvégéje volt a Superbike-világbajnokság mezőnyében. Az elsőre néhány hónappal korábban, Szugóban került sor a gyári Honda színeiben. Gobert soha korábban nem versenyzett azon a pályán, ráadásul a Michelin gumijait sem ismerte, ennek ellenére az első futamon nyolcadikként ért célba, márkán belül pedig harmadik lett. Másnap aztán hatodik lett, és a Hondán belül nem talált legyőzőre, igaz, ehhez az is kellett, hogy lehajrázza Aaron Slightot. A japán márka ezt nem díjazta, hiszen az új-zélandi versenyző lőtávolon belül volt a vb-címért folytatott csatában. Ez is hozzájárult a felek szakításához, na meg az ausztrál pilóta „őrült, tiszteletlen és irányíthatatlan” személyisége, amely egyáltalán nem volt kompatibilis a Honda szigorú vezetőségével.

Aztán jött a már említett idényzáró Phillip Island-i hétvége, amelynek versenyeit a harmadik, illetve az első helyen zárta, utóbbit 15 másodperccel nyerte meg a világbajnoki címet megszerző Carl Fogarty előtt. Azonban a legelképesztőbb megmozdulását nem a futamok valamelyikén, hanem még az egyik edzésen hajtotta végre. Emiatt is mondta rá Di Giovanni, hogy nyers tehetségben ő volt a legnagyobb, pedig ő Jarno Saarinentől kezdve mindenkit látott.

Gobert azon a gyakorláson az elnyújtott 3-as kanyar külső ívén megérkezett két vetélytársa mellé. A következő forduló egy hajtűkanyar, amely előtt úgy fékeztek, hogy a motor szinte még döntött állapotban volt. Az akkor 19 éves versenyző olyan mélyet fékezett, hogy „úgy tűnt, szétesik a villa”. A motor hátulja 20-30 centiméterrel megemelkedett, a Kawasaki jobbra-balra csúszkált, ráadásul az első kereket is füstölősre blokkolta. „Jézusom, mondtam magamban, a földre fog kerülni” – idézte fel az olasz újságíró.

Drága Anthony – búcsú Anthony Goberttől, akiért még egy fesztivált is érdemes volt otthagyni

Azonban, mintha mi sem történt volna, Gobert bevette a kanyart. A csúcspontra „elszabadult lóként” érkezett meg, hogy aztán a gázadást követően a motor oldalra csússzon. „Soha korábban nem láttam ilyet (és már mindent láttam) – emlékezett vissza Di Giovanni. – Basszus… Ránéztem a többiekre, akik velem voltak. Ez a srác egy jelenség! A tévés társaságból egy ausztrál elvigyorodott: »Szerintem a többiek visszamennek a bokszba, és széttépik a licencüket.«”

Ezután Di Giovanni felidézett két hihetetlen előzést, amelyeknek egyaránt John Kocinski volt az „áldozata”. Misanóban, még a maihoz képest fordított irányú vonalvezetésen a Curvone külső ívén ment el az amerikai pilóta mellett, miközben egy ilyen manővert korábban mindenki lehetetlennek gondolt. Ráadásul ezt a verseny előtt már a tréningen is megcsinálta. „Emlékszem, hogy Kocinski az előzés okozta szégyen miatt azonnal visszatért a bokszba, és nagyon dühös volt.”

Laguna Secában pedig szintén szembement a fizika törvényeivel, amikor a Corkscrew-kanyar utáni balosban ment el riválisa mellett, amit szintén senki nem gondolt lehetségesnek. „Emlékszem, hogy az őt hátulról vevő amerikai operatőr felkiáltott, hogy »el fog repülni«. De nem. Belül maradt, és a féktávon megelőzte Kocinskit.”

Ekkor egyébként először versenyzett a legendás amerikai helyszínen, de ez nem akadályozta meg abban, hogy ezt a futamot megnyerje, másnap pedig másodikként érjen célba. Di Giovanni úgy véli, csak Saarinentől és Freddie Spencertől látott hasonlót, ráadásul egy olyan korszakban, amelyben „meg kellett erőszakolni a motort” ahhoz, hogy a megfelelő irányba menjen.

Hogy ennek ellenére miért nem nyert bajnoki címeket? Nos, ez leginkább a már taglalt személyiségének, illetve életvitelének tudható be, amelytől az alkohol és a drogok sem álltak távol. Ugyanakkor talán ez is okozta hihetetlen népszerűségét a szurkolók körében, ráadásul a szeretet kölcsönös volt, hiszen Gobert is rendre lázba jött, amikor találkozhatott velük.

És hogy milyen adottságai is voltak valójában? „Kétségtelenül Anthony Gobert volt a legnagyobb született tehetség, akit pályafutásom során valaha láttam versenyezni – jelentette ki Colin Edwards, aki olyan személyiségek ellen versenyzett a MotoGP-ben, mint Valentino Rossi, Casey Stoner, Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo vagy éppen Marc Márquez. A brit Superbike-bajnokságban összetettbeli második helyig jutó, míg a kategória világbajnoki sorozatában egy futamgyőzelmet szerző James Whitham szintén méltatta korábbi ellenfelét. „Amikor követtem őt a pályán, és a legjobb formáját hozta, nem tudtam két kanyarnál tovább követni, mielőtt a fák közé dobtam volna [a motort] – fogalmazott. – Nagyon különleges tehetség volt a motoron.”

- Advertisement -