back to top
2024. május 27. 00:09
KezdőlapMotoGPMég be sem jelentették az új szabályokat, de az Aprilia máris elkezdett...

Még be sem jelentették az új szabályokat, de az Aprilia máris elkezdett dolgozni a 2027-es motorján

Sajtóértesülések szerint a Francia Nagydíj hétvégéjén válnak hivatalossá az új, 2027-től érvényes technikai szabályok. Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója elárulta, ők már elkezdték a fejlesztési folyamatot.

Bár még csak 2024-et írunk, ráadásul annak is az első harmadában járunk, a MotoGP gyártói kicsit már 2027-re figyelnek. Akkor lépnek érvénybe ugyanis az új technikai szabályok, amelyekről már régóta tárgyalnak, és a hírek szerint mostanra megszületett az egyetértés. A SPEEDWEEK.com értesülései szerint a pontos részleteket a Francia Nagydíj hétvégéjén jelentik be.

Az egyik legfontosabb változás a motorblokkot érinti, hiszen az már biztosra vehető, hogy a hengerűrtartalmát 850 köbcentiméteresre redukálják. Emellett a német portálnál úgy tudják, hogy „drasztikus mértékben korlátozzák” az összeültető rendszert és az aerodinamikát, ami alighanem a versenyzők és a szurkolók körében is népszerű döntésnek fog számítani.

Az új szabályok célja, hogy csökkentse a motorok végsebességét, amely a különböző fejlesztések miatt évről évre nőtt. Brad Binder tavaly 366,1 km/h-val repesztett Mugellóban, ami egyrészt elképesztő, másrészt viszont nyilvánvaló okokból borzasztóan veszélyes. 2027-től viszont ez a kockázat a tervek szerint valamelyest csökken.

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

A gyártóknak bő két évük van, hogy előálljanak az új motor első változatával, ami első soknak tűnhet, de akad olyan márka, amely már elindította a fejlesztési folyamatot. „Elkezdtünk dolgozni a 2027-es motoron, a legfontosabb pontokon, amelyeket biztonságosnak tartunk – nyilatkozta Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója. – Az első rész, amelyen dolgozunk, az a motorblokk, amely része kell hogy legyen a motor tervezésének.”

Természetesen a gyártóknak meg kell hozniuk bizonyos áldozatokat. „Minden csapat megpróbálja majd 2026 tavaszán, ha nem előbb pályára vinni az új motort, aztán majd meglátjuk – folytatta az olasz szakember. – Ez elvonja az erőforrásokat annak a motornak a fejlesztésétől, amelyet 2026-ig használunk. Ez egy komoly elkötelezettség a gyártók számára.”

Ahogyan arra Albesiano is utalt, a gyártóknak innentől kezdve egyensúlyozni kell az aktuális és az új motor fejlesztése között. Felmerülhet, hogy mivel hosszú távon nyilvánvalóan utóbbi lesz a fontosabb, a mostani motorokkal már nem fognak foglalkozni, de a mérnök úgy véli, hogy ez nem így lesz. Azt viszont hozzátette, hogy valóban érdemes erőforrásokat allokálni a 2027-es versenygépekre.