back to top
2025. május 08. 00:14
KezdőlapMotoGPBetiltották a következő motorgeneráció tesztelését a MotoGP-ben, de ez nem érinti az...

Betiltották a következő motorgeneráció tesztelését a MotoGP-ben, de ez nem érinti az új beszállítót

A MotoGP-gyártók megállapodtak abban, hogy az idei szezon alatt nem tesztelik a 2027-es szabályok alapján készülő motorjaikat. Azonban a szintén ekkor érkező új gumibeszállító, a Pirelli által szervezett gyakorlást ez nem érinti.

Egy héttel ezelőtt rendezték meg a MotoGP jerezi kollektív tesztjét. Egy ilyen gyakorlás pedig nemcsak a fejlesztésre ad lehetőséget, hanem a megbeszélésekre is. Ilyenekre pedig sor is került, aminek eredményeképp elfogadták a „Martín-szabályt”, valamit a austini felfordulásra is reagáltak az illetékesek. Viszont nem csak erre a két – joggal nagyobb figyelmet kapó – változtatásra került sor, már ami az előírásokat illeti.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

Alig másfél év múlva jelentősen módosul a MotoGP technikai szabályzata, 2027-től több területen is látványosan eltér majd a most érvényben lévőtől. A változások közül a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre való csökkentése, az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása, illetve a magasságállító, valamint az összeültető rendszerek betiltása tekinthetőek a legfontosabbaknak. Ezek mindegyike külön-külön is megfeszített munkára késztetné a gyártókat, így nem csoda, hogy már most bőszen fejlesztik a 2027-es motorjukat (az Aprilia már az új szabályok nyilvánosságra hozatala előtt elkezdte…). Azonban egy új egyezség, amelynek valószínűleg a költségek csökkentése a célja, miatt az eddig megalkotott elemeket még hosszú ideig nem próbálhatják ki pályán.

„A gyártók megállapodtak abban, hogy a 2025-ös szezon alatt nem tesztelik a 2027-es specifikációjú motorokat. Ez azt jelenti, hogy a 2027-es specifikációjú motorok tesztelése csak 2025. november 17-től lesz engedélyezett” – olvashatjuk a közleményben. Ez azt jelenti, hogy elméletileg közvetlenül a november 16-i Valenciai Nagydíj után el lehet kezdeni a munkát a 2027-es gépekkel. Persze várhatóan a gyakorlatban a 18-ára, keddre tervezett szokásos teszten indulhat meg a fejlesztés leggyakorlatiasabb része.

Az új szabályokkal egyszerre egy új gumibeszállító is érkezik majd a MotoGP-be: a Pirelli váltja a Michelint. Az olasz cég már szintén elkezdte a munkát, és rövidesen egy külön tesztet is akar tartani az abroncsainak, méghozzá a MotorLand Aragónon. A teszt dátuma még nem eldöntött, de annyi biztos, hogy az Aragóniai Nagydíj utánra időzítik. Mindez pedig azért releváns jelen esetben, mert az Autosport megtudta, hogy a fentebb tárgyalt „tesztstop” erre az alkalomra nem lesz érvényes, így itt akár 2027-es elemek is felkerülhetnek a motorokra. Ugyanakkor a legnagyobb újítások még biztosan a zsákban maradnak, mivel a márkák a tesztre egy tesztpilóta mellett egy 1000 köbcentis gépet biztosítanak, magasságállító rendszer nélkül és alap aerocsomaggal.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését