Az Argentin Nagydíjjal folytatódik a MotoGP, amely egy év kimaradás után tér vissza Termasba. Akár ennek is lehet jelentősége a hétvége során, amelyet megelőzően számos kérdés felmerül. Vajon hogyan alakul a Marc Márquez és Francesco Bagnaia közötti különbség, és hol lesz Álex Márquez? Esetleg Marco Bezzecchi vagy bárki más bele tud szólni a Ducatik küzdelmébe?
Ezen a hétvégén következik az idei MotoGP-szezon második fordulója. A helyszín Argentína, ahová egy év kimaradás után tér vissza a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye. Tavaly ugyanis, bár a versenynaptárban szerepelt, végül nem tartották meg a hétvégét, miután a súlyos pénzügyi problémák miatt a helyi kormány megszorító intézkedései nem tették lehetővé a rendezést.
🏁 @motogp returns to Argentina for Round 2! 🇦🇷🔥
Michelin is set to tackle one of the toughest tracks of the season, with low grip and aggressive asphalt. 🏍️💨
But before the action starts, let’s rewind the best moments from the 2023 #ArgentinaGP ! 🎥✨ pic.twitter.com/MKrFTeHSKt
— Michelin Motorsport (@Michelin_Sport) March 11, 2025
Most viszont a mezőny visszatér a Termas de Río Hondo Circuitre, amely mintegy hat kilométerre fekszik Termas városától Santiago del Estero tartományban. A pályát egy 150 hektáros területre építették, és 2008-ban, az argentin túraautó-bajnokság versenyével nyílt meg. 2012-ben aztán megkezdődött egy felújítási, bővítési, illetve modernizálási folyamat, hogy Latin-Amerika legbiztonságosabb és legélénkebb pályája legyen.
Ennek eredményeképpen két évvel később az Argentin Nagydíj 1999 után visszatért a gyorsaságimotoros-világbajnokság programjába. A helyszín azóta összesen nyolcszor látta vendégül a mezőnyt, hiszen a tavalyi alkalom mellett 2020-ban és 2021-ben is elmaradt a futamhétvége. Akkor természetesen a koronavírus-járvány jelentett akadályt.
Ami a futamgyőzelmek számát illeti, a legeredményesebb versenyző Marc Márquez, aki háromszor is nyerni tudott Termasban. A jelenlegi mezőnyből rajta kívül még ketten, Maverick Viñales és Marco Bezzecchi diadalmaskodtak egyszer-egyszer a királykategóriában. Utóbbi 2018-ban a Moto3-ban szintén tudott nyerni, ahogyan egy évvel korábban Joan Mir is, míg a Moto2-ben Johann Zarco 2015-ben és 2016-ban, Franco Morbidelli pedig 2017-ben diadalmaskodott. Érdekesség, hogy mostanában az alsóbb kategóriás győzelem nem számít jó ómennek errefelé, hiszen a legutóbbi három alkalom Moto2-es és Moto3-as nyertesei közül (egyelőre) senki nem jutott el a legmagasabb géposztályig.
With 3 wins to his tally, will @marcmarquez93 go for 4 or will we see a new Master of Argentina? 🏆👌 #ArgentinaGP 🇦🇷 pic.twitter.com/02lr7bgQs3
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 11, 2025
Maga a pálya 4,806 kilométer hosszú és 16 méter széles. Összesen kilenc jobb- és öt balkanyarból áll, ennek tudatában pedig az sem meglepő, hogy a vonalvezetés megegyezik az óramutató járásával. A leghosszabb, 1,076 kilométeres egyenest a 4-es és az 5-ös kanyar közötti szakasz jelenti, itt Jorge Martín legutóbb 345,5 km/h-s sebességgel repesztett.
Se viene el #ArgentinaGP y esta es la información clave del Autódromo Internacional de #TermasDeRíoHondo. 🔝 pic.twitter.com/i5dnK3ohCe
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) March 11, 2025
Az abszolút pályacsúcs és a versenyben futott leggyorsabb kör rekordjáig viszont ennél jóval tovább vissza kell menni az időben. Márquez 2014-ben 1:37.683-as időt futott az időmérőn, míg egy évvel később Valentino Rossi 1:39.019-ig jutott a futamon. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy az eső a kvalifikációt és a főversenyt is befolyásolta legutóbb, a sprinten viszont Bezzecchi 1:38.777-es kört ment.
Az időjárás ezúttal aligha fogja befolyásolni az eseményeket, hiszen eső legfeljebb vasárnap várható, de akkor sem valószínű, és a hőmérséklet sem annyira brutálisan magas, mint Buriramban volt. Az viszont érdekes tényező lehet, hogy a pályán a már említett okokból a közelmúltban nem rendeztek versenyeket, így könnyen lehet, hogy a tapadással gondjaik lesznek a versenyzőknek.
Vajon tényleg nő a különbség a gyári Ducatin belül?
A Thai Nagydíj hétvégéje meglehetősen egyértelmű erősorrendet mutatott az élmezőnyön belül. Marc Márquez uralta az igazán releváns pályaeseményeket, mögötte viszont meglepetésre nem Francesco Bagnaia, hanem a nyolcszoros világbajnok öccse, Álex Márquez végzett. Persze egy forduló nem forduló, legalábbis a hosszabb távú következtetések meghatározásának szempontjából.
Ugyanakkor Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója még a szezonnyitó előtt kijelentette, Buriramban kisebb lesz a különbség a két gyári versenyző között, mint Termasban és Austinban. Ha pedig ez így van, az az olasz versenyző számára nem sok jóval kecsegtet, hiszen Thaiföldön sem tudott csapattársa közelébe férkőzni.
Verstappen legbrutálisabb Forma–1-es idényét fogja megidézni Marc Márquez?
És bizony több jel is arra mutat, hogy az idősebbik Márquez Argentínában is gyors lesz. Elég csak megnézni a hat eddigi termasi futamát, amelyeknek a felét megnyerte. Emellett két alkalommal az élről, illetve az első helyért csatázva esett ki, 2018-ban pedig szintén jó tempót produkált, csak éppen kis túlzással ámokfutást rendezett, és három különböző büntetést szedett össze.
A legutóbbi, 2019-es argentínai versenyén, amikor már csak ő tudott jó eredményeket kisajtolni a Hondából, akkora fölényt mutatott, hogy három kör után már 3,1 másodperccel vezetett, majd közel 10 másodperces különbséggel győzött. Ami pedig szintén az ő malmára hajthatja a vizet, az a várható tapadáshiány, ahogyan azt tavaly Aragóniában is láthattuk.
„Különösen örülök, hogy visszatérhetünk Argentínába, egy olyan pályára, amelyet szeretek, és ahol korábban gyors és versenyképes tudtam lenni – fogalmazott Márquez, aki következő győzelmével utoléri a 90 diadallal rendelkező Ángel Nietót, aki jelenleg minden kategóriát figyelembe véve a legsikeresebb spanyol versenyző ebben a tekintetben. – Gyakorlatilag egy tökéletes thaiföldi hétvégéről érkezünk, sikerült a legtöbbet kihoznunk abból, amit a teszten csináltunk, és a futamon is élesek voltunk. Ez extra motivációt jelentett nekem, és alig várom, hogy újra pályára mehessek.”
Csapattársával ellentétben Bagnaia eddig finoman szólva sem mutatott erős teljesítményt Argentínában. Persze két éve éppen dobogóra állhatott volna, csak éppen a második helyen motorozva elesett. A 28 éves pilótának azonban máskor nem volt reális esélye a futam utáni pezsgőzésre, a legjobb eredménye a 2022-es ötödik pozíció volt.
A világbajnok aggódna Bagnaia helyében, de szerinte „van benne valami, amit még nem láttunk”
„Újra Argentínában versenyzünk, egy nagyon gyors pályán, amely jól passzol a Desmosedici GP-hez. A thaiföldi nem volt egy könnyű nagydíj, gyorsak voltunk, stabilak, két harmadik helyet szereztünk, de nem voltunk tökéletesek. Néhány tényezőn és területen még dolgoznunk kell ahhoz, hogy teljesen versenyképesek legyünk.”
A hétvége egyik nagy kérdése, hogy a márkatársak ezúttal mit tudnak kezdeni a Ducati gyári párosával. Különös tekintettel Álex Márquezre, akinek legutóbb sikerült beleköpnie Bagnaia levesébe. A Gresini motorosa mindhárom kategóriában egyszer állt dobogóra az Argentin Nagydíjon. A MotoGP-ben ez két évvel ezelőtt sikerült, amikor megszerezte pályafutása eddigi egyetlen pole pozícióját a legmagasabb géposztályban, és először ünnepelhetett a pódiumon mostani csapatának színeiben.
Ami pedig szintén megválaszolásra vár, hogy a Ducatinak összességében ezen a hétvégén is akkora lesz-e a fölénye, mint bő másfél hete volt. Akkor az Aprilia volt a legközelebb címvédőhöz, leginkább a szenzációsan bemutatkozó Ai Ogura révén. Jorge Martín visszatérésére még várni kell (őt ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesíti, ám Bezzecchi akár a sötét ló szerepét is betöltheti, hiszen már kétszer is győzni tudott Termasban, ahol 2023-ban nemcsak első királykategóriás diadalát szerezte meg, hanem a leggyorsabb kört futó versenyzők listájára is feliratkozott.
„Nagyon örülök, hogy végre visszatérhetek Argentínába, mert nagyon szeretem ezt a pályát, és nagyon sajnáltam, hogy tavaly nem látogattunk el oda – jelentette ki a háromszoros királykategóriás futamgyőztes. – Thaiföldön jó munkát végeztünk, és a csapattal együtt tovább kell fejlődnünk. Alig várom, hogy pályára mehessek.”
A konstruktőri tabella harmadik helyén jelenleg a KTM áll, de mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az erősorrendben is a mattighofeniek állnak a „bronzérmes” pozícióban. A versenyzők közül Viñales 2017-ben nyert, míg Brad Binder az eddigi egyetlen sprinten ért célba elsőként. A Thai Nagydíjjal azonban egyikük sem lehet elégedett, ahogyan Pedro Acosta sem, csak a nagy felzárkózást mutató Enea Bastianini távozhatott jó szájízzel, de korábban ő sem szerepelt jól.
A dühös Acosta versenyéből „teszt”, a boldog Bastianini „tesztjéből” verseny lett
A Hondánál ellenben optimisták lehetnek a Buriramban mutatott tempóból kiindulva. Johann Zarco eddigi legjobb eredményét érte el az LCR színeiben, hiszen hetedik lett, igaz, Joan Mir előtte végezhetett volna, ha nem esik el. A kétszeres világbajnok azonban a fiaskó ellenére sem szomorkodott, és az argentínai hétvégét is optimistán várja.
Mir a hőség áldozatává vált, a remeklő Zarco az Apriliát is majdnem elkapta
„Azok után, amit Thaiföldön mutattunk, alig várom ezt a futamot – kezdte. – Sok mindenre képesek vagyunk, és fontos, hogy pontot szerezzünk, illetve jól teljesítsünk. Az argentínai más hétvége lesz, mint a thaiföldi, mert oda tesztelés nélkül érkezünk, de általánosságban nagyon erős alapokkal rendelkezünk, és szerintem már kezdettől fogva versenyképesek lehetünk. Korábban volt néhány jó eredményem Argentínában, szóval úgy vélem, megvannak az alkotóelemek ahhoz, hogy stabil hétvégénk legyen, és tovább fejlődjünk.”
Bár Jack Miller kifejezetten biztató tempót produkált, a Yamaha mégis a tabella utolsó helyén áll, ráadásul az alacsony tapadás talán őket hátráltathatja a legjobban. Ennek kapcsán Massimo Meregalli, a gyári istálló csapatmenedzsere elmondta, pénteken lesz a legnehezebb dolguk. Fabio Quartararo pedig igyekszik javítani az idénynyitón elért eredményén.
Quartararónak váratlan gondjai adódtak Buriramban, de nem keseredett el
„A Thai Nagydíj elég szélsőséges volt a hőmérséklet szempontjából, különösen a verseny napján – emlékezett vissza. – Azonban tanultunk a helyzetből, és most már az Argentin Nagydíjra koncentrálunk. Már jó ideje nem voltunk a termasi pályán, így biztos vagyok benne, hogy az ottani szurkolók nagyon örülnek, hogy visszatérünk. Korábban nem volt könnyű dolgom ezen a helyszínen, de, mint mindig, most is mindent beleadunk majd, hogy jó munkát végezzünk.”
Az Argentin Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
13:00 – 13:35 | Moto3 | Első szabadedzés |
13:50 – 14:30 | Moto2 | Első szabadedzés |
14:45 – 15:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
17:15 – 17:50 | Moto3 | Edzés |
18:05 – 18:45 | Moto2 | Edzés |
19:00 – 20:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
12:40 – 13:10 | Moto3 | Második szabadedzés |
13:25 – 13:55 | Moto2 | Második szabadedzés |
14:10 – 14:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
14:50 – 15:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
15:15 – 15:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
16:50 – 17:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
17:15 – 17:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
17:45 – 18:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
18:10 – 18:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
19:00 | MotoGP | Sprintverseny (13 kör) |
VASÁRNAP | ||
14:40 – 14:50 | MotoGP | Bemelegítés |
16:00 | Moto3 | Verseny (19 kör) |
17:15 | Moto2 | Verseny (22 kör) |
19:00 | MotoGP | Verseny (26 kör) |