Franco Morbidelli elárulta, korábban már azon is elgondolkodott, hogy nem elég jó, ezért is örült nagyon az Argentin Nagydíjon szerzett dobogójának. Alessio „Uccio” Salucci, a VR46 csapatigazgatója viszont mindig is hitt pilótájában, akinek egykori versenymérnöke úgy véli, bizonyos szempontból fordítva viselkedik, mint mások.
Az Argentin Nagydíj főfutamán megtört a korábbi tendencia, és immáron nem ugyanaz a három versenyző állt fel a dobogóra, mint az addigi viadalokon. Marc és Álex Márquez személye nem változott, Francesco Bagnaiát viszont Franco Morbidelli váltotta. A VR46 motorosa közel négy év után, a 2021-es Spanyol Nagydíjat követően tért vissza a vasárnapi pódiumra.
Marc nyerte a Márquez-kupa termasi fordulóját, győzelmével történelmi mérföldkőhöz érkezett
„Nagyszerű volt – nyilatkozta. – Már el is felejtettem, milyen jó. Azon gondolkodtam, hogy nem érdemlem meg, hogy nem vagyok elég jó. Összességében sok jó és rossz dolgon töprengtem. Majd a következő hétvégén elmondom, milyen érzés, mert jelen pillanatban csak szédülök. Nem tudom, hogy ez a Prosecco hatása, vagy valami másé.”
Pedig az időmérő után nem ő volt az első számú esélyes arra, hogy a már említett trió valamelyik tagjának helyére lépjen, ha történik valami váratlan. Morbidelli ugyanis csak a nyolcadik helyre kvalifikálta magát, ahonnan a sprinten mindössze egy pozíciót tudott előrejönni. Vasárnap viszont ő és csapattársa, Fabio Di Giannantonio is jól döntött a lágy hátsó abronccsal.
Kisebb konfliktus Rossi versenyzői között: Di Giannantonio szerint Morbidelli tönkretette a futamát
„Négy évig kapaszkodtunk, és ez csodálatos érzés – folytatta. – Remek volt. A csapat megérdemli. Nagyon jól indítottuk a szezont, a tesztek eleje óta elkezdtünk dolgozni a gyengeségeinken, és lépésről lépésre javultunk. Néhány területen még fejlődnünk kell, az biztos, például a rajtpozíció nem olyan, amilyet szeretnék. Ezzel együtt a harmadik hely elképesztő érzés. Tudtam, hogy lesz egy visszaesés, de ezúttal is próbáltam tartani magam, csakúgy, mint az elmúlt négy évben. Működött, úgyhogy boldog vagyok.”
A futam után a VR46 csapatigazgatója, Alessio „Uccio” Salucci is értékelt. Az olasz szakember kissé meghatottan állt a kamerák elé, hiszen magával az érintettel ellentétben ő teljes mértékben bízott Morbidelliben. Olyannyira, hogy még az istállót birtokló Valentino Rossit is meggyőzte, hogy a VR46 Akadémiához egyébként 2014-ben elsőként csatlakozó motoros lesz a jó választás.
„Nagyon örülök Frankynek, mert az elmúlt szezonok nem alakultak annyira jól számára – mondta a TNT Sportsnak. – Amikor úgy döntöttük, hogy őt szerződtetjük, némi gondolkodás után igent mondtunk, mert nagyon jó versenyzőnek tartjuk. Ő egy remek srác. Szeretnénk visszajuttatni Frankyt az élre. Ez nekem, a csapatunknak, a VR46-nak és neki is különleges nap. Nem volt könnyű hétvége, szombaton [beteg] volt, de így is harmadikként zárt, és szerintem benne van a pakliban, hogy nagyon jó idénye legyen. Franco olyan itt, mint egy családtag, én pedig nagyon örülök. Kicsit elérzékenyültem, mert az előző hat hónapban erről a napról álmodtam. Franky 2014 óta van velünk a VR46 Akadémián, de eddig soha nem versenyzett a csapatunknál. Emlékszem, a Moto2-ben már a Marc VDS-szel volt szerződése, a MotoGP-ben pedig a Yamahával. Mindig volt valamilyen apró probléma. Szerencsére tavaly elérhetővé vált, mert az előző három éve nem volt annyira jó. Én pedig kijelentettem, hogy »Vale, Morbidellit szeretném, mert bízom benne, és biztosan visszatér a dobogóra«. Így is történt.”
The time has come… Samba is hitting the garage for the first time! 🦜🎶#PertaminaEnduroVR46RacingTeam #MotoGP #FM21 #VR46 pic.twitter.com/l5qstCLBPE
— Pertamina Enduro VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) March 16, 2025
Kisebb konfliktus Rossi versenyzői között: Di Giannantonio szerint Morbidelli tönkretette a futamát
Valóban, azóta, hogy 2021 közepén átigazolt a gyári Yamahához, Morbidelli csak árnyéka volt önmagának. Mindez 2023 végén szakítást eredményezett a japán gyártóval, és bár tavaly már a Ducatival versenyezhetett, a szezonját nagyban befolyásolta a január végén elszenvedett fejsérülése, amely komoly emlékezetkiesést okozott nála. Éppen ezért sokan kétkedve fogadták, hogy a VR46 mentőövet dob neki.
„Amikor leigazoltuk, az Instagramon sokan azt mondták, hogy »miért? Morbidellinek lefőtt« – idézte fel Salucci. – Most bebizonyította, hogy nem. A világ egyik legjobb pilótája, és ez még csak a kezdet, mert minden egyes pályára gurulással egyre jobb és jobb lesz. Ahogyan a csapat is, hiszen még csak három hónapja van velünk. Szeretnék köszönetet mondani a Ducatinak, mert a GP24-essel egy fantasztikus motort adtak nekünk. Franco remekül vezetett, és a csapat is nagyon jó munkát végzett, mert csak Morbidelli és Diggia voksoltak a lágy gumira. »Biztosak vagytok benne?« »Biztosak.« És igazuk lett. Szóval a csapatot is dicséret illeti.”
Morbidelli nem elég „pofátlan”?
Nem sokkal a futam után Ramón Forcada is megszólalt Morbidellivel kapcsolatban. A korábbi versenymérnök a Petronasnál segítette ilyen szerepben az olasz pilótát, aki a motorozást illetően jó benyomást tett rá. „Szerintem ő egy nagyon gyors versenyző, számomra ez egyértelmű – jelentette ki a ’DURALAVITA’ podcastban. – Bajnok lehetett volna, ha a Yamaha 2020-ban hagyja.”
A veterán szakember arra a történetre utalt, amelyet már korábban megosztott a nyilvánossággal, és mi is beszámoltunk róla. Abban az idényben ugyanis a japán részleg nem nézte jó szemmel, hogy az európaiak, bár az írott szabályok határain belül, de trükköznek a guminyomással, és egy ponton átvették az irányítást efelett. Forcada ráadásul Morbidellit is már-már túlságosan tisztességesnek tartja.
„Japán ego” és „csalás”, avagy így veszítette el a Yamaha az egyik legkaotikusabb világbajnokságot
„Morbidelli egy olyan fickó, aki, hogy őszinte legyek, túl kevéssé pofátlan ahhoz, hogy versenyző legyen – fogalmazott. – Hiányzik belőle a rosszindulat. Amikor a motoron ül, akkor agresszív, ha minden rendben van vele. Ő a nyugodt ember, egy olyan srác, aki elrejti a sérüléseit, nem akarja, hogy az emberek azt higgyék, hogy csak kifogást keres, amikor azt mondja, hogy sérült.”
A 67 esztendős szakember erre is hozott egy példát. 2021-ben Morbidelli egy edzésen térdsérülést szenvedett, aminek következtében több futamot is ki kellett hagynia. Utána váltig állította, hogy rendben van, ám egyrészt a mozgásán is látszott, hogy ez nem igaz, ráadásul nem is olyan szögben döntötte be a motort, mint a többiek. Ennek ellenére igyekezett meggyőzni a csapatát, hogy a vezetésére nincs hatással a probléma. Forcada úgy véli, egykori pilótája bizonyos szempontból pont ellentétesen viselkedik néhány ellenfeléhez képest.
„Vannak versenyzők, akiknek nincs semmi bajuk, de azt mondják, hogy rosszul vannak vagy sérültek – magyarázta. – Nála ez pont fordítva van. Ez pedig bizonytalan légkört teremt a csapatnál: »tényleg azért nem megy gyorsan ez a srác, mert nincs rendben, vagy azért, mert nem tud, és nem akarja kimondani?«. Nagyon zárkózott a helyzetét illetően, és ez néha kétségeket ébreszt a csapatban.”