back to top
2024. december 07. 02:24
KezdőlapMotoGP„Japán ego” és „csalás”, avagy így veszítette el a Yamaha az egyik...

„Japán ego” és „csalás”, avagy így veszítette el a Yamaha az egyik legkaotikusabb világbajnokságot

Ramón Forcada szerint a japánok egója okozta, hogy Franco Morbidelli nem nyerte meg a 2020-as világbajnokságot a Petronas Yamahával. Az olasz pilóta akkori versenymérnöke azt is elmondta, hogy csalással vádolták meg őket csapaton belülről.

A 2020-as MotoGP-világbajnokság minden idők egyik legkaotikusabb szezonja volt, és nem csak a koronavírus-járvány vagy éppen Marc Márquez sérülése miatt. Összesen nyolc különböző versenyző nyert futamot, háromnál többször senki nem ünnepelhetett a dobogó tetején, az idény végén pedig a mindössze egy diadallal rendelkező Joan Mir lett a bajnok.

A második helyen az akkoriban a Petronas Yamaha színeiben versenyző Franco Morbidelli lett, aki háromszor is a elsőként szelte át a célvonalat. Akkori versenymérnöke, a veterán Ramón Forcada érdekes történetet osztott meg azzal kapcsolatban, hogy miért veszítették el a pontversenyt Mirrel, illetve a Suzukival szemben.

A Ducati és a japánok közötti [különbség], hogy az olaszok mentalitása az, hogy ha egy dolog nem tiltott, akkor megengedett – magyarázta a hátteret Jorge Lorenzo podcastjában, a ‘DURALAVITA’-ban. – A japánok azt mondják, hogy ha egy dolog nem tiltott, de azt tanácsolják, hogy ne tegyem meg, akkor udvariasságból nem teszem meg.”

Forcada hozzátette, „a versenyen nem mehetünk liliommal a kezünkben, mert a többiek sem [úgy] mennek, és nem lennének meg ugyanazok a fegyvereink”. Az egész szituáció alapját az jelentette, hogy Morbidelli megnyerte a második aragóniai versenyt. Akkoriban előtérbe került a guminyomás, de a Michelin abban az időben még csak ajánlásokat tett a gyártóknak, illetve a csapatoknak. Az olasz pilóta pedig mindössze 1 század barral alatta maradt ennek az ajánlásnak.

MotoGP, Franco Morbidelli, Petronas, 2020 Teureli Nagydíj 2020, futam
Fotó: PSP/Lukasz Swiderek/FIM Pictures

„A Michelin azt mondta, hogy ez tökéletes, ez csak egy ajánlás volt – emlékezett vissza Forcada. – A technikai igazgató, a Michelin, mindenki azt mondta, hogy tökéletes, mert állandó nyomáson mentünk. Volt azonban valaki, aki nem értett ezzel egyet. A japán srác azt gondolta, hogy ez nem elegáns, mert az ajánlás határán voltunk.”

Ezen a ponton kicsit zavarossá válik, hogy pontosan mikor és hol történtek az elmondott események, ugyanis Forcada következő megszólalásából kiderül, hogy rosszul emlékszik, hiszen Morbidelli nem az első aragóniai versenyt nyerte meg. A lényeg viszont nem ez, hanem az, hogy a japán részleg egyenesen csalással vádolta meg az európait, és átvette az irányítást a guminyomás beállítása felett.

„A második aragóniai futamon minden ugyanolyan volt – idézte fel Forcada talán valójában az azt követő Európai Nagydíjat. – Morbidelli maximálisan motivált volt, majd a japán ember jött, és azt mondta, hogy »most mi fogjuk beállítani a guminyomást, mert csaltok«. Beállították a nyomást, tizenöt század [barral] voltunk felette, és hetedik [az első valenciai versenyen valójában a tizenegyedik – a szerk.] lett. Ekkor vesztettük el a világbajnokságot.”

Hozzá kell tenni, hogy Morbidelli már az Aragónban aratott győzelme után is 25 pontos lemaradásban volt Mir mögött három fordulóval a vége előtt, két futammal később pedig újabb győzelme ellenére matematikailag is bajnokká avatták a spanyol versenyzőt. Ami Forcadát illeti, hosszú időn át dolgozott japánokkal, így volt ideje kiismerni őket, és véleményt alkotni a mentalitásukról. „A japánoknak van egyfajta egójuk, és ezt a versenyzésnél úgy alkalmazzák, hogy amikor valakivel szemben állnak, vagy ugyanazt csinálják, mint a másik, vagy egy kicsit többet, vagy semmit” – fogalmazott.